- Roskilde Politi opstiller Radarkontrol på Københavnsvej
Tekstudskrift
WEBVTT 1 00:07:03.780 --> 00:07:05.080 Hvad er det, du skal til at lave 2 00:07:05.080 --> 00:07:05.240 nu? 3 00:07:05.740 --> 00:07:11.100 Jeg skal til at skifte filmen til radaren. 4 00:07:13.420 --> 00:07:14.540 Det er jo en stor film. 5 00:07:14.640 --> 00:07:16.080 Der er 10 meter film i sådan en. 6 00:07:16.440 --> 00:07:18.360 Der er plads til ca. 7 00:07:18.480 --> 00:07:21.400 250 billeder af de måleobjekter, vi måler på. 8 00:07:22.660 --> 00:07:26.360 Så det er jo ret voldsomt. 9 00:07:37.870 --> 00:07:40.330 Vil det sige, at samtlige målte biler bliver 10 00:07:40.330 --> 00:07:40.870 fotograferet? 11 00:07:41.370 --> 00:07:43.390 Ja, de bliver fotograferet en dag to gange. 12 00:07:43.390 --> 00:07:52.440 Så vi afbryder rigtigt ud så mange spørgsmål 13 00:07:52.440 --> 00:07:54.380 senere, hvis der er nogen, der ikke kan 14 00:07:54.380 --> 00:07:55.760 godkende den måling, vi har lavet. 15 00:09:04.910 --> 00:09:07.950 Så er den klar til 200 optagelser igen. 16 00:09:22.140 --> 00:09:24.140 Den her film går så til fremkæling til 17 00:09:24.140 --> 00:09:25.180 tekniske afdelingen. 18 00:09:26.880 --> 00:09:29.200 Og til nedsættelse kan vi finde tilbage til 19 00:09:29.200 --> 00:09:31.800 dem, vi har målt på, hvis der skulle 20 00:09:31.800 --> 00:09:32.420 være problemer. 21 00:09:32.900 --> 00:09:34.660 Og dem, som ikke kan godkende vores måling, 22 00:09:34.720 --> 00:09:36.840 der fremkæler vi i foto og lægger ved 23 00:09:36.840 --> 00:09:37.180 sagen. 24 00:09:37.180 --> 00:09:39.080 Så vi kan se, at indtægt dommeren kan 25 00:09:39.080 --> 00:09:40.220 kigge på, at det er fotoer. 26 00:09:41.600 --> 00:09:42.980 Fint at se på udskiftet her. 27 00:09:43.580 --> 00:09:45.440 Jamen, der er andet end selve bilen på 28 00:09:45.440 --> 00:09:46.100 det billede? 29 00:09:46.660 --> 00:09:50.160 På det første billede, man optager, der er 30 00:09:50.160 --> 00:09:53.700 nogle data på, hvor der står dato, kvalitet 31 00:09:53.700 --> 00:09:54.640 og hastighed. 32 00:09:55.020 --> 00:09:56.420 Det er på det første billede, der falder 33 00:09:56.420 --> 00:09:57.740 mærke i måleobjeket. 34 00:09:58.460 --> 00:10:00.520 Og så falder der et foto igen 500 35 00:10:00.520 --> 00:10:02.220 millisekunder efter første foto. 36 00:10:02.660 --> 00:10:06.060 Og det gør man, fordi hvis der skulle 37 00:10:06.060 --> 00:10:07.760 være tvivl om radaren, hvad der overhovedet aldrig 38 00:10:07.760 --> 00:10:10.320 har været, så er der mulighed for, på 39 00:10:10.320 --> 00:10:12.940 en programmatisk måde, at kunne regne hastigheden, og 40 00:10:12.940 --> 00:10:15.400 vise umuligheder til, om man har afdelingen, man 41 00:10:15.400 --> 00:10:15.740 skal opføre. 42 00:10:17.520 --> 00:10:18.820 Lad os se, hvordan det går. 43 00:15:20.920 --> 00:15:22.140 Hvorfor bruger man radaren? 44 00:15:23.340 --> 00:15:26.220 Det bruger man, fordi det faktisk er den 45 00:15:26.220 --> 00:15:29.420 mest effektive måde at møde hastighed på. 46 00:15:32.260 --> 00:15:34.340 Man holder et sted nogle gange i stuet, 47 00:15:34.360 --> 00:15:36.120 andre gange mere åbent, men når man måler 48 00:15:36.120 --> 00:15:38.480 på alle køretøjer, der kører forbi og kontrollerer 49 00:15:38.480 --> 00:15:41.160 hastigheden, så er det faktisk den mest effektive 50 00:15:41.160 --> 00:15:42.440 måde, man kan møde radar på. 51 00:15:42.440 --> 00:15:44.960 Ud og ned kan man bruge radaren på 52 00:15:44.960 --> 00:15:46.780 steder, hvor man ikke har fået den sygeste 53 00:15:46.780 --> 00:15:48.600 gange til at kontrollere. 54 00:15:49.180 --> 00:15:50.360 Det er den sygeste måde. 55 00:15:52.260 --> 00:15:54.320 Hvad sker der, hvis en bilist eksempelvis ikke 56 00:15:54.320 --> 00:15:56.240 er enig mere i hastighedsmålingen? 57 00:15:57.500 --> 00:16:01.400 Ja, der sker det, at en rapportortagende kollega 58 00:16:01.400 --> 00:16:04.340 spørger, hvorfor han ikke er enig, og så 59 00:16:04.340 --> 00:16:07.360 bliver det tydeligt til retten, og til afgørelsen 60 00:16:07.360 --> 00:16:08.460 over den bakker. 61 00:16:11.080 --> 00:16:13.020 Men uden at jeg skal foregribe noget, så 62 00:16:13.020 --> 00:16:14.840 vil jeg da godt sige, at apparatet her 63 00:16:14.840 --> 00:16:16.540 som sådan aldrig har været underkendt i retten. 64 00:16:20.060 --> 00:16:22.160 Er der mange, der ikke overholder de her 65 00:16:22.160 --> 00:16:23.300 hastighedsbegrænsninger? 66 00:16:24.180 --> 00:16:25.660 Ja, der er rigtig mange, og det er 67 00:16:25.660 --> 00:16:27.180 et meget stigende problem. 68 00:16:29.440 --> 00:16:31.680 Målinger har vist, at på motorvej, der giver 69 00:16:31.680 --> 00:16:32.000 ca. 70 00:16:32.340 --> 00:16:35.340 45-45% for hurtigt, og på landvej, 71 00:16:35.400 --> 00:16:35.940 der giver ca. 72 00:16:35.960 --> 00:16:39.000 50% for hurtigt, og i byområder, der 73 00:16:39.000 --> 00:16:40.820 er det endnu mere øgetil, så det er 74 00:16:40.820 --> 00:16:41.620 et kæmpe problem. 75 00:16:44.100 --> 00:16:45.260 Hvad koster det at køre på stærk? 76 00:16:46.180 --> 00:16:47.740 Jo, det er jo typisk, fordi man er 77 00:16:47.740 --> 00:16:51.000 sådan en konstruktør, så der er bedre miljøer 78 00:16:51.000 --> 00:16:54.320 og bedre kræver, men man har da nogle 79 00:16:54.320 --> 00:16:57.400 typiske takter, og både den her og den 80 00:16:57.400 --> 00:16:57.620 her. 81 00:16:59.540 --> 00:17:02.300 Så kan jeg da sige, at indtil 20 82 00:17:02.300 --> 00:17:04.599 minutter i tiden, der koster det typisk 100 83 00:17:04.599 --> 00:17:04.900 kr. 84 00:17:04.900 --> 00:17:09.700 Og med 24, der koster det 360 kr. 85 00:17:19.880 --> 00:17:21.579 Hvad koster det at køre på stærk? 86 00:17:23.280 --> 00:17:25.380 Indtil 20 km i timen, der koster det 87 00:17:25.380 --> 00:17:26.599 typisk 250 kr. 88 00:17:27.119 --> 00:17:29.560 Og fra 20 til 25 km i timen, 89 00:17:29.600 --> 00:17:31.160 der koster det 350 kr. 90 00:17:31.920 --> 00:17:33.880 Og så videre deroppe af, stiger det med 91 00:17:33.880 --> 00:17:34.440 1,5 kr. 92 00:17:35.080 --> 00:17:36.840 for hver 4-5 km. 93 00:17:37.620 --> 00:17:39.880 Det er grundtaksterne, og det er i de 94 00:17:39.880 --> 00:17:42.560 tilfælde, hvor der ikke er nogen færdighedsmæssige fare 95 00:17:42.560 --> 00:17:43.620 -situationer. 96 00:17:43.840 --> 00:17:45.880 Nu kan der godt være en fare-situation 97 00:17:45.880 --> 00:17:49.300 under den hastighedskontrol, som kan virke at gøre, 98 00:17:49.440 --> 00:17:50.100 at det er for meget. 99 00:17:51.020 --> 00:17:53.400 Og så handler det også ret praktisk for, 100 00:17:53.620 --> 00:17:55.820 at når man kører med den dobbelte hastighed, 101 00:17:56.440 --> 00:17:59.100 og den tilladte hastighedsfærdighed, så sker der forskellige 102 00:17:59.100 --> 00:18:00.500 faktorer for at køre på det. 103 00:18:00.840 --> 00:18:02.120 Det kan da også skide ved en lavere 104 00:18:02.120 --> 00:18:04.480 hastighed, hvis der er en fare-situation. 105 00:18:12.530 --> 00:18:14.810 Hvad er det, politiet skal til at lave 106 00:18:14.810 --> 00:18:15.590 i denne uge her? 107 00:18:17.310 --> 00:18:20.890 I denne uge har vi startet det, som 108 00:18:20.890 --> 00:18:24.550 vi kalder en tema-uge, hvor vi har 109 00:18:24.550 --> 00:18:27.630 skærpet kontrol med hensyn til fartsynderne. 110 00:18:27.630 --> 00:18:29.150 Nu til en eller anden uge er nok 111 00:18:29.150 --> 00:18:30.010 et dårligt udtryk. 112 00:18:30.390 --> 00:18:32.490 Vi startede med skærpet kontrol her i mandag, 113 00:18:33.370 --> 00:18:34.890 men det rykker ned, så vi holder op 114 00:18:34.890 --> 00:18:35.690 på søndag. 115 00:18:35.850 --> 00:18:39.570 Vi fortsætter i videreforløb, så man kan ikke 116 00:18:39.570 --> 00:18:40.570 sige, at det kun er i denne uge, 117 00:18:40.730 --> 00:18:41.470 vi tager os af de ting. 118 00:18:41.690 --> 00:18:45.490 Det kan vi godt gøre i denne uge 119 00:18:45.490 --> 00:18:47.570 her, det er at lave en skærpeindsats, så 120 00:18:47.570 --> 00:18:53.610 vi alle kan færdes mere tranquilsikkert. 121 00:18:54.970 --> 00:18:56.830 Hvor er det efter din mening, at det 122 00:18:56.830 --> 00:18:58.050 er det værste sted, man kan køre for 123 00:18:58.050 --> 00:18:58.230 skær? 124 00:18:59.310 --> 00:19:00.530 Det er jo typisk i byområder. 125 00:19:01.430 --> 00:19:04.230 Både der og på motorvej, der er ikke 126 00:19:04.230 --> 00:19:07.470 nær de samme fartsituationer, så mange forskellige typer 127 00:19:07.470 --> 00:19:07.830 af trafik. 128 00:19:08.350 --> 00:19:10.910 I byområder, der er det helt klart, at 129 00:19:10.910 --> 00:19:15.230 der er meget forskellig trafik, der skal være 130 00:19:15.230 --> 00:19:15.810 fodgæld her. 131 00:19:15.810 --> 00:19:17.970 Det var en Olen Manta 1,8 S. 132 00:19:18.630 --> 00:19:20.530 Kilovægt til 58,134. 133 00:19:21.210 --> 00:19:23.190 Kilovægt til 58,134. 134 00:19:23.850 --> 00:19:24.130 Selvstændigt. 135 00:19:30.830 --> 00:19:33.290 I byområder, som jeg sagde i dag, er 136 00:19:33.290 --> 00:19:35.110 det helt klart det sted, hvor man forholdt 137 00:19:35.110 --> 00:19:36.150 hastighedsgrænserne mest. 138 00:19:36.170 --> 00:19:38.250 Det er også der, der sker faktisk de 139 00:19:38.250 --> 00:19:40.830 fleste uheld med forskellige typer trafikanter. 140 00:19:41.530 --> 00:19:42.930 Så det er helt klart, at det er 141 00:19:42.930 --> 00:19:47.450 der, hvor det er meget forskelligt. 142 00:20:29.190 --> 00:20:36.190 Papper, der er lignende til de knudskærm, vi 143 00:20:36.190 --> 00:20:37.710 brugte i sidste år. 144 00:20:37.830 --> 00:20:40.190 Jeg vil vise jer nogle af dem.
Serie
Dato udgivet
Emneord
Forfatter
Kommentarer