- Teknisk skole i Roskilde har taget nye lokaler i brug, og ved den anledning gav forstander Per Lykke udtryk for, at Teknisk skole meget gerne vil overtager Maglegårdsskolen
- Eleverne på de Tekniske skoler har trafik problemer
- Der mangler ungdomsboliger
- Bike Show på Dyrskuepladsen
- På Slangerup Speedwaybane blev det Danske Mesterskab i Mini Speedway afviklet
- På Køge bugt var det Sejlsport
Tekstudskrift
WEBVTT 1 00:26:45.800 --> 00:26:48.380 Ja, ja, ja. 2 00:27:28.070 --> 00:27:31.250 Det er sommer og familien skal i skoven, 3 00:27:31.530 --> 00:27:32.430 himmelen er blå. 4 00:27:32.990 --> 00:27:35.150 Ikke et sky for året, de snupper et 5 00:27:35.150 --> 00:27:37.670 kystbanetog til den nærmeste oase. 6 00:27:40.090 --> 00:27:43.650 Skoven den er grøn, fuglene de synger, godt 7 00:27:43.650 --> 00:27:46.250 dyr og heste, lykke, jul og gynger, nu 8 00:27:46.250 --> 00:27:48.310 sætter de sig ned, vi er der hvor 9 00:27:48.310 --> 00:27:49.710 det hele det begynder. 10 00:27:52.050 --> 00:27:55.110 Ungerne de tænker om en iskage, både mamma 11 00:27:55.110 --> 00:27:57.710 siger, måske hvis der er råd. 12 00:27:59.610 --> 00:28:02.030 Det har der været så mange gange før, 13 00:28:02.230 --> 00:28:07.270 og det bliver der nok igen. 14 00:28:12.750 --> 00:28:16.550 Papa pakker ud, nu skal der spises, fingrene 15 00:28:16.550 --> 00:28:18.650 vægtet tøft og lavet griselises. 16 00:28:18.950 --> 00:28:21.130 Hvorfor skal hun altid få gæld, spørger mor, 17 00:28:21.170 --> 00:28:24.090 fordi hun er den lille, slimme dreng. 18 00:28:24.670 --> 00:28:27.030 Fra hjemme lavet vin, far og mor de 19 00:28:27.030 --> 00:28:30.570 skåler, storebror han driller, lille søster skråler. 20 00:28:30.830 --> 00:28:33.270 Mamma tænker stille begge to, kan vi ikke 21 00:28:33.270 --> 00:28:34.430 få det flad rum? 22 00:28:36.690 --> 00:28:40.110 Fluerne i sommer, livet det er større, nu 23 00:28:40.110 --> 00:28:41.950 skal der holde skælderne vægt. 24 00:29:05.250 --> 00:29:06.910 Du siger han skal begynde at spare sammen 25 00:29:06.910 --> 00:29:07.030 nu? 26 00:29:08.910 --> 00:29:10.030 Hvor dyrt er sådan noget da? 27 00:29:11.190 --> 00:29:12.510 Det bestemmer du selv hvor meget du gør 28 00:29:12.510 --> 00:29:13.570 ud af det, det er jo klart. 29 00:29:14.070 --> 00:29:15.530 Jeg har brugt 120.000 kr. 30 00:29:15.530 --> 00:29:17.910 på min for at lave tingene blandt folk 31 00:29:17.910 --> 00:29:20.450 jeg kender, og det gør det lidt billigere. 32 00:29:21.030 --> 00:29:22.870 Og så for at lave det i Sverige 33 00:29:22.870 --> 00:29:24.650 for eksempel, der er det med krogen, krogen 34 00:29:24.650 --> 00:29:25.890 er for dyrt herhjemme. 35 00:29:25.970 --> 00:29:26.990 Det er for dyrt i Sverige og det 36 00:29:26.990 --> 00:29:27.510 er meget billigere. 37 00:29:28.070 --> 00:29:29.730 Hvordan er så kvaliteten for krogen her? 38 00:29:30.090 --> 00:29:31.910 Den er god nok, garanteret hvis det falder 39 00:29:31.910 --> 00:29:32.990 af, laver han det om gratis. 40 00:29:33.450 --> 00:29:34.770 Og herhjemme falder det jo af, vi skal 41 00:29:34.770 --> 00:29:35.930 snart køre en tur ned ad landevejen. 42 00:29:37.010 --> 00:29:39.450 Men altså også malingen er jo fabelagtig. 43 00:29:39.670 --> 00:29:40.570 Ja ja, men det er jo også min 44 00:29:40.570 --> 00:29:42.310 kammerat der maler det, så laver han lidt 45 00:29:42.310 --> 00:29:43.510 ekstra ud af det, det er jo klart. 46 00:29:44.230 --> 00:29:45.130 Hvor gammel er den Harley her? 47 00:29:45.390 --> 00:29:48.450 Den er fra 1950, og den kører som 48 00:29:48.450 --> 00:29:50.050 en ny cykel. 49 00:29:50.450 --> 00:29:51.410 Det er jo ikke til at se på 50 00:29:51.410 --> 00:29:52.490 den, det vil sige den må være 39 51 00:29:52.490 --> 00:29:53.510 år gammel efterhånden? 52 00:29:53.570 --> 00:29:54.570 Ja, det er den også. 53 00:29:54.930 --> 00:29:56.090 Og det er vel nok ældre end dig? 54 00:29:56.530 --> 00:29:58.370 Ja lidt, ja den er en hel del 55 00:29:58.370 --> 00:29:58.650 ældre. 56 00:29:59.990 --> 00:30:01.770 Hvad kan sådan en Harley som andre ikke 57 00:30:01.770 --> 00:30:01.990 kan? 58 00:30:03.190 --> 00:30:04.070 Andre motorcykler ikke kan? 59 00:30:05.250 --> 00:30:06.470 Det kommer jo an på hvordan man ser 60 00:30:06.470 --> 00:30:06.710 på det. 61 00:30:09.270 --> 00:30:10.970 Jeg har kørt japansk motorcykel før, men da 62 00:30:10.970 --> 00:30:12.690 jeg begyndte at køre det her, så fandt 63 00:30:12.690 --> 00:30:14.050 jeg ud af at det her kører meget 64 00:30:14.050 --> 00:30:14.350 bedre. 65 00:30:14.510 --> 00:30:15.410 Det er sjovere at køre på. 66 00:30:16.970 --> 00:30:18.370 End for eksempel at køre på en japansk 67 00:30:18.370 --> 00:30:21.750 motorcykel, fordi det er bare sådan noget man 68 00:30:21.750 --> 00:30:23.930 fiser hen ad vejen, og så bremser du 69 00:30:23.930 --> 00:30:25.810 for rødt, og så knalder du afsted igen. 70 00:30:26.090 --> 00:30:27.670 Så her der ligger du bare nullet og 71 00:30:27.670 --> 00:30:28.510 hygger dig. 72 00:30:29.270 --> 00:30:30.070 Det synes jeg i hvert fald. 73 00:30:31.190 --> 00:30:32.810 Hvordan går det med på reserverdele og sådan 74 00:30:32.810 --> 00:30:33.530 nogle ting til det her? 75 00:30:34.110 --> 00:30:35.250 Det er ikke svært, fordi der er jo 76 00:30:35.250 --> 00:30:38.290 den store forretning nede i Hårlev blandt andet, 77 00:30:38.450 --> 00:30:40.710 der har købt en masse gamle stumper hjem, 78 00:30:40.790 --> 00:30:41.530 så det er jo ikke så svært at 79 00:30:41.530 --> 00:30:41.930 få fat i. 80 00:30:43.170 --> 00:30:44.590 Så ellers kan man jo gå ind i 81 00:30:44.590 --> 00:30:45.990 de forskellige forretninger, der vil du faktisk tage 82 00:30:45.990 --> 00:30:49.190 for alt til Harley'erne. 83 00:30:49.650 --> 00:30:51.490 Var det også på hans alder at du 84 00:30:51.490 --> 00:30:52.910 fik interesse for motorcykel? 85 00:30:53.470 --> 00:30:56.010 Ja, jeg startede som 17-årig med at 86 00:30:56.010 --> 00:30:58.310 køre lidt der, så jeg har sådan set 87 00:30:58.310 --> 00:30:59.910 købt motorcykel altid og hele tiden. 88 00:31:00.730 --> 00:31:02.970 I fredags der blev der afløbet og der 89 00:31:02.970 --> 00:31:03.930 var en demonstration her. 90 00:31:04.730 --> 00:31:05.770 Der var jeg ikke med, der var jeg 91 00:31:05.770 --> 00:31:06.130 bare og bare. 92 00:31:06.930 --> 00:31:08.090 Hvis du kunne have været med, ville du 93 00:31:08.090 --> 00:31:08.810 så have været med til det? 94 00:31:08.890 --> 00:31:10.010 Ja, det ville jeg helt sikkert, for jeg 95 00:31:10.010 --> 00:31:10.930 synes det er noget pjat, at vi skal 96 00:31:10.930 --> 00:31:12.670 køre med det støtteøm-show der. 97 00:31:12.770 --> 00:31:14.190 Det synes jeg er helt afgjort. 98 00:31:14.650 --> 00:31:16.130 Fordi ja, det synes jeg, det må man 99 00:31:16.130 --> 00:31:16.630 selv bestemme. 100 00:31:16.890 --> 00:31:17.830 Og når du kører på en Harley Davidson, 101 00:31:17.990 --> 00:31:19.030 så ligger du ikke at køre stærkt. 102 00:31:19.030 --> 00:31:21.430 Jo, det er sådan noget nul-og-kørsel 103 00:31:21.430 --> 00:31:22.810 for de fleste af os. 104 00:31:22.970 --> 00:31:25.030 Så jeg synes, det må man selv bestemme, 105 00:31:25.250 --> 00:31:26.110 om man vil køre med støtteøm. 106 00:31:26.270 --> 00:31:27.790 Men nu er loven jo bare sådan, så 107 00:31:27.790 --> 00:31:29.810 må vi jo skaffe løreklæringer i stedet for. 108 00:31:30.490 --> 00:31:31.710 Og det kan vi jo så gudske lov 109 00:31:31.710 --> 00:31:31.970 endnu. 110 00:31:34.970 --> 00:31:36.970 Hvor stor motorkræft ligger der i en Harley 111 00:31:36.970 --> 00:31:38.210 Davidson, som den du står med her? 112 00:31:38.330 --> 00:31:39.230 Det her er en 1200 kb. 113 00:31:39.830 --> 00:31:43.550 Og så kan man få 7500, 1000 og 114 00:31:43.550 --> 00:31:44.670 1340. 115 00:31:44.850 --> 00:31:46.050 Men det her er en 1200 kb. 116 00:31:47.210 --> 00:31:48.130 Du talte jo før om, at du havde 117 00:31:48.130 --> 00:31:49.210 de her 120.000 kr. 118 00:31:50.590 --> 00:31:51.970 Jeg købte den jo som et gammelt skod 119 00:31:51.970 --> 00:31:53.110 på 40.000, og så er det klar. 120 00:31:53.230 --> 00:31:53.890 Så har jeg gået og bygget den op 121 00:31:53.890 --> 00:31:54.450 over to år. 122 00:31:55.750 --> 00:31:57.210 Og fået at lave nogle ting rundt omkring 123 00:31:57.210 --> 00:31:57.870 i byen og sådan noget. 124 00:31:59.170 --> 00:32:00.370 Men alligevel står den mig i ca. 125 00:32:00.410 --> 00:32:01.230 120.000 kr. 126 00:32:01.710 --> 00:32:03.990 Men det tror jeg ikke, der er mange, 127 00:32:04.070 --> 00:32:05.090 der kan gøre det for de penge. 128 00:32:05.170 --> 00:32:06.310 Fordi der er jo mange ting, der har 129 00:32:06.310 --> 00:32:07.050 jeg fået at lave billigere. 130 00:32:08.890 --> 00:32:10.050 Så hvis jeg skulle have sat den, skulle 131 00:32:10.050 --> 00:32:12.230 jeg også have i hvert fald 150.000 132 00:32:12.230 --> 00:32:12.330 kr. 133 00:32:12.350 --> 00:32:12.970 Det er jeg helt sikker på. 134 00:32:13.530 --> 00:32:14.030 Det er skuddet. 135 00:32:15.590 --> 00:32:17.270 Du er medlem af en motorcykelklub her. 136 00:32:17.550 --> 00:32:18.170 Nej, det er jeg ikke. 137 00:32:18.750 --> 00:32:20.110 Jeg kører sammen med ham, den røde der. 138 00:32:21.050 --> 00:32:22.550 Og så med ham bagved mig her også. 139 00:32:23.530 --> 00:32:25.330 Der er lidt over en time til, at 140 00:32:25.330 --> 00:32:28.590 man skal finde den bedste motorcykel på skuddet 141 00:32:28.590 --> 00:32:28.750 her. 142 00:32:29.650 --> 00:32:30.650 Hvad tror du, din chance er? 143 00:32:30.870 --> 00:32:32.250 Jamen jeg ved, hvad plads jeg har. 144 00:32:32.710 --> 00:32:33.870 Jeg har fået det, det ved jeg. 145 00:32:34.710 --> 00:32:36.150 Så det vil jeg ikke udtale mig om. 146 00:32:36.190 --> 00:32:37.070 Det ved jeg ikke, om jeg må det. 147 00:32:39.070 --> 00:32:41.230 Er du overrasket over den placering, du har 148 00:32:41.230 --> 00:32:41.490 fået? 149 00:32:41.870 --> 00:32:42.590 Hvad den så indbliver? 150 00:32:43.050 --> 00:32:44.670 Næh, for det er jo ikke folkevalg. 151 00:32:44.730 --> 00:32:45.750 Det er jo dommer, der har gået rundt 152 00:32:45.750 --> 00:32:46.110 hos os. 153 00:32:46.550 --> 00:32:47.430 Hvad ser de på? 154 00:32:48.650 --> 00:32:50.430 De går jo ikke i detaljer og kigger 155 00:32:50.430 --> 00:32:52.210 fx på, at jeg har brugt lige 100 156 00:32:52.210 --> 00:32:53.110 timer på min stilværelse. 157 00:32:53.570 --> 00:32:54.390 Det kan jeg jo ikke. 158 00:32:55.430 --> 00:32:57.730 Lad os lige se, hvad placeringen er på 159 00:32:57.730 --> 00:32:58.410 de forskellige cykler. 160 00:32:58.470 --> 00:32:59.390 Så skal jeg fortælle dig, hvad det er. 161 00:33:13.360 --> 00:33:15.530 Og jeg vil aldrig lade dig gå. 162 00:33:15.790 --> 00:33:16.530 Åh nej! 163 00:33:16.950 --> 00:33:19.510 Jeg vil putte mine hånder rundt om dig. 164 00:33:20.870 --> 00:33:22.950 Og jeg vil aldrig lade dig gå. 165 00:33:24.490 --> 00:33:26.470 For jeg føler bare mig. 166 00:33:26.790 --> 00:33:28.310 Jeg føler bare mig. 167 00:33:28.330 --> 00:33:30.150 Som om jeg ikke kommer tilbage. 168 00:33:31.590 --> 00:33:34.450 Jeg vil putte mine hånder rundt om dig. 169 00:33:35.690 --> 00:33:37.610 Og jeg vil aldrig lade dig gå. 170 00:33:37.790 --> 00:33:39.070 Aldrig lade dig gå. 171 00:33:39.270 --> 00:33:40.390 Aldrig lade dig gå. 172 00:33:40.390 --> 00:33:43.610 ♪ And this dark of night I could 173 00:33:43.610 --> 00:33:45.950 be your stranger. 174 00:33:46.930 --> 00:33:49.350 ♪ Bleh bleh, bleh bleh. 175 00:33:52.130 --> 00:33:54.190 Vi er blevet familie family tiger. 176 00:33:55.930 --> 00:34:01.900 På højtalger klædt den. 177 00:34:02.540 --> 00:34:13.000 ridiculously fucking overjoyed Applaus Alle 178 00:34:13.000 --> 00:34:14.020 rader høres op i højre. 179 00:34:14.880 --> 00:34:17.060 Andre drengene, nu er det 106. 180 00:34:22.780 --> 00:34:28.880 Applaus Og alle drengene i kortengræsen, nu er 181 00:34:28.880 --> 00:34:29.199 det 42. 182 00:34:30.840 --> 00:34:32.760 Applaus Glæk med. 183 00:34:33.420 --> 00:34:42.300 Applaus Den næste kategori, det er sjovegræsen, der 184 00:34:42.300 --> 00:34:45.960 er den fremgående nummer, nummer 200 i midten, 185 00:34:46.219 --> 00:34:48.380 medien fra Norden, som er formålet for at 186 00:34:48.380 --> 00:34:49.400 få den i sjovegræsen. 187 00:34:50.040 --> 00:34:50.460 Glæk med. 188 00:34:51.380 --> 00:34:52.719 Applaus Glæk med. 189 00:34:53.360 --> 00:35:02.020 Applaus Og det er fra Nordgræsen, som vi 190 00:35:02.020 --> 00:35:02.340 har den her. 191 00:35:02.940 --> 00:35:03.060 Glæk med. 192 00:35:14.870 --> 00:35:31.060 Applaus Så 193 00:35:31.060 --> 00:35:32.580 tog vi den i klokken 3, Ulla. 194 00:35:34.980 --> 00:35:37.660 Og strikegræsen, der er design fra Norden, nummer 195 00:35:37.660 --> 00:35:39.960 218, det er den, som vi har. 196 00:35:44.280 --> 00:35:44.740 Glæk med. 197 00:35:51.740 --> 00:35:53.440 Applaus Og så mangler vi bare en repræsentant 198 00:35:53.440 --> 00:35:56.980 fra Kærlmark Indtæg, og det er det samlede 199 00:35:56.980 --> 00:35:57.220 klub. 200 00:36:02.200 --> 00:36:02.300 Glæk med. 201 00:36:07.240 --> 00:36:14.630 Applaus Den næste gang er det altså en 202 00:36:14.630 --> 00:36:16.830 person, der er blevet så godt bemærket, som 203 00:36:16.830 --> 00:36:19.030 har lavet et meget, meget stort stykke arbejde, 204 00:36:19.430 --> 00:36:20.410 deroppe på scenen. 205 00:36:20.870 --> 00:36:23.350 Det er til sommer, som er rundet, og 206 00:36:23.350 --> 00:36:25.490 det er et stort arbejde, der er lavet. 207 00:36:29.230 --> 00:36:39.190 Applaus Så vil jeg 208 00:36:39.190 --> 00:36:41.270 bare se alle vinderne stå der her fremme, 209 00:36:41.810 --> 00:36:44.130 lige bag cyklerne, og så skal vi give 210 00:36:44.130 --> 00:36:45.310 dem et ordentligt vigtigt hand. 211 00:36:50.070 --> 00:38:02.550 Applaus Vi 212 00:38:02.550 --> 00:38:04.650 har lige set nordmændene tage afsted, og det 213 00:38:04.650 --> 00:38:06.670 er vel en speciel teknik, der skal til 214 00:38:06.670 --> 00:38:07.850 for at starte en Harley Davidson. 215 00:38:08.410 --> 00:38:10.070 Der er sjæl i en Harley Davidson, og 216 00:38:10.070 --> 00:38:11.350 det er selvfølgelig ikke det samme, som at 217 00:38:11.350 --> 00:38:12.090 køre for en Japaner. 218 00:38:12.090 --> 00:38:14.630 Det er noget specielt, og man skal have 219 00:38:14.630 --> 00:38:15.470 tjek på tingene. 220 00:38:16.170 --> 00:38:18.090 Nu så vi også, at det var en 221 00:38:18.090 --> 00:38:20.450 pige, der fik første præmie heroppe, og hvad 222 00:38:20.450 --> 00:38:20.930 vejede hun? 223 00:38:21.330 --> 00:38:22.110 50 kilo vel? 224 00:38:22.570 --> 00:38:23.690 Kan små også køre sådan noget? 225 00:38:24.030 --> 00:38:24.830 Det kan man jo sagtens. 226 00:38:24.890 --> 00:38:26.490 Man kender jo sin folgalkraft, når først den 227 00:38:26.490 --> 00:38:27.790 kører, så skal der ikke mange kræfter til 228 00:38:27.790 --> 00:38:28.250 at styre den. 229 00:38:28.810 --> 00:38:29.350 Men den er tung. 230 00:38:29.730 --> 00:38:30.130 Det er den. 231 00:38:30.530 --> 00:38:31.710 Men det er et spørgsmål om teknik også, 232 00:38:31.730 --> 00:38:32.310 som så meget andet. 233 00:38:33.110 --> 00:38:35.030 Det meste herude har jo drejet sig om 234 00:38:35.030 --> 00:38:35.570 motorcykler. 235 00:38:35.950 --> 00:38:37.450 Hvor mange har I fornemmelsen af på nuværende, 236 00:38:37.530 --> 00:38:38.190 der har været her? 237 00:38:38.690 --> 00:38:40.650 Vi er lige omkring de 5.000 mennesker 238 00:38:40.650 --> 00:38:41.530 på nuværende tidspunkt. 239 00:38:42.570 --> 00:38:43.650 Og det var også det, I talte om 240 00:38:43.650 --> 00:38:44.910 fra start af, det ville I gerne have, 241 00:38:44.970 --> 00:38:46.030 for at budgettet kunne løbe rundt? 242 00:38:46.110 --> 00:38:47.350 Ja, det er cirka, hvad vi har budgetteret 243 00:38:47.350 --> 00:38:47.490 med. 244 00:38:47.890 --> 00:38:48.930 Sidste år der kikset det jo lidt. 245 00:38:49.030 --> 00:38:50.250 De sidste to år har været sløje, men 246 00:38:50.250 --> 00:38:51.270 nu ser det ud som om, det stiger 247 00:38:51.270 --> 00:38:52.170 igen, og det er vi glade for, i 248 00:38:52.170 --> 00:38:53.450 forhold til det første år, som var et 249 00:38:53.450 --> 00:38:53.810 superår. 250 00:38:54.910 --> 00:38:55.990 Hvor mange år er det, I har haft 251 00:38:55.990 --> 00:38:56.410 det herude? 252 00:38:56.690 --> 00:38:57.750 Det er fire år i træk, vi har 253 00:38:57.750 --> 00:38:57.910 nu. 254 00:38:58.430 --> 00:38:59.770 Og vi vender tilbage til næste år også. 255 00:39:00.490 --> 00:39:02.110 Rundt omkring har der været boede, hvor man 256 00:39:02.110 --> 00:39:04.250 kunne støtte dem, derfor at jeg har siddet 257 00:39:04.250 --> 00:39:04.610 i fængsel. 258 00:39:04.670 --> 00:39:05.330 Hvordan har det gået? 259 00:39:05.930 --> 00:39:06.950 Det er gået mægtigt godt. 260 00:39:07.150 --> 00:39:08.530 Vi har haft et godt salg af support, 261 00:39:08.610 --> 00:39:09.710 eller ikke support-t-shirts, hvad det hedder, 262 00:39:09.770 --> 00:39:10.370 defense-trøjer. 263 00:39:10.970 --> 00:39:11.670 Det er gået fint. 264 00:39:12.870 --> 00:39:14.170 Hvad går det beløb til? 265 00:39:14.770 --> 00:39:16.070 Det går til det, vi kalder en defense 266 00:39:16.070 --> 00:39:16.410 -kasse. 267 00:39:16.730 --> 00:39:17.910 Som ud af den, så giver vi penge, 268 00:39:18.030 --> 00:39:19.170 eller lommepenge, kan man sige, til dem, der 269 00:39:19.170 --> 00:39:20.230 sidder i fængsel, så de har råd til 270 00:39:20.230 --> 00:39:21.830 at købe de hobbyartikler og det tøj, og 271 00:39:21.830 --> 00:39:23.050 de ting, de har lyst til at beskæftige 272 00:39:23.050 --> 00:39:23.330 sig med. 273 00:39:24.990 --> 00:39:27.970 Der er det problem i fængsel, men det 274 00:39:27.970 --> 00:39:28.830 er der mange af os, der gerne vil, 275 00:39:28.910 --> 00:39:29.910 og på den måde kan man så støtte, 276 00:39:30.030 --> 00:39:32.230 så folk har råd til sigaretter og kaffe. 277 00:39:32.810 --> 00:39:34.890 Det har jo været et rigtigt dansk sommervejr. 278 00:39:35.070 --> 00:39:36.270 Det ene øjeblik har været til et sted, 279 00:39:36.650 --> 00:39:37.770 jord og himmel stod i et, og det 280 00:39:37.770 --> 00:39:39.550 næste øjeblik har blivet som en dejlig solskid. 281 00:39:40.050 --> 00:39:41.090 Har du noget indtryk af, om det har 282 00:39:41.090 --> 00:39:43.330 trukket publikum til, eller er der ikke kommet 283 00:39:43.330 --> 00:39:44.370 så mange, som I regner med på den 284 00:39:44.370 --> 00:39:44.530 grund? 285 00:39:44.990 --> 00:39:46.950 Jeg tror, det har været meget jævnt. 286 00:39:47.290 --> 00:39:48.470 Selvfølgelig er det godt vejr, vi har altid 287 00:39:48.470 --> 00:39:49.310 trækt flere mennesker til. 288 00:39:50.630 --> 00:39:52.090 Næste år har I taget stilling om det. 289 00:39:52.750 --> 00:39:54.470 Ja, der holder vi det igen, helt sikkert. 290 00:39:56.110 --> 00:39:56.650 Vi ses da. 291 00:40:24.240 --> 00:40:27.400 Vi er dem, de andre ikke må lege 292 00:40:27.400 --> 00:40:28.100 med. 293 00:40:28.440 --> 00:40:31.220 Vi er det dårlige selskab. 294 00:40:31.640 --> 00:40:34.560 Vi har en svag karakter og en billig 295 00:40:34.560 --> 00:40:35.240 fantasi. 296 00:40:35.500 --> 00:40:37.560 Det er godt, at vi blev bygget, før 297 00:40:37.560 --> 00:40:38.860 bordenen blev fri. 298 00:40:38.980 --> 00:40:41.860 Vi er dem, de andre ikke må lege 299 00:40:41.860 --> 00:40:42.440 med. 300 00:40:42.880 --> 00:40:45.600 Vi er det dårlige selskab. 301 00:40:45.980 --> 00:40:48.820 Vi har en svag karakter og en billig 302 00:40:48.820 --> 00:40:49.540 fantasi. 303 00:40:49.760 --> 00:40:51.820 Det er godt, at vi blev bygget, før 304 00:40:51.820 --> 00:40:53.220 bordenen blev fri. 305 00:40:56.680 --> 00:41:01.400 Lige siden vi var lille, sagde vor moder, 306 00:41:01.480 --> 00:41:07.520 at vi ville gå i hundmændene en dag. 307 00:41:07.700 --> 00:41:12.000 Men så sagde fader også, lad dem trinse 308 00:41:12.000 --> 00:41:14.700 som en torse. 309 00:41:14.860 --> 00:41:16.320 Det er deres egen sag. 310 00:41:16.600 --> 00:41:18.240 Sådan er det jo i dag. 311 00:41:21.560 --> 00:41:24.680 Vi er dem, de andre ikke må lege 312 00:41:24.680 --> 00:41:25.400 med. 313 00:41:25.780 --> 00:41:28.600 Vi er det dårlige selskab. 314 00:41:28.920 --> 00:41:31.840 Vi har en svag karakter og en billig 315 00:41:31.840 --> 00:41:32.480 fantasi. 316 00:41:32.760 --> 00:41:34.840 Det er godt, at vi blev bygget, før 317 00:41:34.840 --> 00:41:36.160 bordenen blev fri. 318 00:41:36.280 --> 00:41:38.460 Det er godt, at vi blev bygget, før 319 00:41:38.460 --> 00:41:39.760 bordenen blev fri. 320 00:41:39.840 --> 00:41:42.060 Det er godt, at vi blev bygget, før 321 00:41:42.060 --> 00:41:43.400 bordenen blev fri. 322 00:42:12.650 --> 00:42:15.170 før bordenen blev fri. 323 00:42:15.250 --> 00:42:17.790 Det er godt, at vi blev bygget, før 324 00:42:17.790 --> 00:42:18.050 bordenen blev fri. 325 00:42:18.050 --> 00:42:19.610 Det er godt, at vi blev bygget, før 326 00:42:19.610 --> 00:42:21.530 bordenen blev fri. 327 00:42:22.770 --> 00:42:24.710 Det er godt, at vi blev bygget, før 328 00:42:24.710 --> 00:42:25.210 bordenen blev fri. 329 00:42:38.850 --> 00:42:40.970 Det er godt, at vi blev bygget, før 330 00:42:40.970 --> 00:42:41.250 bordenen blev fri. 331 00:42:41.730 --> 00:42:41.830 før bordenen blev fri. 332 00:42:41.830 --> 00:42:42.390 Det er godt, at vi blev bygget, før 333 00:42:42.390 --> 00:42:42.930 bordenen blev fri. 334 00:42:43.510 --> 00:42:44.970 Det er godt, at vi blev bygget, før 335 00:42:44.970 --> 00:42:46.190 bordenen blev fri. 336 00:42:46.190 --> 00:42:46.290 Det er godt, at vi blev bygget, før 337 00:42:46.290 --> 00:42:46.390 bordenen blev fri. 338 00:42:47.350 --> 00:42:48.390 Det er godt, at vi blev bygget, før 339 00:42:48.390 --> 00:42:49.770 bordenen blev fri. 340 00:42:50.790 --> 00:42:52.870 Det er godt, at vi blev bygget, før 341 00:42:52.870 --> 00:42:53.250 bordenen blev fri. 342 00:42:55.030 --> 00:43:02.870 Det er godt, at vi blev bygget, før 343 00:43:02.870 --> 00:43:02.970 bordenen blev fri. 344 00:43:02.970 --> 00:43:03.870 Det er godt, at vi blev bygget, før 345 00:43:03.870 --> 00:43:04.710 bordenen blev fri. 346 00:43:09.730 --> 00:43:11.630 Det er godt, at vi blev bygget, før 347 00:43:11.630 --> 00:43:11.730 bordenen blev fri. 348 00:43:11.770 --> 00:43:13.990 Det er godt, at vi blev bygget, Det 349 00:43:13.990 --> 00:43:15.170 er godt, at vi blev bygget, før bordenen 350 00:43:15.170 --> 00:43:15.530 blev fri. 351 00:43:18.710 --> 00:43:20.690 Det er godt, at vi blev bygget, før 352 00:43:20.690 --> 00:43:21.330 bordenen blev fri. 353 00:43:21.810 --> 00:43:23.070 Det er godt, at vi blev bygget, før 354 00:43:23.070 --> 00:43:23.170 bordenen blev fri. 355 00:43:23.170 --> 00:43:24.410 Men vi er allerede parat til at tage 356 00:43:24.410 --> 00:43:26.550 visse risici og kalkulere med, at der skal 357 00:43:26.550 --> 00:43:29.570 dø 700 mennesker om året i trafikken, for 358 00:43:29.570 --> 00:43:30.630 at have den komfort, der kan køre. 359 00:43:31.230 --> 00:43:32.330 Og vi vil også gerne have den komfort, 360 00:43:32.430 --> 00:43:33.710 for enhver ved, at det er federe at 361 00:43:33.710 --> 00:43:34.710 køre uden hjelm, end det er at køre 362 00:43:34.710 --> 00:43:35.950 med hjelm, når det er godt vejr og 363 00:43:35.950 --> 00:43:37.010 på de små ture ude af de små 364 00:43:37.010 --> 00:43:37.470 landeveje. 365 00:43:37.970 --> 00:43:38.970 Og så må man også tage den risici, 366 00:43:39.090 --> 00:43:40.330 det kan koste, hvis man vil have det 367 00:43:40.330 --> 00:43:40.710 fedt. 368 00:47:11.690 --> 00:47:13.690 Og så er det over til sporten. 369 00:47:14.070 --> 00:47:16.490 På Slangrove Speedwaybanen var der sidste søndag kamp 370 00:47:16.490 --> 00:47:19.810 om de individuelle Danmarks mesterskaber i Speedway. 371 00:47:20.290 --> 00:47:21.890 Her var det, at Erik Gunnarsen vandt. 372 00:47:22.310 --> 00:47:24.130 I lørdags var der en anden form for 373 00:47:24.130 --> 00:47:26.990 Speedway, der bliver opviklet på Slangrove Speedwaybanen, nemlig 374 00:47:26.990 --> 00:47:28.630 Mini Speedway. 375 00:47:40.140 --> 00:47:42.740 Så er starten gået på den første semifinale 376 00:47:42.740 --> 00:47:44.680 i kampen om det danske mesterskab i Mini 377 00:47:44.680 --> 00:47:46.900 Speedway, som er for kørere mellem 10 og 378 00:47:46.900 --> 00:47:47.460 18 år. 379 00:47:47.460 --> 00:47:50.660 Den afgørende forskel på Mini Speedway og rigtig 380 00:47:50.660 --> 00:47:52.220 Speedway er motorstørrelsen. 381 00:47:52.960 --> 00:47:55.980 I Mini Speedway er den 80 cm3, mens 382 00:47:55.980 --> 00:47:58.060 den i rigtig Speedway er 500 cm3. 383 00:47:58.840 --> 00:48:01.620 Herved bliver farten naturligvis lavere i Mini Speedway, 384 00:48:02.100 --> 00:48:03.800 men derfor kan det nu godt gå galt 385 00:48:03.800 --> 00:48:04.440 alligevel. 386 00:48:05.140 --> 00:48:08.120 Heldigvis slap vores ven her uden alvorlige skrammer. 387 00:48:08.960 --> 00:48:10.700 I sådan en dag som i dag, hvor 388 00:48:10.700 --> 00:48:13.000 banen er lidt løs, der kræver det altså 389 00:48:13.000 --> 00:48:15.740 noget teknik fra minikørernes side, fordi at de 390 00:48:15.740 --> 00:48:19.180 ikke har den der motorkraft til rådighed, som 391 00:48:19.180 --> 00:48:20.560 man har på 500 kubik. 392 00:48:21.360 --> 00:48:23.200 Også banen er anderledes. 393 00:48:23.680 --> 00:48:26.820 En almindelig Speedwaybane er omkring 330 meter lagt, 394 00:48:27.120 --> 00:48:29.980 mens denne Mini Speedwaybane i Slangerup er 210 395 00:48:29.980 --> 00:48:30.380 meter. 396 00:48:31.080 --> 00:48:33.500 Men der findes også mange lidelspunkter mellem Mini 397 00:48:33.500 --> 00:48:34.920 Speedway og rigtig Speedway. 398 00:48:35.660 --> 00:48:39.040 Stor aktivitet i ryttergården, hvor maskinerne tjekkes efter 399 00:48:39.040 --> 00:48:43.460 og justeres, taktikken bliver lagt, og de sidste 400 00:48:43.460 --> 00:48:46.600 gode råd følger med, inden maskinerne ruller ind 401 00:48:46.600 --> 00:48:50.960 på banen, til en prøvestart, klar til rigtig 402 00:48:50.960 --> 00:48:54.220 start, og så afsted på jagten efter de 403 00:48:54.220 --> 00:48:55.120 ærefulde point. 404 00:48:56.740 --> 00:49:00.320 Danmark er verdens bedste Speedwaynation i øjeblikket, men 405 00:49:00.320 --> 00:49:03.040 hvordan ser fremtiden ud, hvor udbredt er Mini 406 00:49:03.040 --> 00:49:04.220 Speedway i Danmark? 407 00:49:04.940 --> 00:49:08.040 Mini Speedway, det er rigtig godt udbredt i 408 00:49:08.040 --> 00:49:10.300 Danmark, og det er på vej fremad, det 409 00:49:10.300 --> 00:49:12.280 er sådan at Mini Speedway, der er Danmark 410 00:49:12.280 --> 00:49:14.940 et af foregangslændene, sammen med Sverige. 411 00:49:16.740 --> 00:49:18.160 Og det vil altså sige, at hvis vi 412 00:49:18.160 --> 00:49:20.440 kigger på lidt længere sigt, så står Danmark 413 00:49:20.440 --> 00:49:22.480 fortsat godt råstet på Speedway-fronten? 414 00:49:22.820 --> 00:49:25.480 Danmark er godt råstet på Speedway-fronten også 415 00:49:25.480 --> 00:49:26.060 fremover. 416 00:49:26.660 --> 00:49:28.320 Hvis nu vi ser på Speedway i seniorklassen 417 00:49:28.320 --> 00:49:30.140 og hjemme, Superligaen, der er kun ét hold 418 00:49:30.140 --> 00:49:31.980 øst for Storebælt, resten det er i Jylland 419 00:49:31.980 --> 00:49:32.540 og på Fyn. 420 00:49:33.180 --> 00:49:34.720 Hvordan er det inden for Mini Speedway, er 421 00:49:34.720 --> 00:49:35.700 den delt op på samme måde? 422 00:49:35.700 --> 00:49:37.360 Det er det samme. 423 00:49:37.940 --> 00:49:39.700 Der er det sådan, at vi på Sjælland 424 00:49:40.480 --> 00:49:45.940 kun har rigtig Mini Speedway her på Slangeorp. 425 00:49:46.440 --> 00:49:47.840 Der er ved at komme gang i det 426 00:49:47.840 --> 00:49:51.020 inde på Ramar, og der er også lige 427 00:49:51.020 --> 00:49:52.240 ved at komme gang i det nede på 428 00:49:52.240 --> 00:49:55.020 Glomsø, men ellers er det sådan at hovedparten 429 00:49:55.020 --> 00:49:57.620 af Mini Speedway-køerne på Sjælland, de kommer 430 00:49:57.620 --> 00:49:58.480 her i Slangeorp. 431 00:49:59.380 --> 00:50:01.040 Hvad er egentlig forklaringen på, at Jylland og 432 00:50:01.040 --> 00:50:03.200 Fyn er så stærke i modsætning til Sjælland 433 00:50:03.200 --> 00:50:04.260 inden for Speedway-sporten? 434 00:50:05.140 --> 00:50:07.300 Forklaringen er den, at køerne ved det, at 435 00:50:07.300 --> 00:50:09.140 de ikke skal køre så langt til banerne 436 00:50:09.140 --> 00:50:12.160 over Jylland, de har meget bedre konkurrence, og 437 00:50:12.160 --> 00:50:13.440 det vil sige, at det er ligesom et 438 00:50:13.440 --> 00:50:17.180 magtsenter, man har derovre, også både for lederfronten 439 00:50:17.180 --> 00:50:19.120 og Speedway-banerne og det hele. 440 00:50:19.420 --> 00:50:22.860 Så det har en selvforstærkende effekt, som vi 441 00:50:22.860 --> 00:50:25.540 desværre ønskede at se noget mere af her 442 00:50:25.540 --> 00:50:26.120 på Sjælland. 443 00:50:27.360 --> 00:50:30.420 Denne DM-semifinale i Mini Speedway i Slangeorp 444 00:50:30.420 --> 00:50:33.600 var faktisk ganske godt besøgt, og interessen var 445 00:50:33.600 --> 00:50:36.220 stor fra alle fremmødte. 446 00:50:37.580 --> 00:50:39.220 Det er et pænt besøg herude i dag, 447 00:50:39.400 --> 00:50:41.460 og det glæder os meget, og så har 448 00:50:41.460 --> 00:50:43.340 vi den glæde her i Slangeorp, at jeg 449 00:50:43.340 --> 00:50:45.480 siger, at vi har noget af landets bedste 450 00:50:45.480 --> 00:50:48.800 publikum, et meget, meget færre publikum, der virkelig 451 00:50:48.800 --> 00:50:52.240 hylder den kører, som gør god kørelse, og 452 00:50:52.240 --> 00:50:53.220 det er dejligt at se. 453 00:50:54.980 --> 00:50:57.120 Og at de unge Speedway-kører leverede et 454 00:50:57.120 --> 00:50:59.920 flot Speedway, kan de se her i semifinalens 455 00:50:59.920 --> 00:51:00.280 4. 456 00:51:00.420 --> 00:51:00.980 sidste heat. 457 00:51:01.300 --> 00:51:02.460 Vi skal i gang med det 17. 458 00:51:02.620 --> 00:51:05.240 heat, hvor vi med rødhjelm har Dennis Nielsen 459 00:51:05.240 --> 00:51:07.100 fra Aardrup, han ligger i øjeblikket på 3. 460 00:51:07.240 --> 00:51:10.320 pladsen, men heatet føres af køren med hvidhjelmfarve, 461 00:51:10.400 --> 00:51:12.200 det er Måns Jespersen fra Skærbæk. 462 00:51:12.940 --> 00:51:14.380 Køren med gulhjelm på 2. 463 00:51:14.500 --> 00:51:17.100 pladsen er Jørgen Sørensen fra Fjeldsted. 464 00:51:17.520 --> 00:51:19.440 Jørgen Sørensen, der jo er med på det 465 00:51:19.440 --> 00:51:22.680 danske Speedway-landshold for disse 80 cm³. 466 00:51:24.260 --> 00:51:26.440 Men i øjeblikket er det altså i spidsen 467 00:51:26.440 --> 00:51:29.600 køren med den hvide hjelm, Måns Jespersen fra 468 00:51:29.600 --> 00:51:30.240 Skærbæk. 469 00:51:30.460 --> 00:51:32.600 Han har scoret 6 point i sine første 470 00:51:32.600 --> 00:51:33.440 4 starter. 471 00:51:36.100 --> 00:51:38.000 Jørgen Sørensen, som ligger lige efter ham. 472 00:51:38.460 --> 00:51:40.060 Vi så her, at Jørgen Sørensen havde problemer 473 00:51:40.060 --> 00:51:42.200 nede i svinget, men Jørgen Sørensen har scoret 474 00:51:42.200 --> 00:51:42.780 9 point. 475 00:51:43.620 --> 00:51:45.840 Og altså med helt fremme, han ligger på 476 00:51:45.840 --> 00:51:46.560 en dels 2. 477 00:51:46.700 --> 00:51:49.080 plads, før han gik ud til Dennis sin 478 00:51:49.080 --> 00:51:49.840 sidste start. 479 00:51:54.580 --> 00:51:58.140 Sidst i feltet med blå hjelm i øjeblikket 480 00:51:58.140 --> 00:51:59.780 ligger Stefan Hansen fra Vissenbjerg. 481 00:52:00.360 --> 00:52:01.800 Men vi kan se Stefan Hansen nede i 482 00:52:01.800 --> 00:52:03.060 baggrunden komme ind på 3. 483 00:52:03.500 --> 00:52:03.980 pladsen. 484 00:52:04.040 --> 00:52:06.280 Men altså, 3 point bliver det til Måns 485 00:52:06.280 --> 00:52:08.920 Jespersen Skærbæk, 2 point til Jørgen Sørensen og 486 00:52:08.920 --> 00:52:12.180 et enkelt point til Stefan Hansen fra Vissenbjerg. 487 00:52:12.240 --> 00:52:14.040 Og Jørgen Sørensen er altså oppe på 11 488 00:52:14.040 --> 00:52:14.480 point. 489 00:52:17.200 --> 00:52:18.600 Nu skal vi så i gang med det 490 00:52:18.600 --> 00:52:18.860 8. 491 00:52:19.020 --> 00:52:19.340 heat. 492 00:52:24.470 --> 00:52:26.670 Og der er virkelig tæt kørsel hernede i 493 00:52:26.670 --> 00:52:28.210 de første to sving, kan vi se. 494 00:52:28.590 --> 00:52:30.630 Men det er kørende med rødhjelm, det er 495 00:52:30.630 --> 00:52:33.610 Rene Madsen fra Silkeborg, som har lagt sig 496 00:52:33.610 --> 00:52:37.510 i spidsen efterfugt af Flemming Jensen fra Pjælsted. 497 00:52:39.430 --> 00:52:42.570 De to forreste, kørende her med rødhjelm, Rene 498 00:52:42.570 --> 00:52:43.750 Madsen og kørende på 2. 499 00:52:43.850 --> 00:52:47.330 pladsen, Flemming Jensen, er også begge to med 500 00:52:47.330 --> 00:52:49.550 på det danske landshold, for de ser 80 501 00:52:49.550 --> 00:52:50.430 kubik køre. 502 00:52:53.390 --> 00:52:55.290 Men det er Rene Madsen her fra Silkeborg, 503 00:52:55.370 --> 00:52:57.950 som har skabt sig et stort forspring nu 504 00:52:57.950 --> 00:53:01.690 ned til sin landsholdskammerat, Flemming Jensen fra Pjælsted. 505 00:53:02.450 --> 00:53:04.450 De to andre, det er Allan Nielsen med 506 00:53:04.450 --> 00:53:07.790 blåhjelm, han kommer fra hjemmeklubbens lange rup, og 507 00:53:07.790 --> 00:53:09.510 med den gule hjelm er det Per Hansen, 508 00:53:09.610 --> 00:53:11.130 som også kommer fra Pjælsted. 509 00:53:17.370 --> 00:53:20.230 I billedet altså en suveræn Rene Madsen fra 510 00:53:20.230 --> 00:53:23.130 Silkeborg, som vinder heatet, scorer 3 point og 511 00:53:23.130 --> 00:53:25.490 kommer op på i alt 12 point. 512 00:53:26.950 --> 00:53:29.450 Nummer 2 bliver Flemming Jensen, som slutter på 513 00:53:29.450 --> 00:53:30.110 9 point. 514 00:53:30.790 --> 00:53:32.050 Nu skal vi så have gang med det 515 00:53:32.670 --> 00:53:32.930 19. 516 00:53:33.090 --> 00:53:36.830 og næst sidste heat, og der skal vi... 517 00:53:36.830 --> 00:53:38.570 Ja, her ser vi lige kørende med hvidhjelm, 518 00:53:38.630 --> 00:53:40.670 det er Allan Madsen fra Silkeborg, som stejler 519 00:53:40.670 --> 00:53:41.970 og får lidt svært ved at komme med 520 00:53:41.970 --> 00:53:44.090 i starten, men bedst fra start er det 521 00:53:44.090 --> 00:53:47.890 lange rups kører, den lokale kører, Michael Dahl. 522 00:53:48.310 --> 00:53:50.450 Han har scoret 8 point, før han gik 523 00:53:50.450 --> 00:53:52.470 ud til denne her start, og ligger altså 524 00:53:52.470 --> 00:53:54.370 i spidsen, har skabt sig god luft nu 525 00:53:54.370 --> 00:53:55.370 ned til kørende på 2. 526 00:53:55.430 --> 00:53:58.590 pladsen, som er Søren Steentoft fra Vojens. 527 00:53:58.950 --> 00:54:02.550 Her kan vi se på stor afstand, Michael 528 00:54:02.550 --> 00:54:04.450 Dahl har skabt på 3. 529 00:54:04.550 --> 00:54:06.530 pladsen med den hvide hjelm, er det Allan 530 00:54:06.530 --> 00:54:08.390 Madsen fra Silkeborg. 531 00:54:11.910 --> 00:54:14.770 Men altså i spidsen, godt kørt er Michael 532 00:54:14.770 --> 00:54:15.810 Dahl fra Slangerup. 533 00:54:16.610 --> 00:54:20.510 Slangerup har jo flere talenter, klubbens største talent 534 00:54:20.510 --> 00:54:23.390 er vel nok Kim Brandt, som er nødt 535 00:54:23.390 --> 00:54:24.970 i den anden semifinale. 536 00:54:27.370 --> 00:54:28.930 Vi er ude på sidste omgang, og vi 537 00:54:28.930 --> 00:54:31.750 ser, at Michael Dahl forsøger at skabe lidt 538 00:54:31.750 --> 00:54:35.330 underholdning for publikum, heroppe mod Målstregen, og som 539 00:54:35.330 --> 00:54:37.430 er løftet sygtelig bedst af Hans Nielsen stil, 540 00:54:37.750 --> 00:54:39.730 går han over Målstregen og scorer 3 point. 541 00:54:40.050 --> 00:54:41.590 Det bliver 2 point til Allan Madsen fra 542 00:54:41.590 --> 00:54:43.750 Silkeborg, og et enkelt point til Marcin Clausen 543 00:54:43.750 --> 00:54:44.630 fra Skærbæk. 544 00:54:48.730 --> 00:54:49.910 Og så er vi klar til det 20. 545 00:54:50.050 --> 00:54:51.590 og sidste heat i finalen, hvor vi med 546 00:54:51.590 --> 00:54:53.770 rød hjelm fra Aarhus skal møde Henrik Grimstrøm 547 00:54:53.770 --> 00:54:54.590 fra Silkeborg. 548 00:54:55.330 --> 00:54:57.890 Henrik Grimstrøm har været aldeles suveræn i sine 549 00:54:57.890 --> 00:54:58.910 4 første starter. 550 00:54:59.870 --> 00:55:02.250 Han har vundet sine 4 første heat, og 551 00:55:02.250 --> 00:55:04.690 har scoret maksimum point 12, og her kan 552 00:55:04.690 --> 00:55:06.150 vi også se, at han er kommet rigtig 553 00:55:06.150 --> 00:55:08.310 flot fra start, har lagt sig klart i 554 00:55:08.310 --> 00:55:10.470 spidsen for at køre den med blå hjelm 555 00:55:10.470 --> 00:55:13.170 Michael Nørgaard fra Skærbæk, og køre den med 556 00:55:13.170 --> 00:55:15.870 hvid hjelm Reserven Ligge Pedersen fra Fjeldsted. 557 00:55:15.870 --> 00:55:19.530 Ligge Pedersen, der er kommet med, fordi Michael 558 00:55:19.530 --> 00:55:22.190 Ries Eriksen fra Fredericia var så uheldig at 559 00:55:22.190 --> 00:55:23.710 styre det i sit første heat. 560 00:55:25.130 --> 00:55:28.290 Men i billedet altså en meget stærk kørende 561 00:55:28.290 --> 00:55:29.210 Henrik Grimstrøm. 562 00:55:29.810 --> 00:55:31.570 Han er 16 år, og er virkelig et 563 00:55:31.570 --> 00:55:33.490 lovende speedway talent i Danmark. 564 00:55:34.810 --> 00:55:36.310 Og det ser ud til, at han vil 565 00:55:36.310 --> 00:55:37.910 score maksimum point i dag. 566 00:55:39.090 --> 00:55:40.690 Her skal han ud på sin sidste runde, 567 00:55:41.630 --> 00:55:43.550 godt på vej til at score 15 point, 568 00:55:43.550 --> 00:55:46.750 og blive en aldeles suveræn vinder af denne 569 00:55:46.750 --> 00:55:49.670 semifinale, hvorfra de otte bedste går videre til 570 00:55:49.670 --> 00:55:52.210 finalen om 14 dage, også i Slangerup. 571 00:55:52.870 --> 00:55:55.210 Herover målstreger han 3 point, 15 i alt 572 00:55:55.210 --> 00:55:56.170 til Henrik Grimstrøm. 573 00:55:56.530 --> 00:55:58.430 Det bliver 2 point til Michael Nørgaard fra 574 00:55:58.430 --> 00:56:00.950 Skærbæk, og et enkelt point til Ligge Pedersen 575 00:56:00.950 --> 00:56:01.730 fra Fjeldsted. 576 00:56:02.250 --> 00:56:04.430 Men i billedet en meget klar vinder af 577 00:56:04.430 --> 00:56:07.310 denne semifinale, Henrik Grimstrøm fra Silkeborg. 578 00:56:09.190 --> 00:56:11.370 Henrik, nu har du lige vundet semifinalen her 579 00:56:11.370 --> 00:56:12.730 i dag, og du er også jysk mester. 580 00:56:12.890 --> 00:56:14.870 Er du dansk Speedway's coming man? 581 00:56:15.430 --> 00:56:16.690 Nej, det er det ikke, man kan sige, 582 00:56:16.870 --> 00:56:16.990 jeg er. 583 00:56:17.530 --> 00:56:19.530 Jeg er nok mellem de der otte bedste 584 00:56:19.530 --> 00:56:21.890 her i Danmark, som alle kan gå hen 585 00:56:21.890 --> 00:56:22.310 og blive nu. 586 00:56:22.830 --> 00:56:25.310 Men der er absolut ingenting givet om, hvordan 587 00:56:25.310 --> 00:56:27.430 min fremtid skal blive inden for Speedway-sporten. 588 00:56:27.970 --> 00:56:30.930 Det er gået godt her i år, men 589 00:56:30.930 --> 00:56:32.870 det er jo ikke af den grund givet, 590 00:56:32.890 --> 00:56:34.330 at jeg bliver en af de store engange 591 00:56:34.330 --> 00:56:34.810 på 500. 592 00:56:35.250 --> 00:56:38.210 Det er noget helt andet, og nu må 593 00:56:38.210 --> 00:56:39.410 man så sige, der skal nok noget helt 594 00:56:39.410 --> 00:56:41.150 specielt til for at slå igennem der også, 595 00:56:41.350 --> 00:56:42.450 så det må vi bare vente og se. 596 00:56:43.830 --> 00:56:45.870 Hvor meget tid bruger du egentlig på at 597 00:56:45.870 --> 00:56:46.270 det er Speedway? 598 00:56:48.310 --> 00:56:51.790 Nu kører vi tit løb lørdag, holdmatcher, og 599 00:56:51.790 --> 00:56:54.110 så tit vi kører et indvildeløb om søndagen, 600 00:56:54.690 --> 00:56:56.650 og der går en hel eftermiddag med at 601 00:56:56.650 --> 00:56:58.770 gå cykleren klar, og så træner jeg måske 602 00:56:58.770 --> 00:56:59.450 en gang i ugen. 603 00:56:59.970 --> 00:57:01.610 Og når der er rigtig travlt så undlader 604 00:57:01.610 --> 00:57:03.610 jeg det for simpelthen at motivere mig selv 605 00:57:03.610 --> 00:57:05.410 til løbende i weekenden. 606 00:57:06.290 --> 00:57:07.750 Så der går meget tid med det helt 607 00:57:07.750 --> 00:57:08.090 sikkert. 608 00:57:08.930 --> 00:57:11.970 Nu er du 16 år, og der køres 609 00:57:11.970 --> 00:57:14.350 jo også ungdoms-VM for at køre under 610 00:57:14.350 --> 00:57:15.130 21 år. 611 00:57:15.570 --> 00:57:17.750 Er det et løb, hvor vi skal se 612 00:57:17.750 --> 00:57:19.150 dig deltage i kampen, om det er VM 613 00:57:19.150 --> 00:57:20.230 i løbet af et år eller to? 614 00:57:20.850 --> 00:57:21.630 Nej, det vil jeg ikke. 615 00:57:22.390 --> 00:57:23.690 Nu skal vi lige se, hvornår jeg er 616 00:57:23.690 --> 00:57:24.650 lige i gang med at køre 500. 617 00:57:25.010 --> 00:57:26.610 Jeg kunne have begyndt i år, og jeg 618 00:57:26.610 --> 00:57:27.730 kan begynde til næste år, men jeg tror, 619 00:57:27.810 --> 00:57:29.310 jeg tager en sæson med på 80 kubik, 620 00:57:29.370 --> 00:57:31.730 fordi jeg er ikke så minded for det 621 00:57:31.730 --> 00:57:32.870 i 500 endnu. 622 00:57:33.490 --> 00:57:34.830 Og det er helt sikkert, for at komme 623 00:57:34.830 --> 00:57:36.270 med til de fartsmænd, der skal man altså 624 00:57:36.270 --> 00:57:36.930 være rigtig god. 625 00:57:37.270 --> 00:57:38.930 Og det kræver noget helt specielt, så det 626 00:57:38.930 --> 00:57:39.930 er slet ikke sikkert, at jeg har de 627 00:57:39.930 --> 00:57:41.910 evner, der skal til på 500, men det 628 00:57:41.910 --> 00:57:42.870 må vi jo vente os af i dag. 629 00:57:43.050 --> 00:57:43.930 Det er der ingen, der kan svare på 630 00:57:43.930 --> 00:57:44.150 endnu. 631 00:57:45.930 --> 00:57:48.390 Nej, det er naturligvis sandt nok, men Henrik 632 00:57:48.390 --> 00:57:50.530 Grimstrup viste i hvert fald meget stor talent 633 00:57:50.530 --> 00:57:52.110 i denne DM-semifinale. 634 00:57:52.610 --> 00:57:54.210 Han blev en klar vinder med 15 point. 635 00:57:54.650 --> 00:57:57.050 Nummer 2 blev hans klubkammerat i Silkeborg, Fredrik 636 00:57:57.050 --> 00:58:00.130 Madsen, med 12 point, mens Jørgen Sørensen Fjellsted 637 00:58:00.130 --> 00:58:02.710 med 11 point blev nummer 3, efter omkørsel 638 00:58:02.710 --> 00:58:04.730 med Michael Dahl fra Slangerup. 639 00:58:05.050 --> 00:58:06.970 Men de er alle sammen klar til finalen 640 00:58:06.970 --> 00:58:09.810 om det danske mesterskab i minispeedway i Slangerup, 641 00:58:10.070 --> 00:58:10.990 søndag den 27. 642 00:58:11.390 --> 00:58:11.790 august. 643 00:58:20.220 --> 00:58:22.440 Sporten er en af de sportsgrene, der ikke 644 00:58:22.440 --> 00:58:24.140 har så mange tilskuere, men hvor vi på 645 00:58:24.140 --> 00:58:25.840 verdensplan virkelig klarer os godt. 646 00:58:26.400 --> 00:58:28.040 Og vi har jo også mange rige traditioner 647 00:58:28.040 --> 00:58:31.500 inden for speedway-sporten. 648 00:58:31.680 --> 00:58:34.180 Moran Hansen, Ole Olsen, Hans Nielsen, Erik Gunnarsen, 649 00:58:34.260 --> 00:58:36.200 Janu Pedersen, og måske er det her nogen 650 00:58:36.200 --> 00:58:37.880 af de nye, af dem, vi her har 651 00:58:37.880 --> 00:58:38.120 set. 652 00:58:38.820 --> 00:58:41.520 En anden sportsgrene, der også har rige traditioner, 653 00:58:41.660 --> 00:58:42.460 det er sejsporten. 654 00:58:43.180 --> 00:58:45.820 Og i Køgebugt, der var der kapsalats, vi 655 00:58:45.820 --> 00:58:46.640 var med i lørdags. 656 00:58:48.830 --> 00:58:52.590 I denne uge startede kapsalatsen Køgebugt mesterskab. 657 00:58:53.350 --> 00:58:55.830 Med start i de forskellige havne i Køgebugt 658 00:58:55.830 --> 00:58:57.970 -området er det muligt for alle at følge 659 00:58:57.970 --> 00:58:59.390 kampen på Køgebugt. 660 00:59:09.390 --> 00:59:13.110 I lørdags var der distancesalats med 7 kop, 661 00:59:13.690 --> 00:59:16.910 en distance på 25 sømil med start for 662 00:59:16.910 --> 00:59:17.930 Hundige Havn. 663 00:59:24.430 --> 00:59:27.210 Og med 5 lørdags mellemrum, blev de forskellige 664 00:59:27.210 --> 00:59:28.130 klasser sendt afsted. 665 00:59:28.930 --> 00:59:31.130 Vinden var 8-10 meter i sekunde. 666 00:59:35.550 --> 00:59:39.190 De forskellige vinder at blive Barso med Torben 667 00:59:39.190 --> 00:59:46.150 Bredal-Osen, Eskilden med Jørgen Jensen, og så 668 00:59:46.150 --> 00:59:48.070 blev det Holger Danske, der vandt de store 669 00:59:48.070 --> 00:59:48.730 klasser. 670 00:59:51.550 --> 00:59:55.570 Og inden I så vandt Formula 28 Casamaranen. 671 01:00:14.310 --> 01:00:17.330 Kapsalaterne på Køgebugt fortsætter i den kommende uge, 672 01:00:17.370 --> 01:00:18.350 således er det tirsdag kl. 673 01:00:18.470 --> 01:00:20.470 18, hvor det er Brøndby Strand Sejklub, der 674 01:00:20.470 --> 01:00:21.950 står for det, og torsdag kl. 675 01:00:22.070 --> 01:00:24.650 18 er det Grævestrand Sejklub, der står for 676 01:00:24.650 --> 01:00:25.490 det, og ligeledes lørdag kl. 677 01:00:25.610 --> 01:00:28.330 10, der er det også Grævestrand Sejklub, der 678 01:00:28.330 --> 01:00:30.110 står for kapsalaterne. 679 01:00:31.030 --> 01:00:32.510 Det var, hvad vi havde valgt at bringe 680 01:00:32.510 --> 01:00:34.230 i denne udgave af Roskilde Magasin. 681 01:00:34.230 --> 01:00:35.190 Vi er tilbage igen onsdag kl. 682 01:00:35.290 --> 01:00:35.990 20.05
Serie
Dato udgivet
Emneord
Kommentarer