Magasinprogram 04. juni 1987

WEBVTT

1
00:07:03.780 --> 00:07:05.080
Hvad er det, du skal til at lave

2
00:07:05.080 --> 00:07:05.240
nu?

3
00:07:05.740 --> 00:07:11.100
Jeg skal til at skifte filmen til radaren.

4
00:07:13.420 --> 00:07:14.540
Det er jo en stor film.

5
00:07:14.640 --> 00:07:16.080
Der er 10 meter film i sådan en.

6
00:07:16.440 --> 00:07:18.360
Der er plads til ca.

7
00:07:18.480 --> 00:07:21.400
250 billeder af de måleobjekter, vi måler på.

8
00:07:22.660 --> 00:07:26.360
Så det er jo ret voldsomt.

9
00:07:37.870 --> 00:07:40.330
Vil det sige, at samtlige målte biler bliver

10
00:07:40.330 --> 00:07:40.870
fotograferet?

11
00:07:41.370 --> 00:07:43.390
Ja, de bliver fotograferet en dag to gange.

12
00:07:43.390 --> 00:07:52.440
Så vi afbryder rigtigt ud så mange spørgsmål

13
00:07:52.440 --> 00:07:54.380
senere, hvis der er nogen, der ikke kan

14
00:07:54.380 --> 00:07:55.760
godkende den måling, vi har lavet.

15
00:09:04.910 --> 00:09:07.950
Så er den klar til 200 optagelser igen.

16
00:09:22.140 --> 00:09:24.140
Den her film går så til fremkæling til

17
00:09:24.140 --> 00:09:25.180
tekniske afdelingen.

18
00:09:26.880 --> 00:09:29.200
Og til nedsættelse kan vi finde tilbage til

19
00:09:29.200 --> 00:09:31.800
dem, vi har målt på, hvis der skulle

20
00:09:31.800 --> 00:09:32.420
være problemer.

21
00:09:32.900 --> 00:09:34.660
Og dem, som ikke kan godkende vores måling,

22
00:09:34.720 --> 00:09:36.840
der fremkæler vi i foto og lægger ved

23
00:09:36.840 --> 00:09:37.180
sagen.

24
00:09:37.180 --> 00:09:39.080
Så vi kan se, at indtægt dommeren kan

25
00:09:39.080 --> 00:09:40.220
kigge på, at det er fotoer.

26
00:09:41.600 --> 00:09:42.980
Fint at se på udskiftet her.

27
00:09:43.580 --> 00:09:45.440
Jamen, der er andet end selve bilen på

28
00:09:45.440 --> 00:09:46.100
det billede?

29
00:09:46.660 --> 00:09:50.160
På det første billede, man optager, der er

30
00:09:50.160 --> 00:09:53.700
nogle data på, hvor der står dato, kvalitet

31
00:09:53.700 --> 00:09:54.640
og hastighed.

32
00:09:55.020 --> 00:09:56.420
Det er på det første billede, der falder

33
00:09:56.420 --> 00:09:57.740
mærke i måleobjeket.

34
00:09:58.460 --> 00:10:00.520
Og så falder der et foto igen 500

35
00:10:00.520 --> 00:10:02.220
millisekunder efter første foto.

36
00:10:02.660 --> 00:10:06.060
Og det gør man, fordi hvis der skulle

37
00:10:06.060 --> 00:10:07.760
være tvivl om radaren, hvad der overhovedet aldrig

38
00:10:07.760 --> 00:10:10.320
har været, så er der mulighed for, på

39
00:10:10.320 --> 00:10:12.940
en programmatisk måde, at kunne regne hastigheden, og

40
00:10:12.940 --> 00:10:15.400
vise umuligheder til, om man har afdelingen, man

41
00:10:15.400 --> 00:10:15.740
skal opføre.

42
00:10:17.520 --> 00:10:18.820
Lad os se, hvordan det går.

43
00:15:20.920 --> 00:15:22.140
Hvorfor bruger man radaren?

44
00:15:23.340 --> 00:15:26.220
Det bruger man, fordi det faktisk er den

45
00:15:26.220 --> 00:15:29.420
mest effektive måde at møde hastighed på.

46
00:15:32.260 --> 00:15:34.340
Man holder et sted nogle gange i stuet,

47
00:15:34.360 --> 00:15:36.120
andre gange mere åbent, men når man måler

48
00:15:36.120 --> 00:15:38.480
på alle køretøjer, der kører forbi og kontrollerer

49
00:15:38.480 --> 00:15:41.160
hastigheden, så er det faktisk den mest effektive

50
00:15:41.160 --> 00:15:42.440
måde, man kan møde radar på.

51
00:15:42.440 --> 00:15:44.960
Ud og ned kan man bruge radaren på

52
00:15:44.960 --> 00:15:46.780
steder, hvor man ikke har fået den sygeste

53
00:15:46.780 --> 00:15:48.600
gange til at kontrollere.

54
00:15:49.180 --> 00:15:50.360
Det er den sygeste måde.

55
00:15:52.260 --> 00:15:54.320
Hvad sker der, hvis en bilist eksempelvis ikke

56
00:15:54.320 --> 00:15:56.240
er enig mere i hastighedsmålingen?

57
00:15:57.500 --> 00:16:01.400
Ja, der sker det, at en rapportortagende kollega

58
00:16:01.400 --> 00:16:04.340
spørger, hvorfor han ikke er enig, og så

59
00:16:04.340 --> 00:16:07.360
bliver det tydeligt til retten, og til afgørelsen

60
00:16:07.360 --> 00:16:08.460
over den bakker.

61
00:16:11.080 --> 00:16:13.020
Men uden at jeg skal foregribe noget, så

62
00:16:13.020 --> 00:16:14.840
vil jeg da godt sige, at apparatet her

63
00:16:14.840 --> 00:16:16.540
som sådan aldrig har været underkendt i retten.

64
00:16:20.060 --> 00:16:22.160
Er der mange, der ikke overholder de her

65
00:16:22.160 --> 00:16:23.300
hastighedsbegrænsninger?

66
00:16:24.180 --> 00:16:25.660
Ja, der er rigtig mange, og det er

67
00:16:25.660 --> 00:16:27.180
et meget stigende problem.

68
00:16:29.440 --> 00:16:31.680
Målinger har vist, at på motorvej, der giver

69
00:16:31.680 --> 00:16:32.000
ca.

70
00:16:32.340 --> 00:16:35.340
45-45% for hurtigt, og på landvej,

71
00:16:35.400 --> 00:16:35.940
der giver ca.

72
00:16:35.960 --> 00:16:39.000
50% for hurtigt, og i byområder, der

73
00:16:39.000 --> 00:16:40.820
er det endnu mere øgetil, så det er

74
00:16:40.820 --> 00:16:41.620
et kæmpe problem.

75
00:16:44.100 --> 00:16:45.260
Hvad koster det at køre på stærk?

76
00:16:46.180 --> 00:16:47.740
Jo, det er jo typisk, fordi man er

77
00:16:47.740 --> 00:16:51.000
sådan en konstruktør, så der er bedre miljøer

78
00:16:51.000 --> 00:16:54.320
og bedre kræver, men man har da nogle

79
00:16:54.320 --> 00:16:57.400
typiske takter, og både den her og den

80
00:16:57.400 --> 00:16:57.620
her.

81
00:16:59.540 --> 00:17:02.300
Så kan jeg da sige, at indtil 20

82
00:17:02.300 --> 00:17:04.599
minutter i tiden, der koster det typisk 100

83
00:17:04.599 --> 00:17:04.900
kr.

84
00:17:04.900 --> 00:17:09.700
Og med 24, der koster det 360 kr.

85
00:17:19.880 --> 00:17:21.579
Hvad koster det at køre på stærk?

86
00:17:23.280 --> 00:17:25.380
Indtil 20 km i timen, der koster det

87
00:17:25.380 --> 00:17:26.599
typisk 250 kr.

88
00:17:27.119 --> 00:17:29.560
Og fra 20 til 25 km i timen,

89
00:17:29.600 --> 00:17:31.160
der koster det 350 kr.

90
00:17:31.920 --> 00:17:33.880
Og så videre deroppe af, stiger det med

91
00:17:33.880 --> 00:17:34.440
1,5 kr.

92
00:17:35.080 --> 00:17:36.840
for hver 4-5 km.

93
00:17:37.620 --> 00:17:39.880
Det er grundtaksterne, og det er i de

94
00:17:39.880 --> 00:17:42.560
tilfælde, hvor der ikke er nogen færdighedsmæssige fare

95
00:17:42.560 --> 00:17:43.620
-situationer.

96
00:17:43.840 --> 00:17:45.880
Nu kan der godt være en fare-situation

97
00:17:45.880 --> 00:17:49.300
under den hastighedskontrol, som kan virke at gøre,

98
00:17:49.440 --> 00:17:50.100
at det er for meget.

99
00:17:51.020 --> 00:17:53.400
Og så handler det også ret praktisk for,

100
00:17:53.620 --> 00:17:55.820
at når man kører med den dobbelte hastighed,

101
00:17:56.440 --> 00:17:59.100
og den tilladte hastighedsfærdighed, så sker der forskellige

102
00:17:59.100 --> 00:18:00.500
faktorer for at køre på det.

103
00:18:00.840 --> 00:18:02.120
Det kan da også skide ved en lavere

104
00:18:02.120 --> 00:18:04.480
hastighed, hvis der er en fare-situation.

105
00:18:12.530 --> 00:18:14.810
Hvad er det, politiet skal til at lave

106
00:18:14.810 --> 00:18:15.590
i denne uge her?

107
00:18:17.310 --> 00:18:20.890
I denne uge har vi startet det, som

108
00:18:20.890 --> 00:18:24.550
vi kalder en tema-uge, hvor vi har

109
00:18:24.550 --> 00:18:27.630
skærpet kontrol med hensyn til fartsynderne.

110
00:18:27.630 --> 00:18:29.150
Nu til en eller anden uge er nok

111
00:18:29.150 --> 00:18:30.010
et dårligt udtryk.

112
00:18:30.390 --> 00:18:32.490
Vi startede med skærpet kontrol her i mandag,

113
00:18:33.370 --> 00:18:34.890
men det rykker ned, så vi holder op

114
00:18:34.890 --> 00:18:35.690
på søndag.

115
00:18:35.850 --> 00:18:39.570
Vi fortsætter i videreforløb, så man kan ikke

116
00:18:39.570 --> 00:18:40.570
sige, at det kun er i denne uge,

117
00:18:40.730 --> 00:18:41.470
vi tager os af de ting.

118
00:18:41.690 --> 00:18:45.490
Det kan vi godt gøre i denne uge

119
00:18:45.490 --> 00:18:47.570
her, det er at lave en skærpeindsats, så

120
00:18:47.570 --> 00:18:53.610
vi alle kan færdes mere tranquilsikkert.

121
00:18:54.970 --> 00:18:56.830
Hvor er det efter din mening, at det

122
00:18:56.830 --> 00:18:58.050
er det værste sted, man kan køre for

123
00:18:58.050 --> 00:18:58.230
skær?

124
00:18:59.310 --> 00:19:00.530
Det er jo typisk i byområder.

125
00:19:01.430 --> 00:19:04.230
Både der og på motorvej, der er ikke

126
00:19:04.230 --> 00:19:07.470
nær de samme fartsituationer, så mange forskellige typer

127
00:19:07.470 --> 00:19:07.830
af trafik.

128
00:19:08.350 --> 00:19:10.910
I byområder, der er det helt klart, at

129
00:19:10.910 --> 00:19:15.230
der er meget forskellig trafik, der skal være

130
00:19:15.230 --> 00:19:15.810
fodgæld her.

131
00:19:15.810 --> 00:19:17.970
Det var en Olen Manta 1,8 S.

132
00:19:18.630 --> 00:19:20.530
Kilovægt til 58,134.

133
00:19:21.210 --> 00:19:23.190
Kilovægt til 58,134.

134
00:19:23.850 --> 00:19:24.130
Selvstændigt.

135
00:19:30.830 --> 00:19:33.290
I byområder, som jeg sagde i dag, er

136
00:19:33.290 --> 00:19:35.110
det helt klart det sted, hvor man forholdt

137
00:19:35.110 --> 00:19:36.150
hastighedsgrænserne mest.

138
00:19:36.170 --> 00:19:38.250
Det er også der, der sker faktisk de

139
00:19:38.250 --> 00:19:40.830
fleste uheld med forskellige typer trafikanter.

140
00:19:41.530 --> 00:19:42.930
Så det er helt klart, at det er

141
00:19:42.930 --> 00:19:47.450
der, hvor det er meget forskelligt.

142
00:20:29.190 --> 00:20:36.190
Papper, der er lignende til de knudskærm, vi

143
00:20:36.190 --> 00:20:37.710
brugte i sidste år.

144
00:20:37.830 --> 00:20:40.190
Jeg vil vise jer nogle af dem.
  • Roskilde Politi opstiller Radarkontrol på Københavnsvej
Dato udgivet
Dope sheet: Klik for at downloade
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 647 981 6
Varighed tidskode
00:22:24:00
Varighed sekunder
1344
Klassifikationsnummer
Båndnummer
1847
DK5
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet

Kommentarer