- Erhvervsklubben i Roskilde har møde om markedsføring, det sker på Roskilde Højskole. hovedtaleren er Lars Ive fra DSB
Tekstudskrift
WEBVTT 1 00:00:00.230 --> 00:00:01.570 Er hver gang vi har lavet et eller 2 00:00:01.570 --> 00:00:03.370 andet, der måske ikke er helt så godt, 3 00:00:03.550 --> 00:00:05.990 som vi åndssagt synes, det skal være, så 4 00:00:05.990 --> 00:00:07.790 er der mulighed for at sætte sådan en 5 00:00:07.790 --> 00:00:10.150 lille kryds derinde, som godt er sendt i 6 00:00:10.150 --> 00:00:10.730 navnet til os. 7 00:00:11.130 --> 00:00:12.270 Og jeg er jo enormt søden på min 8 00:00:12.270 --> 00:00:13.730 egen krop, det vil jeg jo helt klare. 9 00:00:14.150 --> 00:00:17.990 Jeg selv, jeg, skulle ligesom male mig lidt 10 00:00:17.990 --> 00:00:19.770 mere op, bare fordi jeg er søden sådan, 11 00:00:19.890 --> 00:00:20.570 og også lidt rød. 12 00:00:20.990 --> 00:00:22.350 Men det gør jeg så, det må jeg 13 00:00:22.350 --> 00:00:22.670 indrømme. 14 00:00:22.850 --> 00:00:24.150 Sådan er det hver dag nogle gange. 15 00:00:24.150 --> 00:00:26.250 Der skal ikke meget an til, hvis man 16 00:00:26.250 --> 00:00:29.290 gør for, til sig selv, vil du have 17 00:00:29.290 --> 00:00:31.670 en dårlig svar igen overfor de andre i 18 00:00:31.670 --> 00:00:31.830 huset. 19 00:00:32.110 --> 00:00:34.970 Det giver en fantastisk association omkring det der 20 00:00:34.970 --> 00:00:36.650 i huset, og det har givet en utrolig 21 00:00:36.650 --> 00:00:37.130 respons. 22 00:00:40.030 --> 00:00:41.650 En af de skader, hvor jeg især har 23 00:00:41.650 --> 00:00:44.490 oplevet det, det er jo, at mange kommer 24 00:00:44.490 --> 00:00:45.590 jo, når de har købt en bil, og 25 00:00:45.590 --> 00:00:46.870 reklamerer på sælgeren. 26 00:00:47.190 --> 00:00:49.290 Og det er jo mange gange, hvor arbejdet 27 00:00:49.290 --> 00:00:50.550 er lavet på gærstedet. 28 00:00:50.550 --> 00:00:52.350 Og så møder man nogle af dem der 29 00:00:52.350 --> 00:00:52.570 jo. 30 00:00:52.870 --> 00:00:54.590 Går bilen ikke så godt, du har stort 31 00:00:54.590 --> 00:00:54.770 alder. 32 00:00:54.850 --> 00:00:56.430 Det er nok ham, Torsen, uden derinde, der 33 00:00:56.430 --> 00:00:56.810 har lavet det. 34 00:00:56.870 --> 00:00:57.690 Så skal du skulle have en blad på 35 00:00:57.690 --> 00:00:58.630 den hele taget, kan køre. 36 00:00:59.050 --> 00:01:01.350 Men den her splid, der er i den 37 00:01:01.350 --> 00:01:03.269 her afdeling, det er ham, som er den 38 00:01:03.269 --> 00:01:03.989 ene, der har lavet det. 39 00:01:04.330 --> 00:01:06.570 Nu får vi opbygget noget, hvor vi prøver 40 00:01:06.570 --> 00:01:08.010 at trække på samme hammel. 41 00:01:08.330 --> 00:01:11.170 Og det har skabt en fantastisk godt ligne, 42 00:01:11.330 --> 00:01:13.170 og det har også skabt en fantastisk god 43 00:01:13.170 --> 00:01:14.290 tid overfor dem. 44 00:01:15.010 --> 00:01:16.230 Vi vil prøve at gå en lille smule 45 00:01:16.230 --> 00:01:16.850 videre med det der. 46 00:01:16.850 --> 00:01:19.230 Nu har jeg jo hængt med på andre 47 00:01:19.230 --> 00:01:21.090 foreninger, som sådan er gøret her i Roskilde, 48 00:01:21.210 --> 00:01:22.690 hvor vi tidligere har prøvet at lave nogle 49 00:01:22.690 --> 00:01:24.450 tiltag af forskellige slags. 50 00:01:24.570 --> 00:01:26.950 Vi har haft nogle biludstillinger på Fyresko-pladsen. 51 00:01:27.370 --> 00:01:28.630 Vi har haft noget på Stenertorvet. 52 00:01:28.690 --> 00:01:29.730 Vi har kørt nogle pariser. 53 00:01:30.370 --> 00:01:31.890 Og vi vil prøve at køre denne her 54 00:01:31.890 --> 00:01:34.350 linje en lille smule videre, hvor vi prøver 55 00:01:34.350 --> 00:01:36.670 at ramme dem over i tre spidser, som 56 00:01:36.670 --> 00:01:40.330 sådan kører videre via noget signatær, som Roskilde 57 00:01:40.330 --> 00:01:40.930 Vagtjøm. 58 00:01:41.330 --> 00:01:42.430 Jeg vil godt komme og se, at det 59 00:01:42.430 --> 00:01:43.390 er klart, at hun har en eller anden 60 00:01:43.390 --> 00:01:43.630 form. 61 00:01:44.250 --> 00:01:46.030 Nogle garanti-ordninger. 62 00:01:46.310 --> 00:01:49.850 Således, også på værtshed og reservesiden, således skal 63 00:01:49.850 --> 00:01:53.330 vi ikke bare køre en almindelig konditioneret annoncering. 64 00:01:53.590 --> 00:01:55.650 Men vi vil ramme dem over et meget 65 00:01:55.650 --> 00:01:58.690 højt front, for at skabe et tryghedsforhold og 66 00:01:58.690 --> 00:01:59.370 et tillidsforhold. 67 00:01:59.970 --> 00:02:02.410 Målet må være, at vi får nogle få, 68 00:02:02.870 --> 00:02:05.030 ah, folk skal med i det her, vi 69 00:02:05.030 --> 00:02:06.470 stikker op. 70 00:02:06.850 --> 00:02:10.570 Men mange ambassadører kører der rundt for os, 71 00:02:10.950 --> 00:02:12.470 og skal vi fortsætte den linje, vi har 72 00:02:12.470 --> 00:02:15.690 kørt, via annoncer og så videre, så dør 73 00:02:15.690 --> 00:02:16.790 vi selvfølgelig af en god ting. 74 00:02:17.550 --> 00:02:17.850 Det er klart. 75 00:02:19.250 --> 00:02:20.390 Det var vores beslutning. 76 00:02:20.970 --> 00:02:22.130 Tak for sin udsigt. 77 00:02:22.490 --> 00:02:24.830 Det er ikke udgældt mennesket og sin sektor. 78 00:02:25.350 --> 00:02:27.170 Og så vil vi køre rundt til sidst, 79 00:02:27.390 --> 00:02:29.430 til Peter Max og VFC-data. 80 00:02:30.290 --> 00:02:30.810 Tak. 81 00:02:32.170 --> 00:02:34.130 Fedt, at I er blevet til at give 82 00:02:34.130 --> 00:02:36.830 udgård i de her emner, med samme problem 83 00:02:36.830 --> 00:02:38.690 som børn med markedsføring. 84 00:02:39.290 --> 00:02:41.270 Det er et spørgsmål om at kommunikere en 85 00:02:41.270 --> 00:02:44.210 masse kunskaber med børn, som målrettet som muligt. 86 00:02:45.990 --> 00:02:49.410 VFC-data og hvad har bådsætningen været med 87 00:02:49.410 --> 00:02:52.370 markedsføring, er vores virksomhed. 88 00:02:52.870 --> 00:02:54.970 Vi er en relativ ung virksomhed. 89 00:02:55.570 --> 00:02:58.170 Både i Roskilde, men også på landsplads. 90 00:02:59.950 --> 00:03:03.510 Vi har prøvet både at bruge den teoretiske 91 00:03:03.510 --> 00:03:08.270 markedsføring, og også den praktiske markedsføring, i opstarten 92 00:03:08.270 --> 00:03:09.070 af vores virksomhed. 93 00:03:10.390 --> 00:03:13.410 1983, da vi overgik til det vi i 94 00:03:13.410 --> 00:03:16.550 vores bro kalder rigtig en etableret markedsforløb, der 95 00:03:16.550 --> 00:03:18.430 havde vi en målsætning, og vi havde nogle 96 00:03:18.430 --> 00:03:20.930 fornemmelser om, hvordan vi kunne gå med det 97 00:03:20.930 --> 00:03:22.970 her forløb i et etableret markedsforløb. 98 00:03:24.010 --> 00:03:27.870 Vores målsætning var, at livet værd blandt de 99 00:03:27.870 --> 00:03:31.530 5-10 virksomheder, som vi havde på fornemmelsen, 100 00:03:31.810 --> 00:03:33.670 da vi kom til at dække ca. 101 00:03:33.750 --> 00:03:36.210 80% af BC-markedet. 102 00:03:36.370 --> 00:03:40.330 Det er måske en meget ambitiøs holdning at 103 00:03:40.330 --> 00:03:42.810 have, når man starter op 14 mennesker og 104 00:03:42.810 --> 00:03:45.090 siger, nu skal vi skabe os en position 105 00:03:45.090 --> 00:03:45.710 i markedet. 106 00:03:48.210 --> 00:03:50.850 Men det er sådan i dag, ved udgangen 107 00:03:50.850 --> 00:03:56.090 af 1986, at det viser sig, at markedet 108 00:03:56.090 --> 00:03:58.770 er drejet rundt, at der er ca. 109 00:03:59.110 --> 00:04:02.190 5-8 virksomheder, som vidt og ligt dækker 110 00:04:02.190 --> 00:04:05.750 den del af BC-markedet, som der er 111 00:04:05.750 --> 00:04:06.470 herhjemme i dag. 112 00:04:07.810 --> 00:04:11.530 Hvilke midler tager man så i brug, for 113 00:04:11.530 --> 00:04:13.830 at nå sådan en målsætning? 114 00:04:14.810 --> 00:04:18.450 Der er jo to ting, fordi markedsføring er 115 00:04:18.450 --> 00:04:20.170 jo ikke kun ekstrem markedsføring. 116 00:04:20.170 --> 00:04:22.550 Der er også noget, der hedder intern markedsføring. 117 00:04:23.610 --> 00:04:25.590 Vi havde nogle af de mål, som hed, 118 00:04:25.750 --> 00:04:28.910 at vi ville være Danmarks bedste arbejdsplads. 119 00:04:30.470 --> 00:04:32.790 Det var noget af det, vi brugte som 120 00:04:32.790 --> 00:04:33.850 intern markedsføring. 121 00:04:35.890 --> 00:04:38.490 Fordi, som Essel også sagde, at vi rent 122 00:04:38.490 --> 00:04:43.730 er medarbejdende, det er grundstammen til at skabe 123 00:04:43.730 --> 00:04:46.830 en god virksomhed, og det er grundstammen til 124 00:04:46.830 --> 00:04:49.070 at skabe en god virksomhed, også overfor kunderne. 125 00:04:49.550 --> 00:04:51.630 Så har vi en anden målsætning, der hedder, 126 00:04:51.830 --> 00:04:54.150 at kunderne skal være vores bedste sælgere. 127 00:04:55.070 --> 00:04:57.190 Vi har ikke så forfærdeligt mange sælgere i 128 00:04:57.190 --> 00:04:57.830 vores virksomhed. 129 00:05:00.010 --> 00:05:03.270 Og hvordan og hvilke midler bruger man så, 130 00:05:03.830 --> 00:05:05.410 for at opnå de ting? 131 00:05:06.430 --> 00:05:09.650 Der har vi brugt rigtig mange forskellige ting. 132 00:05:10.510 --> 00:05:13.810 Og jeg føler egentlig, at i den treårsperiode, 133 00:05:13.890 --> 00:05:16.050 der har vi næsten fået en hel livserfaring 134 00:05:16.050 --> 00:05:19.510 i, hvad markedsføring egentlig er, og hvordan man 135 00:05:19.510 --> 00:05:19.990 bruger det. 136 00:05:20.870 --> 00:05:21.950 Vi har brugt en masse ting. 137 00:05:22.010 --> 00:05:24.370 Vi har brugt alle de traditionelle ting, som 138 00:05:24.370 --> 00:05:26.090 I alle sammen nok har prøvet at få, 139 00:05:26.250 --> 00:05:30.810 alle de her diverse invitationer og salgsbrev, altså 140 00:05:30.810 --> 00:05:34.590 forskellige former for trygge kommunikation, inden af brevsparken, 141 00:05:34.870 --> 00:05:37.410 og det er jo lige uoverkommet efterhængigt. 142 00:05:38.390 --> 00:05:41.530 Så vi har egentlig valgt at prøve nogle 143 00:05:41.530 --> 00:05:42.070 andre ting. 144 00:05:42.970 --> 00:05:44.070 Der er måske nogen af jer, der har 145 00:05:44.070 --> 00:05:46.870 set vores sidste tiltag, hvor vi er gået 146 00:05:46.870 --> 00:05:47.850 ind via sporten. 147 00:05:49.090 --> 00:05:53.410 Og det er vores fornemmelse, at en krone 148 00:05:53.410 --> 00:05:58.650 brugt til markedsføring via sporten giver mere end 149 00:05:58.650 --> 00:06:01.550 dobbelt så stort et udbytte for os som 150 00:06:01.550 --> 00:06:02.090 et internet. 151 00:06:02.650 --> 00:06:04.450 Og det giver også en dobbelt effekt. 152 00:06:06.090 --> 00:06:09.030 Det vil sige, at vi har brugt en 153 00:06:09.030 --> 00:06:11.830 del penge gennem de sidste halvanden, to år, 154 00:06:12.290 --> 00:06:14.770 på at markedsføre via sporten. 155 00:06:17.030 --> 00:06:18.930 Og en af de ting, som vi også 156 00:06:18.930 --> 00:06:21.010 har prøvet at gøre i vores virksomhed, det 157 00:06:21.010 --> 00:06:23.850 er, at vi har prøvet fenomenet Tiggi-reklame. 158 00:06:24.350 --> 00:06:26.150 Der er måske mange, der vil sige, at 159 00:06:26.150 --> 00:06:28.070 vi har jo ikke nogen form for Tiggi 160 00:06:28.070 --> 00:06:28.430 -reklame. 161 00:06:29.470 --> 00:06:33.630 Men der er også nogle inddirekte reklame, nemlig 162 00:06:33.630 --> 00:06:35.470 igen via sporten, hvor vi har gået ind 163 00:06:35.470 --> 00:06:39.930 via forskellige former for Tiggi-dækkede sportsarrangementer og 164 00:06:39.930 --> 00:06:42.210 brugt vores markedsføringskone. 165 00:06:42.210 --> 00:06:44.370 Og den har også prøvet at være overkant 166 00:06:44.370 --> 00:06:46.790 med den udvikling, der hedder, hvad er det 167 00:06:46.790 --> 00:06:48.650 med Tiggi-reklame, kommer til at give os. 168 00:06:52.650 --> 00:06:55.450 Og en af vores mynder også dengang, det 169 00:06:55.450 --> 00:06:57.630 var, at det ikke gennemgivet, at vi er 170 00:06:57.630 --> 00:07:01.250 en, kan man sige, ægte, ulyst virksomhed, skammer 171 00:07:01.250 --> 00:07:01.970 nemlig for herning. 172 00:07:03.230 --> 00:07:05.070 Og det er jo klart, at hvis man 173 00:07:05.070 --> 00:07:08.410 skal dække Danmark, så er der måske nok 174 00:07:08.410 --> 00:07:12.850 selv med andre, kan man sige, at Danmark 175 00:07:12.850 --> 00:07:14.270 er et nemt land, og det er ikke 176 00:07:14.270 --> 00:07:14.450 geografisk. 177 00:07:15.070 --> 00:07:16.150 Men vi følte i hvert fald, at et 178 00:07:16.150 --> 00:07:19.150 af vores mynder, det var at være landstilling. 179 00:07:20.270 --> 00:07:23.150 Og det har vi så brugt til at 180 00:07:23.150 --> 00:07:27.870 begynde at decentralisere i forhold til vores afdeling 181 00:07:27.870 --> 00:07:28.650 i herning. 182 00:07:30.590 --> 00:07:32.850 Det er sådan, kan man sige, små forskellige 183 00:07:32.850 --> 00:07:33.050 ting. 184 00:07:33.670 --> 00:07:34.970 Hvad har vores mynder været? 185 00:07:35.390 --> 00:07:36.090 Hvad har vi fjort? 186 00:07:37.270 --> 00:07:39.330 Nogle af de ting, som vi, kan man 187 00:07:39.330 --> 00:07:40.670 sige, nu har begyndt at arbejde med, fordi 188 00:07:40.670 --> 00:07:42.270 nu er vores 3-årsplan jo gået. 189 00:07:42.850 --> 00:07:43.970 Og det var, at vi havde en 3 190 00:07:43.970 --> 00:07:47.290 -årsplan, for vi startede i 1983, og så 191 00:07:47.290 --> 00:07:48.590 tog vi i gang i 1986. 192 00:07:50.850 --> 00:07:52.750 Og nu prøver vi at kigge 3 år 193 00:07:52.750 --> 00:07:54.330 frem i tiden igen og se, hvad sker 194 00:07:54.330 --> 00:07:54.550 der? 195 00:07:55.290 --> 00:07:57.790 Hvad gør man egentlig i PKC-variet for 196 00:07:57.790 --> 00:07:58.950 at vinde kundernes kunst? 197 00:08:00.230 --> 00:08:03.170 Og det er nok et godt spørgsmål, og 198 00:08:03.170 --> 00:08:05.310 hvis vi kunne svare på det, så var 199 00:08:05.310 --> 00:08:06.710 der nok ikke nogen tvivl om, at vi 200 00:08:06.710 --> 00:08:07.770 også var der om 3 år. 201 00:08:08.290 --> 00:08:09.650 Vi har bestemt os for, at vi vil 202 00:08:09.650 --> 00:08:10.670 også være der om 3 år. 203 00:08:10.950 --> 00:08:12.430 Det er i hvert fald et af vores 204 00:08:12.430 --> 00:08:13.750 første modsætninger. 205 00:08:16.030 --> 00:08:18.010 Hvilke midler vi vil bruge i den forbindelse, 206 00:08:18.390 --> 00:08:20.590 det er, at vi vil prøve at ændre 207 00:08:20.590 --> 00:08:21.470 vores markedsføring. 208 00:08:22.230 --> 00:08:23.270 Vi vil prøve at lægge os på en 209 00:08:23.270 --> 00:08:25.910 ny strategi af markedsføring. 210 00:08:26.270 --> 00:08:29.490 Den markedsføring, den arbejder vi på i øjeblikket. 211 00:08:31.169 --> 00:08:34.070 Men der er ingen tvivl om, at EKB 212 00:08:34.070 --> 00:08:35.970 -markedet vil udvikle sig. 213 00:08:36.049 --> 00:08:37.690 Det vil også udvikle sig de næste 3 214 00:08:37.690 --> 00:08:37.970 år. 215 00:08:38.750 --> 00:08:40.530 Der har der hele tiden været vores hensigt 216 00:08:40.530 --> 00:08:44.410 gennem egen udvikling, gennem udvikling af vores medarbejdere, 217 00:08:45.510 --> 00:08:49.810 og gennem produktudvikling og været på forkant med 218 00:08:49.810 --> 00:08:50.330 udviklingen. 219 00:08:50.810 --> 00:08:53.050 Det vil sige den vagt, som vi mener 220 00:08:53.050 --> 00:08:55.730 er EKB'en og kundernes krav til EKB 221 00:08:55.730 --> 00:08:56.430 'en vil gå. 222 00:08:59.860 --> 00:09:04.060 Til sidst sådan lidt om, hvad sværeste markedsføring? 223 00:09:05.720 --> 00:09:07.880 Det kunne jeg jo nok måske bruge en 224 00:09:07.880 --> 00:09:09.960 hel dag på, fordi jeg føler virkelig, at 225 00:09:09.960 --> 00:09:13.300 der er mange svære sider på markedsføringen. 226 00:09:13.420 --> 00:09:15.040 Og jeg skal også lige få ind på, 227 00:09:15.760 --> 00:09:18.060 at EKB-markedet er meget konkurrencefredet. 228 00:09:19.520 --> 00:09:21.880 Der er nogen, der tror, at det eneste 229 00:09:21.880 --> 00:09:23.860 i verden det er at starte en EKB 230 00:09:23.860 --> 00:09:24.320 -virksomhed. 231 00:09:24.520 --> 00:09:25.840 Det kan man i hvert fald tjene mange 232 00:09:25.840 --> 00:09:27.020 penge på, og der er nogen, der siger 233 00:09:27.020 --> 00:09:27.220 det. 234 00:09:27.720 --> 00:09:31.940 Men et af problemerne med markedsføringen, det er 235 00:09:31.940 --> 00:09:33.900 jo, at hvem er ens kunde? 236 00:09:36.140 --> 00:09:38.240 Fordi de fleste individier, som det er, hvad 237 00:09:38.240 --> 00:09:40.960 starter op i dag, de føler, at markedet 238 00:09:40.960 --> 00:09:41.360 er stort. 239 00:09:42.060 --> 00:09:42.720 Og det er det. 240 00:09:43.320 --> 00:09:45.500 Og man føler, at alle er ens kunde. 241 00:09:46.240 --> 00:09:48.000 Og det kan de måske også udenbart være. 242 00:09:48.580 --> 00:09:51.280 Men det viser sig desværre nok, kun da 243 00:09:51.280 --> 00:09:52.680 man så har købt, så er det ikke 244 00:09:52.680 --> 00:09:55.700 altid tingene de var, som man havde forventet. 245 00:09:57.140 --> 00:09:58.260 Og det er i hvert fald en af 246 00:09:58.260 --> 00:10:00.520 de ting, som vi har lært meget af. 247 00:10:00.720 --> 00:10:01.600 Det er at begrænse os. 248 00:10:02.340 --> 00:10:04.740 Det er at udvikle vores målgrupper, og så 249 00:10:04.740 --> 00:10:05.780 arbejde dybt i dem. 250 00:10:08.920 --> 00:10:10.420 Og lige ved via vores, kan man sige, 251 00:10:10.980 --> 00:10:14.420 den gode gamle markedsføring, via markedsføringen, vil vi 252 00:10:14.420 --> 00:10:17.240 positionere os i markedet. 253 00:10:18.240 --> 00:10:19.760 Udover det, så kan man jo nævne mange 254 00:10:19.760 --> 00:10:21.720 småtinger om, hvad der er svært, og hvad 255 00:10:21.720 --> 00:10:22.400 der ikke er svært. 256 00:10:22.400 --> 00:10:24.980 Men det er vel altid svært at måle 257 00:10:24.980 --> 00:10:26.080 markedsføringen. 258 00:10:26.780 --> 00:10:28.320 Hvordan måler man markedsføringen? 259 00:10:28.460 --> 00:10:31.860 Hvordan måler man effekten af en kampagne? 260 00:10:33.540 --> 00:10:35.720 Fordi, kan man sige, mange penge, som vi 261 00:10:35.720 --> 00:10:38.020 følger ved at kaste ind i markedsføringen, har 262 00:10:38.020 --> 00:10:38.900 vi altid et problem. 263 00:10:39.160 --> 00:10:41.180 Det er vel, hvad var resultatet af den 264 00:10:41.180 --> 00:10:41.660 kampagne? 265 00:10:44.160 --> 00:10:45.740 Og der er i hvert fald nogle af 266 00:10:45.740 --> 00:10:47.460 de ting, som vi vil gøre. 267 00:10:48.180 --> 00:10:49.600 Det er at blive bedre til at måle 268 00:10:49.600 --> 00:10:50.040 os selv. 269 00:10:50.040 --> 00:10:53.200 Blive bedre til at måle vores effektivitet og 270 00:10:53.200 --> 00:10:54.560 måden vi markedsføres på. 271 00:10:56.260 --> 00:10:58.580 Problemet er jo også altid, at i vores 272 00:10:58.580 --> 00:11:00.360 virksomhed, der synes jeg altid, at vi har 273 00:11:00.360 --> 00:11:01.320 en masse gode ideer. 274 00:11:01.940 --> 00:11:02.760 Det er jo ikke altid, at man kan 275 00:11:02.760 --> 00:11:05.860 få reklamerådet til at arbejde i sammenhæng, så 276 00:11:05.860 --> 00:11:07.200 man får de gode ideer. 277 00:11:07.640 --> 00:11:08.660 Det kan også være et problem. 278 00:11:08.940 --> 00:11:10.300 Men det er nok mere et problem, end 279 00:11:10.300 --> 00:11:11.000 et dårligt plan. 280 00:11:13.800 --> 00:11:17.320 Men jeg tror, at markedsføringen er i hvert 281 00:11:17.320 --> 00:11:19.660 fald et værktøj, som i vores virksomhed, der 282 00:11:19.660 --> 00:11:20.440 betyder meget. 283 00:11:21.560 --> 00:11:23.820 Og det er et værktøj, som vi bruger 284 00:11:23.820 --> 00:11:24.200 meget. 285 00:11:24.500 --> 00:11:25.640 Og det er et værktøj, vi kommer til 286 00:11:25.640 --> 00:11:26.500 at bruge endnu mere. 287 00:11:27.400 --> 00:11:29.360 Og desværre, så er markedsføring også noget, der 288 00:11:29.360 --> 00:11:30.480 koster mange penge at lave. 289 00:11:31.400 --> 00:11:32.200 Tak for i aften. 290 00:11:33.640 --> 00:11:34.880 Tak, tak til panelet. 291 00:11:34.960 --> 00:11:36.540 Og vi springer ud i det, hvis I 292 00:11:36.540 --> 00:11:37.760 skal låne et spørgsmål. 293 00:11:38.160 --> 00:11:39.100 Så er vi færdige. 294 00:11:44.540 --> 00:11:46.460 Ja, Thomas, udgår alle fra røven. 295 00:11:46.460 --> 00:11:48.000 Vi kan godt lide at høre, at der 296 00:11:48.000 --> 00:11:50.500 er smile om en bil, der er fjerdeårig. 297 00:11:50.940 --> 00:11:53.200 Det kunne også være toårig, treårig, femårig, 10årig, 298 00:11:53.260 --> 00:11:53.920 50årig. 299 00:11:54.240 --> 00:11:55.880 Det er nok ikke noget, vi forventer at 300 00:11:55.880 --> 00:11:56.300 leve ud. 301 00:11:56.960 --> 00:11:59.520 En anden ting, der er, er, hvordan sammenhæver 302 00:11:59.520 --> 00:12:01.940 vi om data-tog eller data-signaler. 303 00:12:02.840 --> 00:12:04.200 Skal vi se at køre ind i TSP, 304 00:12:04.380 --> 00:12:06.680 de voldmobiler, de bilbiler, der bliver data-tog 305 00:12:06.680 --> 00:12:07.580 alt sammen fremover. 306 00:12:07.740 --> 00:12:08.420 Hvad er det, I har skudt? 307 00:12:14.420 --> 00:12:16.600 Det er, som jeg går meget op til, 308 00:12:18.680 --> 00:12:20.100 det første spørgsmål. 309 00:12:21.380 --> 00:12:22.700 Når jeg siger fire år, så gør jeg 310 00:12:22.700 --> 00:12:27.860 det, fordi jeg har blevet uddannet med femårsplaner. 311 00:12:28.740 --> 00:12:30.980 Og femårsplaner, det står for mig som noget 312 00:12:30.980 --> 00:12:32.260 af det mest forfærdelige, der findes. 313 00:12:33.260 --> 00:12:35.360 Fordi det bliver altid noget andet, end det, 314 00:12:35.420 --> 00:12:36.460 man planlægger sig til at være. 315 00:12:37.720 --> 00:12:39.200 Så jeg kan ikke helt spille. 316 00:12:40.560 --> 00:12:42.540 Fire år, det er så tilpas langt ud, 317 00:12:43.260 --> 00:12:44.520 til at du og jeg kan sætte os 318 00:12:44.520 --> 00:12:47.020 ned og bruge tre timer, eller en dag, 319 00:12:47.320 --> 00:12:49.660 eller to dage, for at diskutere, hvordan kommer 320 00:12:49.660 --> 00:12:50.860 verden til at se ud i fire år? 321 00:12:51.500 --> 00:12:53.220 Men det er ikke så forfærdelig langt væk. 322 00:12:54.940 --> 00:12:56.680 Fire år, det er jo hurtigt gået. 323 00:12:57.180 --> 00:12:59.020 Det var, så at sige, en juleforegåelse. 324 00:12:59.620 --> 00:13:04.020 Så det er realistisk at snakke om, at 325 00:13:04.020 --> 00:13:05.420 vi bliver nødt til at gøre en eller 326 00:13:05.420 --> 00:13:06.320 anden for om fire år. 327 00:13:07.180 --> 00:13:11.160 Og samtidig er det så tilpas lidt konkret, 328 00:13:12.320 --> 00:13:14.640 så vi kan til os, at tankerne flyver. 329 00:13:16.360 --> 00:13:18.300 Skal vi planlægge for et år, men over 330 00:13:18.300 --> 00:13:18.480 den? 331 00:13:18.980 --> 00:13:20.660 Vi kan godt diskutere, hvordan vi går op 332 00:13:20.660 --> 00:13:20.900 og ned. 333 00:13:21.540 --> 00:13:22.840 Det vil sige, at vi møder os igen 334 00:13:22.840 --> 00:13:23.640 siden, når vi er klar. 335 00:13:25.120 --> 00:13:27.200 Men det bliver så forfærdeligt meget tæt på. 336 00:13:27.560 --> 00:13:28.580 Det har vi set i fire år. 337 00:13:29.040 --> 00:13:30.100 Jeg kan ligeså godt have sagt det under 338 00:13:30.100 --> 00:13:30.380 tre. 339 00:13:30.780 --> 00:13:32.260 Men under tre bliver nøddet gået. 340 00:13:33.100 --> 00:13:34.200 Og så får vi det fortændt på et 341 00:13:34.200 --> 00:13:34.520 lille land. 342 00:13:37.700 --> 00:13:38.980 Men det er slet ikke ved at sige, 343 00:13:40.300 --> 00:13:41.540 at der findes jo mange forskellige. 344 00:13:41.600 --> 00:13:42.780 Du kan tage løbtoget, og det er jo 345 00:13:42.780 --> 00:13:43.400 en dejlig tog. 346 00:13:43.740 --> 00:13:45.480 Så kan du tage bumler, og det er 347 00:13:45.480 --> 00:13:45.980 ikke så dejlig. 348 00:13:46.240 --> 00:13:48.000 Det eneste, vi har lavet, koster det samme. 349 00:13:49.060 --> 00:13:50.860 Men det er finansloven, der siger det. 350 00:13:51.100 --> 00:13:52.400 Men det prøver vi selvfølgelig også at arbejde 351 00:13:52.400 --> 00:13:52.600 på. 352 00:13:52.900 --> 00:13:54.240 Nej, det skal ikke kun være landetog. 353 00:13:54.340 --> 00:13:55.320 Der skal være tog fra vejr. 354 00:13:56.680 --> 00:13:59.140 Der skal være tog, som er forretningstog til 355 00:13:59.140 --> 00:13:59.340 tog. 356 00:13:59.420 --> 00:14:01.340 Der skal være tog, som er børnetog. 357 00:14:01.920 --> 00:14:02.860 Og for dem, der gerne vil være i 358 00:14:02.860 --> 00:14:03.340 fred og ro. 359 00:14:03.800 --> 00:14:05.340 Og så videre, så videre, så videre. 360 00:14:05.480 --> 00:14:06.980 Vi har jo fysiske bedrætsninger. 361 00:14:07.740 --> 00:14:09.040 Vi har altid at skrive og lægge. 362 00:14:09.440 --> 00:14:10.580 Vi skriver og lægger, men vi lægger ikke 363 00:14:10.580 --> 00:14:10.880 noget væk. 364 00:14:16.240 --> 00:14:16.980 Nu er vi her. 365 00:14:19.180 --> 00:14:20.620 Så er vi klar til det næste. 366 00:14:24.140 --> 00:14:27.780 Du siger, at I har tjernet, og konkurrenten 367 00:14:27.780 --> 00:14:30.540 til, at du prøver at oprejse frem. 368 00:14:30.900 --> 00:14:32.200 Jeg har lige et spørgsmål til dig, og 369 00:14:32.200 --> 00:14:33.140 så er jeg til den sidste sager. 370 00:14:35.700 --> 00:14:36.540 Om baghøringen. 371 00:14:38.040 --> 00:14:40.520 Hvor du siger, at man skal forstå kundens 372 00:14:40.520 --> 00:14:40.980 skyldskab. 373 00:14:42.280 --> 00:14:43.480 Er det vigtigt, at det ikke er så 374 00:14:43.480 --> 00:14:46.540 dybest set, at du som professionel er virkelig 375 00:14:46.540 --> 00:14:49.500 professionel gennem kundens skyldskab, det der er kommet 376 00:14:49.500 --> 00:14:49.900 til at gøre? 377 00:14:50.820 --> 00:14:52.560 Min oplevelse nogle gange, når man er ude 378 00:14:52.560 --> 00:14:55.140 på forskellige afdelinger, er, at det at hjælpe 379 00:14:55.140 --> 00:14:56.560 et kunde med det, vi lige har regnet, 380 00:14:56.720 --> 00:15:00.360 det overhovedskab, er en meget væsentlig opgave. 381 00:15:01.140 --> 00:15:02.360 Og det er det, man har, som I 382 00:15:02.360 --> 00:15:02.820 kan vide. 383 00:15:03.000 --> 00:15:04.380 Og spørgsmålet er lidt om, om det er 384 00:15:04.380 --> 00:15:06.220 rigtigt af kunden, og hvis det for kundens 385 00:15:06.220 --> 00:15:08.120 ønsker at udelukke den, går så udviklingen i 386 00:15:08.120 --> 00:15:08.340 stå? 387 00:15:10.400 --> 00:15:12.360 Kommer udviklingen fra kunden eller fra udviklingen? 388 00:15:12.680 --> 00:15:13.680 Det er et spørgsmål til dig. 389 00:15:13.980 --> 00:15:15.440 Og så det sidste. 390 00:15:17.120 --> 00:15:21.100 Det vi gerne vil, det er at forsøge 391 00:15:21.100 --> 00:15:23.280 at måle effekten af vores markedsfører. 392 00:15:24.380 --> 00:15:26.180 Jeg prøver simpelthen at lægge over, at det 393 00:15:26.180 --> 00:15:28.140 vi har gjort her, det er at måle 394 00:15:28.140 --> 00:15:30.140 effekten af markedsfører. 395 00:15:59.890 --> 00:16:01.530 Kunne vi ikke gøre det smartere? 396 00:16:01.910 --> 00:16:03.090 Kunne vi ikke gøre det lettere? 397 00:16:03.510 --> 00:16:04.750 Kunne vi ikke lave noget, der kunne huske 398 00:16:04.750 --> 00:16:05.190 numre? 399 00:16:05.570 --> 00:16:07.410 Kunne vi ikke... 400 00:16:07.410 --> 00:16:08.350 Der er ikke nogen, der har sagt, at 401 00:16:08.350 --> 00:16:09.070 trykken er op til at få. 402 00:16:09.670 --> 00:16:11.150 Men der har siddet nogen folk, som har 403 00:16:11.150 --> 00:16:13.990 sagt, at der er nogle ting, forbrugerne siger, 404 00:16:14.350 --> 00:16:16.590 som vi ved hjælp af ny teknologi, kan 405 00:16:16.590 --> 00:16:18.590 gøre til trykken op til at få. 406 00:16:20.170 --> 00:16:20.550 Tror jeg. 407 00:16:23.030 --> 00:16:24.890 Forbrugerne er jo ofte ikke i stand til 408 00:16:24.890 --> 00:16:27.690 at sige, at vi overskue de teknologiske muligheder, 409 00:16:28.510 --> 00:16:29.110 der ligger. 410 00:16:29.690 --> 00:16:32.490 Det skal vi som markedsfører prøve at lytte, 411 00:16:32.530 --> 00:16:33.610 hvad de andre siger. 412 00:16:34.530 --> 00:16:38.410 Og ændre deres ønsker til noget, vi kan 413 00:16:38.410 --> 00:16:40.970 gå til vores teknikere og sige, sådan tror 414 00:16:40.970 --> 00:16:41.830 vi nok, det skal være. 415 00:16:42.150 --> 00:16:43.730 Det kunne godt være, hvis I skulle arbejde 416 00:16:43.730 --> 00:16:44.950 lidt af den retning. 417 00:16:46.610 --> 00:16:48.250 Men selvfølgelig har kunderne svært i... 418 00:16:48.250 --> 00:16:49.350 Det er jo ikke noget, kunderne kun tænker 419 00:16:49.350 --> 00:16:49.830 overhverdagen. 420 00:16:52.910 --> 00:16:55.270 Vores kunder siger måske, vi vil gerne have 421 00:16:55.270 --> 00:16:55.890 nogle bedre tog. 422 00:16:55.930 --> 00:16:57.370 Og så siger han, hvad mener I med 423 00:16:57.370 --> 00:16:57.950 bedre tog? 424 00:16:58.510 --> 00:17:01.270 Så siger de, ja, men tog, der er 425 00:17:01.270 --> 00:17:02.050 behageligere. 426 00:17:02.730 --> 00:17:03.829 Jamen så må vi så ned og tale 427 00:17:03.829 --> 00:17:05.010 med vores teknikere og se, hvad de kan 428 00:17:05.010 --> 00:17:06.569 gøre til muligheder og alt sådan noget. 429 00:17:07.609 --> 00:17:09.470 Men kunden siger ikke, vi vil gerne have 430 00:17:09.470 --> 00:17:11.930 kraftigere kæder end muligheder, hvis forholdene ikke gønger 431 00:17:11.930 --> 00:17:12.310 så meget. 432 00:17:13.710 --> 00:17:17.050 Det er vores opgave, hvis vi som markedsfører, 433 00:17:17.050 --> 00:17:19.650 at trykke udskabet i den anden vej tilbage. 434 00:17:20.990 --> 00:17:22.450 Men selvfølgelig er der masser af andre, som 435 00:17:22.450 --> 00:17:25.069 skabes, inden teknik og teknologi bliver stillet som 436 00:17:25.069 --> 00:17:25.270 mål. 437 00:17:28.070 --> 00:17:32.190 Ja, det er jo også et spørgsmål. 438 00:17:32.390 --> 00:17:33.950 Vi startede med at stille os selv. 439 00:17:35.030 --> 00:17:38.610 Hvordan måler vi effekten af vores markedsføring? 440 00:17:39.550 --> 00:17:41.550 Problemet med markedsføring, det er jo altid, at 441 00:17:41.550 --> 00:17:43.170 der er en, der får en eller anden 442 00:17:43.170 --> 00:17:43.670 god idé. 443 00:17:44.230 --> 00:17:47.130 Og den, man så både kan udskabe sig 444 00:17:47.130 --> 00:17:49.250 om, den idé, man både får ud af 445 00:17:49.250 --> 00:17:52.290 livet, det kan være mere en annonce, det 446 00:17:52.290 --> 00:17:54.570 kan være mere en karikamele, hvad ved jeg. 447 00:17:55.330 --> 00:17:57.190 Det, som vi nok vil gøre os også, 448 00:17:57.370 --> 00:17:59.770 det er, at inden vi sætter en kampagne 449 00:17:59.770 --> 00:18:01.710 i gang, så vil vi sætte os selv 450 00:18:01.710 --> 00:18:03.930 nogle mål ved den kampagne. 451 00:18:05.590 --> 00:18:07.130 Når man har sat sig nogle mål, så 452 00:18:07.130 --> 00:18:10.130 skal man selvfølgelig opsætte nogle redskaber, hvor hvad 453 00:18:10.130 --> 00:18:12.870 der skal måle, når kampagnen er kørt. 454 00:18:13.150 --> 00:18:15.470 Der har vi opbygget nogle forskellige former på 455 00:18:15.470 --> 00:18:20.290 værktøjer, i vores egen marketingafdeling, hvor vi vil 456 00:18:20.290 --> 00:18:22.250 prøve at måle effekten af den kampagne. 457 00:18:23.170 --> 00:18:26.190 Det kan være på hvilket type af mennesker, 458 00:18:26.390 --> 00:18:28.530 er det de mennesker, vi vil forvente, der 459 00:18:28.530 --> 00:18:32.650 vil respondere på de annoncer, der regelmatisk bliver 460 00:18:32.650 --> 00:18:33.290 kørt? 461 00:18:35.050 --> 00:18:37.710 Er det det ansat, som vi forventer os? 462 00:18:38.730 --> 00:18:41.030 Fordi teorien siger altid, man kan altid dumme 463 00:18:41.030 --> 00:18:44.030 og tomme fingervægler, når man laver markedsføring, men 464 00:18:44.030 --> 00:18:45.910 det føler vi ikke er godt nok. 465 00:18:46.470 --> 00:18:48.170 Så vi har prøvet at opsætte nogle værktøjer, 466 00:18:48.250 --> 00:18:49.650 for at sætte, hvor vi måler. 467 00:18:50.710 --> 00:18:53.910 De finder forskellige former for udbuddet, som vi 468 00:18:53.910 --> 00:18:55.530 forventer os at sætte i den kampagne. 469 00:19:13.730 --> 00:19:16.570 Hvad er vores mål for kampagnen? 470 00:19:17.190 --> 00:19:23.980 Det er spørgsmålet om, hvad vores mål er 471 00:19:23.980 --> 00:19:24.720 for kampagnen. 472 00:19:25.960 --> 00:19:27.620 Vi føler i hvert fald, at hvis vi 473 00:19:27.620 --> 00:19:31.660 sender en kampagne i gang, og måske vil 474 00:19:31.660 --> 00:19:36.780 forsøge at ramme målgruppen med 1000 udstillelser, hvis 475 00:19:36.780 --> 00:19:38.860 vi tager for eksempel, det er nok en 476 00:19:38.860 --> 00:19:40.720 af dem, som måske er nemmere at måle, 477 00:19:41.380 --> 00:19:43.200 så føler vi ikke at tomme fingre er 478 00:19:43.200 --> 00:19:46.100 en, som siger ja, nogen siger 5%, nogen 479 00:19:46.100 --> 00:19:47.040 siger 10%. 480 00:19:47.040 --> 00:19:48.680 Det føler vi ikke er godt nok. 481 00:19:49.060 --> 00:19:50.840 Vi vil gerne ophøje den, kan vi sige, 482 00:19:51.000 --> 00:19:53.180 til 2%, og det kan være på 15%. 483 00:19:54.500 --> 00:19:58.700 Og det vi måske også forsøger, som Lars 484 00:19:58.700 --> 00:20:00.460 Ide også tog op på et tidspunkt, det 485 00:20:00.460 --> 00:20:03.200 er at tale noget mere med vores kunder, 486 00:20:03.900 --> 00:20:06.220 og bruge kunderne i vores markedsføring. 487 00:20:07.000 --> 00:20:08.980 Det vil sige, at det bliver en måde, 488 00:20:09.900 --> 00:20:15.140 der bliver givet eksempler på virksomheder i den 489 00:20:15.140 --> 00:20:18.940 branche, som andre har glædet sig til, og 490 00:20:18.940 --> 00:20:21.140 derved opnåt et større måde.
Serie
Dato udgivet
Forfatter
Kommentarer