Magasinprogram 15. juni 1989

WEBVTT

1
00:01:52.580 --> 00:01:54.400
Hvad er det indre marked for noget?

2
00:01:54.800 --> 00:01:55.480
Det indre marked?

3
00:01:56.420 --> 00:01:59.560
Ja, det er vel det IF, altså indre

4
00:01:59.560 --> 00:01:59.980
IF.

5
00:02:01.340 --> 00:02:02.280
Det tror jeg, det er.

6
00:02:02.280 --> 00:02:03.160
Det er jeg ikke helt sikker på.

7
00:02:03.460 --> 00:02:04.780
Kan du fortælle mig, hvad er det indre

8
00:02:04.780 --> 00:02:05.140
marked?

9
00:02:07.220 --> 00:02:08.280
Øh, det kan jeg ikke huske mere.

10
00:02:08.300 --> 00:02:09.020
Jeg har ikke engang lært det.

11
00:02:10.340 --> 00:02:11.320
Det indre marked?

12
00:02:13.960 --> 00:02:15.020
Det kan jeg altså ikke.

13
00:02:15.880 --> 00:02:17.140
Vi skal helt ind på det indre der.

14
00:02:19.440 --> 00:02:20.960
Hvor konkret og hvor langt ind kan du

15
00:02:20.960 --> 00:02:21.420
på det indre?

16
00:02:22.620 --> 00:02:24.860
Kan du fortælle mig, hvad er det indre

17
00:02:24.860 --> 00:02:25.220
marked?

18
00:02:25.940 --> 00:02:27.120
Jeg ved det sørger mig ikke.

19
00:02:27.500 --> 00:02:29.000
Jeg ved ikke nok om det endnu.

20
00:02:30.720 --> 00:02:32.760
Ja, hvad er det indre marked?

21
00:02:33.200 --> 00:02:34.780
Og hvad kommer det til at betyde for

22
00:02:34.780 --> 00:02:36.960
os i Danmark og for vores industri?

23
00:02:39.120 --> 00:02:41.260
Baggrunden skal nok findes i starten af 80

24
00:02:41.260 --> 00:02:44.340
'erne, da Japan og USA rejste sig som

25
00:02:44.340 --> 00:02:46.960
fuglføniks af asken efter oliekrisen.

26
00:02:47.860 --> 00:02:51.240
Deres industrier blomstrede op med fornyet kraft og

27
00:02:51.240 --> 00:02:53.200
skabte millioner af arbejdspladser.

28
00:02:54.480 --> 00:02:56.460
Europa havde svært ved at komme sig efter

29
00:02:56.460 --> 00:02:59.320
krisen og begyndte at sakke bagud i konkurrencen

30
00:02:59.320 --> 00:03:02.180
med industrisupermagterne i øst og vest.

31
00:03:03.480 --> 00:03:05.740
Landene brugte for mange af deres ressourcer på

32
00:03:05.740 --> 00:03:09.120
at sætte administrative og byråkratiske bombe for hinanden.

33
00:03:10.240 --> 00:03:13.440
Tendensen til at lægge skæld, smække skodderne i

34
00:03:13.440 --> 00:03:16.180
og markere sig over for hinanden sænkede den

35
00:03:16.180 --> 00:03:17.160
naturlige vækst.

36
00:03:30.670 --> 00:03:34.670
Derfor besluttede EF i 85', at medlemslandene skulle

37
00:03:34.670 --> 00:03:36.770
forene kræfterne for at tage kampen op med

38
00:03:36.770 --> 00:03:38.330
konkurrencen uden for Europa.

39
00:03:39.090 --> 00:03:42.690
Og ved folkeafstemningen i 86' sagde Danmark ja

40
00:03:42.690 --> 00:03:44.710
til EF-pakken, der skulle gøre det indre

41
00:03:44.710 --> 00:03:46.050
marked til en realitet.

42
00:03:51.940 --> 00:03:55.760
Målet var at fjerne handelshindringer landene imellem og

43
00:03:55.760 --> 00:03:58.600
gøre det muligt for 320 millioner EF-borgere

44
00:03:58.600 --> 00:04:01.240
at bevæge sig frit og tage arbejde i

45
00:04:01.240 --> 00:04:02.060
hinandens lande.

46
00:04:18.870 --> 00:04:22.270
Midlet skulle være harmonisering af de nationale lovgivninger

47
00:04:22.270 --> 00:04:24.910
på en lang række områder, blandt andet fjernelsen

48
00:04:24.910 --> 00:04:25.370
af tolvgrænserne.

49
00:04:26.890 --> 00:04:29.990
Til det formål har EF-kommissionen udarbejdet ca.

50
00:04:30.070 --> 00:04:34.510
300 direktiver, der skal erstatte tusindvis af indviklede

51
00:04:34.510 --> 00:04:36.530
og modstridende love i de tolv lande.

52
00:04:37.590 --> 00:04:40.370
Danmarks medlem af EF-kommissionen er en af

53
00:04:40.370 --> 00:04:43.670
ophavsmændene til direktiverne, der skal få enkle papirvælde.

54
00:04:44.470 --> 00:04:48.610
Men alligevel, ordet direktiv er måske ikke det,

55
00:04:48.730 --> 00:04:50.270
der lyder rarest i danske ører.

56
00:04:50.850 --> 00:04:52.550
Hvad siger Henning Christoffersen selv?

57
00:04:53.370 --> 00:04:54.750
Jeg synes ikke selv, det lyder hårdt, men

58
00:04:54.750 --> 00:04:56.050
det er et fremmed ord for os danskere.

59
00:04:56.150 --> 00:04:58.750
Men det betyder, at man i EF's ministerråd

60
00:04:58.750 --> 00:05:03.170
på vores forslag vedtager en beslutning, som pålægger,

61
00:05:03.350 --> 00:05:04.910
at hver af de tolv medlemslande så går

62
00:05:04.910 --> 00:05:07.750
til deres parlamenter og får ændret i den

63
00:05:07.750 --> 00:05:08.610
nationale lovgivning.

64
00:05:08.710 --> 00:05:09.570
Det er det, der er et direktiv.

65
00:05:12.670 --> 00:05:16.250
Af de omkring 300 direktiver er mere end

66
00:05:16.250 --> 00:05:18.190
100 godkendt og trådt i kraft.

67
00:05:21.930 --> 00:05:25.110
Der arbejdes på højtryk med endelig udarbejdelse af

68
00:05:25.110 --> 00:05:29.770
resten, heriblandt maskinedirektivet, der er af vital betydning

69
00:05:29.770 --> 00:05:31.610
for dansk industris fremtid.

70
00:05:33.230 --> 00:05:36.470
Samtlige direktiver skal være på plads inden udgangen

71
00:05:36.470 --> 00:05:37.370
af 1992.

72
00:05:42.500 --> 00:05:46.380
Ejner Haugård Christiansen, du har arbejdet med maskindirektivet

73
00:05:46.380 --> 00:05:48.180
i Europaparlamentet siden 1984.

74
00:05:48.580 --> 00:05:49.760
Hvad skal vi egentlig bruge det til?

75
00:05:51.480 --> 00:05:56.580
Med maskindirektivet skal vi gennem nye fælles europæiske

76
00:05:56.580 --> 00:06:03.420
regler for maskiners konstruktion sikre et højt beskyttelsesniveau

77
00:06:03.420 --> 00:06:07.240
for arbejdernes og forbrugernes liv og helbred.

78
00:06:08.240 --> 00:06:12.480
Altså fælles krav til maskinernes sikkerhed.

79
00:06:13.520 --> 00:06:15.420
Og for det andet skal vi med disse

80
00:06:15.420 --> 00:06:22.820
fælles europæiske standarder til sikkerheden have fjernet, eller

81
00:06:22.820 --> 00:06:28.100
lad os sige forbudt, de mange nationalfastsattes bestemmelser,

82
00:06:28.160 --> 00:06:28.960
der findes i dag.

83
00:06:29.640 --> 00:06:31.660
Og som er en hindring og oftest en

84
00:06:31.660 --> 00:06:35.480
meget fordyrende hindring for samhandlen mellem IF landene.

85
00:06:35.480 --> 00:06:39.140
Altså have fjernet det, man kalder de tekniske

86
00:06:39.140 --> 00:06:39.480
handelshindringer.

87
00:06:40.420 --> 00:06:42.320
Det er de to mål, der er med

88
00:06:42.320 --> 00:06:43.340
maskindirektivet.

89
00:06:43.760 --> 00:06:48.100
I maskindirektivet er altså indeholdt krav til arbejdsmiljø,

90
00:06:48.520 --> 00:06:51.660
det ydre miljø og sikkerheden ved betjeningen.

91
00:06:52.040 --> 00:06:54.700
Både for dem, der fremstiller produkterne og for

92
00:06:54.700 --> 00:06:55.780
dem, der skal bruge dem.

93
00:06:59.160 --> 00:07:02.020
Danmarks høje krav til sikkerhed og miljø har

94
00:07:02.020 --> 00:07:06.580
dannet forebilledet for IF's krav til medlemslandenes produktionsvirksomheder.

95
00:07:07.500 --> 00:07:10.680
Udover disse fælles mindste krav, står det et

96
00:07:10.680 --> 00:07:13.560
hvert land frit for at udbygge sikkerhedskravene med

97
00:07:13.560 --> 00:07:17.160
den forudsætning, at den nuværende standard ikke forringes

98
00:07:17.160 --> 00:07:18.340
i noget IF land.

99
00:07:19.140 --> 00:07:22.720
De sidst tilkommende IF lande, Grækenland, Spanien og

100
00:07:22.720 --> 00:07:25.440
Portugal, skal bringes op på denne standard.

101
00:07:26.200 --> 00:07:28.560
Og man har afsat 800 milliarder kroner til

102
00:07:28.560 --> 00:07:30.860
at hjælpe Sydeuropa op på niveau med det

103
00:07:30.860 --> 00:07:31.620
øvrige IF.

104
00:07:34.420 --> 00:07:37.780
Den betydelige sociale dimension i det indre marked

105
00:07:37.780 --> 00:07:41.580
hindrer, at landene kan underbyde hinanden på bekostning

106
00:07:41.580 --> 00:07:42.420
af sikkerheden.

107
00:07:44.780 --> 00:07:48.140
Jeg tror, at vi på det arbejdsmiljømæssige område

108
00:07:48.140 --> 00:07:50.340
har meget, vi kan bidrage med.

109
00:07:50.980 --> 00:07:53.600
Vi har på mange felter været foregangsmænd.

110
00:07:53.680 --> 00:07:56.440
Vi stiller store krav til vores arbejdsmiljø.

111
00:07:57.000 --> 00:07:59.360
For eksempel på denne arbejdsplads var vi de

112
00:07:59.360 --> 00:08:02.500
første overhovedet, der kom i gang med punktudsugning

113
00:08:02.500 --> 00:08:04.000
i forbindelse med svejsning.

114
00:08:04.000 --> 00:08:07.840
Og der er en række felter, hvor andre

115
00:08:07.840 --> 00:08:10.480
IF-arbejdere absolut har meget at lære af

116
00:08:10.480 --> 00:08:12.460
de krav, som vi stiller på det område.

117
00:08:12.900 --> 00:08:17.120
Hvad indebærer det overhovedet, branche for branche, hvilke

118
00:08:17.120 --> 00:08:18.940
initiativer skal vi foretage os?

119
00:08:19.920 --> 00:08:21.900
Der synes jeg, at vi er kommet dårligt

120
00:08:21.900 --> 00:08:22.240
i gang.

121
00:08:22.380 --> 00:08:25.320
Efter afstemningen så gik debatten meget i stå,

122
00:08:25.460 --> 00:08:27.760
og der mangler mange analyser på det område.

123
00:08:29.460 --> 00:08:31.720
Jeg synes, at Anders Laugbær har meget ret

124
00:08:31.720 --> 00:08:32.840
i det, han siger.

125
00:08:33.419 --> 00:08:35.919
For det første er det vigtigt, at arbejdsmiljøet

126
00:08:35.919 --> 00:08:38.159
i de lande, der er dårligere kørende end

127
00:08:38.159 --> 00:08:39.760
os, bliver troet op på det danske niveau.

128
00:08:39.960 --> 00:08:42.440
Og det er faktisk den lignende, kommissionen har

129
00:08:42.440 --> 00:08:44.320
lagt i alle de forslag, som vi arbejder

130
00:08:44.320 --> 00:08:44.500
med.

131
00:08:45.180 --> 00:08:46.820
Jeg synes også, det er vigtigt, at han

132
00:08:46.820 --> 00:08:49.500
trækker det forhold frem, at vi er kommet

133
00:08:49.500 --> 00:08:50.640
lidt sent i gang i Danmark.

134
00:08:51.140 --> 00:08:53.780
Det var ærgerligt, at diskussionen gik i stå

135
00:08:53.780 --> 00:08:55.520
efter folkeopstemningen i 86.

136
00:08:55.520 --> 00:08:57.420
Nu må vi så prøve at samle det

137
00:08:57.420 --> 00:09:00.080
op, for man skal huske på, at alt

138
00:09:00.080 --> 00:09:01.500
det, vi kalder det ændrede marked, det er

139
00:09:01.500 --> 00:09:02.340
ikke noget, der starter 1.

140
00:09:02.360 --> 00:09:03.100
januar 1993.

141
00:09:03.620 --> 00:09:05.080
Det er altså i fuld gang, så det

142
00:09:05.080 --> 00:09:06.020
er nok ikke noget, vi sidder og venter

143
00:09:06.020 --> 00:09:06.740
på, det bliver til noget.

144
00:09:06.820 --> 00:09:07.840
Det er ved at blive til noget.

145
00:09:18.390 --> 00:09:21.170
Det ændrede marked åbner ikke alene nye muligheder

146
00:09:21.170 --> 00:09:24.510
for Danmarks eksport, men også for danskernes velfærd,

147
00:09:24.850 --> 00:09:26.310
så vi skulle få bedre råd til at

148
00:09:26.310 --> 00:09:27.070
leve, som vi gør.

149
00:09:27.630 --> 00:09:29.810
Hvad siger man om det i regeringen?

150
00:09:32.990 --> 00:09:34.670
Det kommer til at betyde for den enkelte

151
00:09:34.670 --> 00:09:38.190
borgere i Danmark, at man får mere ud

152
00:09:38.190 --> 00:09:39.630
af sin løn, og det er jo et

153
00:09:39.630 --> 00:09:40.670
meget positivt budskab.

154
00:09:41.030 --> 00:09:43.710
Altså, man kan købe flere varer, og man

155
00:09:43.710 --> 00:09:46.430
får også et større varerudbud, der bliver altså

156
00:09:46.430 --> 00:09:49.110
flere valgmuligheder for den enkelte borgere.

157
00:09:49.210 --> 00:09:51.450
Det ændrede marked handler frem for noget andet

158
00:09:51.450 --> 00:09:54.290
faktisk om den enkelte borgere i EF.

159
00:09:55.210 --> 00:09:56.890
Det var industriministeren.

160
00:09:57.410 --> 00:09:59.730
Hvad mener man i EF-parlamentet og i

161
00:09:59.730 --> 00:10:00.430
jernindustrien?

162
00:10:00.850 --> 00:10:03.810
I kommissionen har man i den såkaldte Titine

163
00:10:03.810 --> 00:10:05.530
-rapport anslået, at det vil komme til at

164
00:10:05.530 --> 00:10:08.290
dreje sig om en 5% i velstandsstigning.

165
00:10:08.910 --> 00:10:10.990
Parlamentet har anslået en lille smule mere.

166
00:10:11.830 --> 00:10:13.190
Jeg ved ikke, hvem der har ret, men

167
00:10:13.190 --> 00:10:15.150
én ting er helt sikkert, at begge rapporter

168
00:10:15.150 --> 00:10:17.510
slår fast, at Danmark kommer til at ligge

169
00:10:17.510 --> 00:10:21.350
højere end gennemsnittet i velstandsstigning i forbindelse med

170
00:10:21.350 --> 00:10:22.630
realiseringen af det intermarked.

171
00:10:23.430 --> 00:10:25.310
I øvrigt er én ting helt sikkert, og

172
00:10:25.310 --> 00:10:26.850
det er, at vi er på rette vej.

173
00:10:27.210 --> 00:10:28.530
Og vi kan jo bare se på de

174
00:10:28.530 --> 00:10:31.770
øvrige partnere, vi har i det nordiske samarbejde.

175
00:10:31.850 --> 00:10:33.310
De står jo på nakken af hinanden for

176
00:10:33.310 --> 00:10:35.030
at få lov at være med i den

177
00:10:35.030 --> 00:10:38.210
velstandsstigning, som nu kommer i forbindelse med 1992.

178
00:10:39.530 --> 00:10:42.850
Der er en anden ting, som kommer til

179
00:10:42.850 --> 00:10:43.050
at hjælpe mig.

180
00:10:43.090 --> 00:10:44.570
Det er en mere negativ rolle, det kommer

181
00:10:44.570 --> 00:10:45.150
til at spille.

182
00:10:45.150 --> 00:10:48.450
Det er det meget høje skatteniveau, vi har.

183
00:10:49.150 --> 00:10:53.870
Og vi tager personsskatter og afgifter, mobs og

184
00:10:53.870 --> 00:10:55.650
den slags ting, som vi allesammen skal betale.

185
00:10:56.490 --> 00:10:59.570
Så viser nogle tal, vi har beregnet, at

186
00:10:59.570 --> 00:11:02.690
vi betaler næsten dobbelt så meget, som de

187
00:11:02.690 --> 00:11:03.850
gør i Tyskland.

188
00:11:05.050 --> 00:11:07.190
Hvis vi nu prøvede at lave et lille

189
00:11:07.190 --> 00:11:10.470
eksempel med, at man havde en dansk virksomhed,

190
00:11:10.490 --> 00:11:12.970
der lå lige nord fra Flensborg Fjord, og

191
00:11:12.970 --> 00:11:14.370
så havde man en tysk, og lad os

192
00:11:14.370 --> 00:11:16.230
så sige, at de lavede det samme.

193
00:11:18.630 --> 00:11:21.310
Arbejderne blev lige glade, hvis de havde det

194
00:11:21.310 --> 00:11:22.030
samme i løn.

195
00:11:22.670 --> 00:11:23.670
Lad os nu sige, at de havde det

196
00:11:23.670 --> 00:11:25.650
samme, og der skulle gives lidt mere.

197
00:11:26.190 --> 00:11:29.130
Så giver tyskerne noget, og det får de

198
00:11:29.130 --> 00:11:30.570
lov til at beholde ca.

199
00:11:30.670 --> 00:11:31.750
75 procent af.

200
00:11:32.270 --> 00:11:33.750
Men hvis det er en dansker, så får

201
00:11:33.750 --> 00:11:35.010
han kun lov til at beholde halvdelen.

202
00:11:35.710 --> 00:11:37.130
Det er sikkert rigtigt, at vi har et

203
00:11:37.130 --> 00:11:37.810
højt skattetryk.

204
00:11:37.850 --> 00:11:39.590
Det har vi selv sagt meget om i

205
00:11:39.590 --> 00:11:40.010
en metal.

206
00:11:40.810 --> 00:11:42.850
Også sagt, at det måske kunne spille en

207
00:11:42.850 --> 00:11:45.410
rolle i den almindelige lønfastsættelse, ikke mindst for

208
00:11:45.410 --> 00:11:46.150
de laveste lønne.

209
00:11:46.890 --> 00:11:50.170
Men jeg tror ikke, man skal være negativ,

210
00:11:50.250 --> 00:11:51.070
eller man skal i hvert fald ikke sætte

211
00:11:51.070 --> 00:11:54.090
sig uden for diskussionen om en harmonisering af

212
00:11:54.090 --> 00:11:56.570
tingene, selvom det nok vil tage nogle tid

213
00:11:56.570 --> 00:11:57.270
før det sker.

214
00:11:57.910 --> 00:11:58.890
Jeg tror heller ikke, at det vil få

215
00:11:58.890 --> 00:12:02.770
de uhyggelige virkninger, som jo mange stiller op,

216
00:12:02.970 --> 00:12:06.090
hvis man harmoniserer, og man bl.a. nævner

217
00:12:06.090 --> 00:12:08.630
store milliardbeløb, som den danske stat vil gå

218
00:12:08.630 --> 00:12:09.110
glip af.

219
00:12:10.010 --> 00:12:12.210
Vi skal ud og konkurrere med mastodonterne.

220
00:12:12.950 --> 00:12:15.510
Men bliver det ikke kun vores største virksomheder,

221
00:12:15.690 --> 00:12:17.250
der får glæde af det indre marked?

222
00:12:18.370 --> 00:12:22.050
Hvad mener formanden for Centralorganisationen af metalarbejdere?

223
00:12:23.250 --> 00:12:25.210
Givet, at de store virksomheder har en fordel

224
00:12:25.210 --> 00:12:27.090
i og med, at de allerede måske befinder

225
00:12:27.090 --> 00:12:30.390
sig ude på verdensmarkedet og herunder også i

226
00:12:30.390 --> 00:12:33.550
Europa, men jeg mener også, at vi med

227
00:12:33.550 --> 00:12:37.210
de mange små og mellemstore virksomheder, vi har,

228
00:12:37.830 --> 00:12:40.390
har nogle produkter, der vil få en chance

229
00:12:40.390 --> 00:12:41.790
her med EF's indre marked.

230
00:12:42.030 --> 00:12:45.310
Så jeg tror, der er noget positivt til

231
00:12:45.310 --> 00:12:47.730
både de store, mellemstore og mindre virksomheder.

232
00:12:48.210 --> 00:12:51.070
Men det kræver, at vi alle arbejder sammen,

233
00:12:51.210 --> 00:12:54.070
at der behøves støtte til de mindre og

234
00:12:54.070 --> 00:12:56.730
mellemstore virksomheder, for at de kan klare sig

235
00:12:56.730 --> 00:12:59.490
ud på eksportmarkedet, at de selv indleder samarbejde

236
00:12:59.490 --> 00:13:03.050
med beslægtede virksomheder her i landet, for så

237
00:13:03.050 --> 00:13:05.150
vidt også med udlandske virksomheder, det er jeg

238
00:13:05.150 --> 00:13:06.070
meget åben over for.

239
00:13:06.770 --> 00:13:10.090
Og så i øvrigt, at vi laver en

240
00:13:10.090 --> 00:13:13.450
samlet bred industripolitik her i landet.

241
00:13:13.670 --> 00:13:15.650
I de sidste år har det hovedsageligt været

242
00:13:15.650 --> 00:13:18.550
de andre nordiske lande, der investerede i dansk

243
00:13:18.550 --> 00:13:18.950
industri.

244
00:13:18.950 --> 00:13:22.230
Nu giver det indre marked fri bevægelighed for

245
00:13:22.230 --> 00:13:25.670
kapitalen og øget mulighed for investeringer på tværs

246
00:13:25.670 --> 00:13:26.950
af de europæiske landegrænser.

247
00:13:28.650 --> 00:13:31.490
Jeg vil sige det sådan, at hvis der

248
00:13:31.490 --> 00:13:33.530
skulle være nogen, der har været eksempler for

249
00:13:33.530 --> 00:13:37.990
både svejsiske, svenske, franske, tyske virksomheder, der har

250
00:13:37.990 --> 00:13:40.310
store interesser i danske virksomheder, det er i

251
00:13:40.310 --> 00:13:41.770
min sande i hvert fald ikke de dårligste

252
00:13:41.770 --> 00:13:43.150
virksomheder inden for jernindustrien.

253
00:13:44.410 --> 00:13:45.850
Både, tror jeg, at man kan tillade sig

254
00:13:45.850 --> 00:13:48.730
at sige, hvis man ser det fra et

255
00:13:48.730 --> 00:13:50.510
mere overordnet synspunkt, og hvis man ser det

256
00:13:50.510 --> 00:13:51.730
fra et mere modtaget synspunkt.

257
00:13:52.090 --> 00:13:53.710
Der er meget beskæftigelse i det.

258
00:13:54.070 --> 00:13:56.710
Og så må vi jo ikke glemme, at

259
00:13:56.710 --> 00:14:00.770
det hører med til en fri verden, som

260
00:14:00.770 --> 00:14:01.610
vi bekender os til.

261
00:14:02.150 --> 00:14:03.770
Det skal kun foregå på den måde.

262
00:14:03.850 --> 00:14:05.550
Der er jo også danske virksomheder, der har

263
00:14:05.550 --> 00:14:06.790
købt udenlandske virksomheder.

264
00:14:06.870 --> 00:14:08.030
Det er der jo aldrig nogen, der siger

265
00:14:08.030 --> 00:14:09.210
noget negativt om.

266
00:14:15.630 --> 00:14:17.410
Behøver vi være så nervøse for at blive

267
00:14:17.410 --> 00:14:18.950
løbet over ene og købt op af de

268
00:14:18.950 --> 00:14:19.830
udenlandske giganter?

269
00:14:21.130 --> 00:14:23.590
Det er klart, at nogle firmaer kan nok

270
00:14:23.590 --> 00:14:25.870
have lidt nervøse trækninger, alt afhængigt af, hvilke

271
00:14:25.870 --> 00:14:26.970
produkter de har med at gøre.

272
00:14:27.150 --> 00:14:28.190
Men jeg mener ikke, at vi under nogen

273
00:14:28.190 --> 00:14:30.710
omstændigheder behøver at være slået på forhånd.

274
00:14:31.290 --> 00:14:32.390
Jeg synes, vi skal prøve at tage den

275
00:14:32.390 --> 00:14:35.590
udfordring op, der ligger i EF's dannelse med

276
00:14:35.590 --> 00:14:39.390
den frie integrationsmulighed herfra af 1992.

277
00:14:40.110 --> 00:14:42.170
Og det kan vi så eksempelvis gøre ved,

278
00:14:42.290 --> 00:14:45.390
at vi forsøger at rette det danske markeds

279
00:14:45.390 --> 00:14:46.910
søgelys imod udlandet.

280
00:14:47.310 --> 00:14:48.250
Og prøve at se, om der ikke der

281
00:14:48.250 --> 00:14:50.470
er nogle muligheder for, at vi som danske

282
00:14:50.470 --> 00:14:52.030
firmaer kan ekspandere.

283
00:14:53.550 --> 00:14:55.590
Som et eksempel kan jeg så sige, at

284
00:14:55.590 --> 00:14:59.590
vi her i Fiamat, Fiamat Micromatic, har ekspanderet

285
00:14:59.590 --> 00:15:02.590
her i foråret 1988 i Kalifornien.

286
00:15:02.670 --> 00:15:05.130
Ved blandt andet at opkøbe vores tidligere største

287
00:15:05.130 --> 00:15:08.570
konkurrent, som hedder DSI Systems.

288
00:15:09.650 --> 00:15:12.410
Micromatic er en af de 3000 virksomheder i

289
00:15:12.410 --> 00:15:15.450
jernindustrien, der er Danmarks vigtigste eksporterhverv.

290
00:15:16.370 --> 00:15:20.070
Jernindustrien er arbejdsplads for 170.000 mennesker og

291
00:15:20.070 --> 00:15:22.650
har vital betydning for vores samfundsøkonomi.

292
00:15:44.910 --> 00:15:48.630
Arbejdsområderne spænder vidt, og specialiserede fagfolk af begge

293
00:15:48.630 --> 00:15:51.590
køn arbejder med alt fra svære industri til

294
00:15:51.590 --> 00:15:52.250
fin mekanik.

295
00:16:26.590 --> 00:16:26.750
Hvis du kan lide vores videoer, så kan

296
00:16:26.750 --> 00:16:26.850
du også abonnere på vores kanal.
  • Det indre marked, der starter 1. januar 1993, er allerede begyndt
  • Jern Industrien har 170.000 ansat
Dato udgivet
Dope sheet: Klik for at downloade
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 647 680 9
Varighed tidskode
00:26:56:00
Varighed sekunder
1616
Båndnummer
2075
DK5
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet

Kommentarer