Magasinprogram 19. juli 1987

WEBVTT

1
00:00:01.480 --> 00:00:25.980
Nu kan

2
00:00:25.980 --> 00:00:29.320
vi se en ground crew, der står vedt

3
00:00:29.320 --> 00:00:36.350
og ret til at gribe de tårer, der

4
00:00:36.350 --> 00:00:39.210
hænger ned ud fra spidsen af luftskibet.

5
00:00:40.190 --> 00:00:46.460
De forsøger så at holde os fast.

6
00:00:47.620 --> 00:01:12.260
De bevæger

7
00:01:12.260 --> 00:01:17.490
sig noget roligt i luften af motorerne, så

8
00:01:17.490 --> 00:01:19.110
vi ikke flyver så hurtigt.

9
00:01:38.940 --> 00:01:40.440
Vi kan se, der bliver givet tegn til

10
00:01:40.440 --> 00:01:42.200
os om, at man er klar til at

11
00:01:42.200 --> 00:01:43.860
modtage os ned på startbanen.

12
00:01:49.620 --> 00:01:52.940
En vindpose, der bliver holdt op, så piloten

13
00:01:52.940 --> 00:01:56.460
kan se, hvilken rækning vinden blæser i.

14
00:01:57.340 --> 00:01:58.740
Det er vigtigt, at han er helt klar

15
00:01:58.740 --> 00:02:01.360
over, hvordan vindet kommer ind, og at han

16
00:02:01.360 --> 00:02:05.360
skal forsøge at lande luftskibet, som har en

17
00:02:05.360 --> 00:02:09.500
lille smule lettere end den atmosfæriske luft.

18
00:02:11.340 --> 00:02:21.900
Det er

19
00:02:21.900 --> 00:02:27.430
spændende, at man kan vare, at vindene har

20
00:02:27.430 --> 00:02:27.870
travlt.

21
00:02:28.190 --> 00:02:30.210
Vi skal forsøge at fange os på det

22
00:02:30.210 --> 00:02:31.070
rigtige tidspunkt.

23
00:02:34.960 --> 00:02:37.680
Så er de fat i os og løber

24
00:02:37.680 --> 00:02:39.780
ud til siderne for at hale os helt

25
00:02:39.780 --> 00:02:41.920
ned til jorden og helst holde os fast.

26
00:03:08.610 --> 00:03:10.710
Det ser ud til, at vi skal hales

27
00:03:10.710 --> 00:03:15.610
over til stolpen derovre, hvor luftskibet sandsynligvis skal

28
00:03:15.610 --> 00:03:16.330
suge os fast.

29
00:03:16.330 --> 00:03:19.750
Det er luftskibets fortøjring.

30
00:03:22.820 --> 00:03:24.620
Det er sandsynligvis, fordi man er opgivet at

31
00:03:24.620 --> 00:03:26.260
flyve mere i dag på grund af vinden,

32
00:03:27.200 --> 00:03:30.080
at luftskibet nu skal bringes over til den

33
00:03:30.080 --> 00:03:34.160
rød-hvide pæl, som er luftskibets forankring til

34
00:03:34.160 --> 00:03:34.600
jorden.

35
00:03:39.480 --> 00:03:43.080
Der er fastgørelsesmekanismen klar til at modtage næsen

36
00:03:43.080 --> 00:03:43.980
af luftskibet.

37
00:03:49.990 --> 00:03:51.950
Vi er heldige, at vi på trods af

38
00:03:51.950 --> 00:03:55.670
vejret er kommet op som det sidste hold

39
00:03:55.670 --> 00:03:56.070
i dag.

40
00:04:12.120 --> 00:04:15.100
Luftskibets næse kan blive forankret til pælen.

41
00:04:20.310 --> 00:04:21.570
Så er vi lige ved at være der.

42
00:04:27.800 --> 00:04:29.780
Der er en line, der bliver ført over

43
00:04:29.780 --> 00:04:34.140
til pælen, så luftskibet også kan trækkes hen

44
00:04:34.140 --> 00:04:34.700
til pælen.

45
00:04:43.310 --> 00:04:45.750
Direkte imod vinden, så er det nemmest at

46
00:04:45.750 --> 00:04:46.350
navigere.

47
00:04:46.850 --> 00:04:53.350
Så er vi lige ved at være tilbage

48
00:04:53.350 --> 00:04:55.510
til jorden i sikkerhed igen.

49
00:05:15.610 --> 00:05:25.570
Nu er vi tilbage

50
00:05:25.570 --> 00:05:30.310
igen efter en spændende flyetur over Roskilde.

51
00:05:37.870 --> 00:05:40.890
Det vi ser her, det er Budgears ground

52
00:05:40.890 --> 00:05:43.710
crew, som består af 26 mand, som rejser

53
00:05:43.710 --> 00:05:46.070
rundt med luftskibet i hele Europa.

54
00:05:49.070 --> 00:05:51.530
Blandt andet for at holde dem ved lige,

55
00:05:51.590 --> 00:05:55.510
men også som mandskab på nedtagningerne her hver

56
00:05:55.510 --> 00:05:58.390
gang luftskibet skal lande.

57
00:05:58.390 --> 00:06:00.510
Så er det nødvendigt med alle de mandskab

58
00:06:00.510 --> 00:06:02.710
til at holde luftskibet fast.

59
00:06:09.080 --> 00:06:14.060
Havlighed her for at få alt op i

60
00:06:14.060 --> 00:06:14.760
jorden igen.

61
00:06:38.600 --> 00:06:40.880
Hvad synes du om at flyve en tur

62
00:06:40.880 --> 00:06:42.500
med sådan et luftskib?

63
00:06:43.160 --> 00:06:44.660
Jeg synes det var fantastisk spændende.

64
00:06:45.120 --> 00:06:47.280
Det er jo noget som man ikke vil

65
00:06:47.280 --> 00:06:50.420
få anledning til at opleve, selvom man rejser

66
00:06:50.420 --> 00:06:51.160
meget.

67
00:06:52.000 --> 00:06:53.800
Og selvom man har været i mange lufthavne,

68
00:06:54.140 --> 00:06:56.320
så er det jo noget fuldstændig specielt og

69
00:06:56.320 --> 00:06:56.800
helt andet.

70
00:06:57.760 --> 00:06:59.800
Jeg vil skyde på det er sådan V

71
00:06:59.800 --> 00:07:02.280
.C. Andersen har forestillet sig, at man skulle

72
00:07:02.280 --> 00:07:03.100
rejse i fremtiden.

73
00:07:05.320 --> 00:07:07.280
Hvad synes du om at det væbede lidt?

74
00:07:07.460 --> 00:07:08.520
Vi kunne godt mærke blæsten.

75
00:07:09.740 --> 00:07:11.920
Nu blæste det jo meget i dag, men

76
00:07:11.920 --> 00:07:13.540
jeg synes ikke at det på nogen måde

77
00:07:13.540 --> 00:07:14.340
var ubehageligt.

78
00:07:15.140 --> 00:07:17.540
Det var jo anderledes i det man væbede,

79
00:07:17.740 --> 00:07:20.780
så man jo faktisk følte man næsten stod

80
00:07:20.780 --> 00:07:21.600
på hovedet indimellem.

81
00:07:22.400 --> 00:07:23.580
Men det var ikke ubehageligt.

82
00:07:55.130 --> 00:07:55.950
Værsgo.

83
00:07:57.090 --> 00:07:59.130
Så har vi morgens damkær.
  • Luftskibet Goodyear lander i Tune Lufthavn
  • Krydset Skomagergade, Støden, Ringstedgade
  • Frederik den IX Kapel ved Roskilde Domkirke
Dato udgivet
Dope sheet: Klik for at downloade
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 647 585 3
Varighed tidskode
00:20:44:00
Varighed sekunder
1244
Klassifikationsnummer
Båndnummer
2054
DK5
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet

Kommentarer