- Luftskibet Goodyear lander i Tune Lufthavn
- Krydset Skomagergade, Støden, Ringstedgade
- Frederik den IX Kapel ved Roskilde Domkirke
Tekstudskrift
WEBVTT 1 00:00:01.480 --> 00:00:25.980 Nu kan 2 00:00:25.980 --> 00:00:29.320 vi se en ground crew, der står vedt 3 00:00:29.320 --> 00:00:36.350 og ret til at gribe de tårer, der 4 00:00:36.350 --> 00:00:39.210 hænger ned ud fra spidsen af luftskibet. 5 00:00:40.190 --> 00:00:46.460 De forsøger så at holde os fast. 6 00:00:47.620 --> 00:01:12.260 De bevæger 7 00:01:12.260 --> 00:01:17.490 sig noget roligt i luften af motorerne, så 8 00:01:17.490 --> 00:01:19.110 vi ikke flyver så hurtigt. 9 00:01:38.940 --> 00:01:40.440 Vi kan se, der bliver givet tegn til 10 00:01:40.440 --> 00:01:42.200 os om, at man er klar til at 11 00:01:42.200 --> 00:01:43.860 modtage os ned på startbanen. 12 00:01:49.620 --> 00:01:52.940 En vindpose, der bliver holdt op, så piloten 13 00:01:52.940 --> 00:01:56.460 kan se, hvilken rækning vinden blæser i. 14 00:01:57.340 --> 00:01:58.740 Det er vigtigt, at han er helt klar 15 00:01:58.740 --> 00:02:01.360 over, hvordan vindet kommer ind, og at han 16 00:02:01.360 --> 00:02:05.360 skal forsøge at lande luftskibet, som har en 17 00:02:05.360 --> 00:02:09.500 lille smule lettere end den atmosfæriske luft. 18 00:02:11.340 --> 00:02:21.900 Det er 19 00:02:21.900 --> 00:02:27.430 spændende, at man kan vare, at vindene har 20 00:02:27.430 --> 00:02:27.870 travlt. 21 00:02:28.190 --> 00:02:30.210 Vi skal forsøge at fange os på det 22 00:02:30.210 --> 00:02:31.070 rigtige tidspunkt. 23 00:02:34.960 --> 00:02:37.680 Så er de fat i os og løber 24 00:02:37.680 --> 00:02:39.780 ud til siderne for at hale os helt 25 00:02:39.780 --> 00:02:41.920 ned til jorden og helst holde os fast. 26 00:03:08.610 --> 00:03:10.710 Det ser ud til, at vi skal hales 27 00:03:10.710 --> 00:03:15.610 over til stolpen derovre, hvor luftskibet sandsynligvis skal 28 00:03:15.610 --> 00:03:16.330 suge os fast. 29 00:03:16.330 --> 00:03:19.750 Det er luftskibets fortøjring. 30 00:03:22.820 --> 00:03:24.620 Det er sandsynligvis, fordi man er opgivet at 31 00:03:24.620 --> 00:03:26.260 flyve mere i dag på grund af vinden, 32 00:03:27.200 --> 00:03:30.080 at luftskibet nu skal bringes over til den 33 00:03:30.080 --> 00:03:34.160 rød-hvide pæl, som er luftskibets forankring til 34 00:03:34.160 --> 00:03:34.600 jorden. 35 00:03:39.480 --> 00:03:43.080 Der er fastgørelsesmekanismen klar til at modtage næsen 36 00:03:43.080 --> 00:03:43.980 af luftskibet. 37 00:03:49.990 --> 00:03:51.950 Vi er heldige, at vi på trods af 38 00:03:51.950 --> 00:03:55.670 vejret er kommet op som det sidste hold 39 00:03:55.670 --> 00:03:56.070 i dag. 40 00:04:12.120 --> 00:04:15.100 Luftskibets næse kan blive forankret til pælen. 41 00:04:20.310 --> 00:04:21.570 Så er vi lige ved at være der. 42 00:04:27.800 --> 00:04:29.780 Der er en line, der bliver ført over 43 00:04:29.780 --> 00:04:34.140 til pælen, så luftskibet også kan trækkes hen 44 00:04:34.140 --> 00:04:34.700 til pælen. 45 00:04:43.310 --> 00:04:45.750 Direkte imod vinden, så er det nemmest at 46 00:04:45.750 --> 00:04:46.350 navigere. 47 00:04:46.850 --> 00:04:53.350 Så er vi lige ved at være tilbage 48 00:04:53.350 --> 00:04:55.510 til jorden i sikkerhed igen. 49 00:05:15.610 --> 00:05:25.570 Nu er vi tilbage 50 00:05:25.570 --> 00:05:30.310 igen efter en spændende flyetur over Roskilde. 51 00:05:37.870 --> 00:05:40.890 Det vi ser her, det er Budgears ground 52 00:05:40.890 --> 00:05:43.710 crew, som består af 26 mand, som rejser 53 00:05:43.710 --> 00:05:46.070 rundt med luftskibet i hele Europa. 54 00:05:49.070 --> 00:05:51.530 Blandt andet for at holde dem ved lige, 55 00:05:51.590 --> 00:05:55.510 men også som mandskab på nedtagningerne her hver 56 00:05:55.510 --> 00:05:58.390 gang luftskibet skal lande. 57 00:05:58.390 --> 00:06:00.510 Så er det nødvendigt med alle de mandskab 58 00:06:00.510 --> 00:06:02.710 til at holde luftskibet fast. 59 00:06:09.080 --> 00:06:14.060 Havlighed her for at få alt op i 60 00:06:14.060 --> 00:06:14.760 jorden igen. 61 00:06:38.600 --> 00:06:40.880 Hvad synes du om at flyve en tur 62 00:06:40.880 --> 00:06:42.500 med sådan et luftskib? 63 00:06:43.160 --> 00:06:44.660 Jeg synes det var fantastisk spændende. 64 00:06:45.120 --> 00:06:47.280 Det er jo noget som man ikke vil 65 00:06:47.280 --> 00:06:50.420 få anledning til at opleve, selvom man rejser 66 00:06:50.420 --> 00:06:51.160 meget. 67 00:06:52.000 --> 00:06:53.800 Og selvom man har været i mange lufthavne, 68 00:06:54.140 --> 00:06:56.320 så er det jo noget fuldstændig specielt og 69 00:06:56.320 --> 00:06:56.800 helt andet. 70 00:06:57.760 --> 00:06:59.800 Jeg vil skyde på det er sådan V 71 00:06:59.800 --> 00:07:02.280 .C. Andersen har forestillet sig, at man skulle 72 00:07:02.280 --> 00:07:03.100 rejse i fremtiden. 73 00:07:05.320 --> 00:07:07.280 Hvad synes du om at det væbede lidt? 74 00:07:07.460 --> 00:07:08.520 Vi kunne godt mærke blæsten. 75 00:07:09.740 --> 00:07:11.920 Nu blæste det jo meget i dag, men 76 00:07:11.920 --> 00:07:13.540 jeg synes ikke at det på nogen måde 77 00:07:13.540 --> 00:07:14.340 var ubehageligt. 78 00:07:15.140 --> 00:07:17.540 Det var jo anderledes i det man væbede, 79 00:07:17.740 --> 00:07:20.780 så man jo faktisk følte man næsten stod 80 00:07:20.780 --> 00:07:21.600 på hovedet indimellem. 81 00:07:22.400 --> 00:07:23.580 Men det var ikke ubehageligt. 82 00:07:55.130 --> 00:07:55.950 Værsgo. 83 00:07:57.090 --> 00:07:59.130 Så har vi morgens damkær.
Serie
Dato udgivet
Emneord
Forfatter
Kommentarer