Magasinprogram 24. januar 1989

WEBVTT

1
00:00:22.710 --> 00:00:25.050
Denne klasse har netop været på besøg på

2
00:00:25.050 --> 00:00:26.950
Vilhelmsens museum i Frederiksholm.

3
00:00:27.570 --> 00:00:29.910
Børnene har ikke været på et almindeligt museumsbesøg.

4
00:00:30.410 --> 00:00:32.670
De har faktisk kun set ét billede, og

5
00:00:32.670 --> 00:00:34.110
så har de været på en fantasirejse.

6
00:00:35.370 --> 00:00:38.390
Kunstmuseets faste publikum kommer fra en forholdsvis lille

7
00:00:38.390 --> 00:00:42.370
befolkningsgruppe, fordi maleri og skulpturer virker uforståelige for

8
00:00:42.370 --> 00:00:43.050
mange mennesker.

9
00:00:43.050 --> 00:00:45.230
Dette gælder ikke mindst børn.

10
00:00:45.910 --> 00:00:49.230
Derfor har Vilhelmsens museet i samarbejde med skoletjenesten

11
00:00:49.230 --> 00:00:52.310
inviteret skoleklasser til at komme og deltage i

12
00:00:52.310 --> 00:00:54.330
et forløb, hvor børnene får mulighed for at

13
00:00:54.330 --> 00:00:56.690
fordybe sig i ét billede, for derved at

14
00:00:56.690 --> 00:00:58.650
få en fornemmelse af, hvor meget et billede

15
00:00:58.650 --> 00:00:59.150
indeholder.

16
00:01:05.540 --> 00:01:07.960
Ja, det er jo et samarbejde mellem Vilhelmsens

17
00:01:07.960 --> 00:01:11.940
museum og skoletjenesten, og det er et samarbejde,

18
00:01:12.040 --> 00:01:13.980
vi har haft gennem en del år.

19
00:01:13.980 --> 00:01:16.900
Det er sådan, at skoletjenesten sætter nogle midler

20
00:01:16.900 --> 00:01:19.660
til rådighed, og så er det Vilhelmsens museum,

21
00:01:19.860 --> 00:01:22.200
der udarbejder projektet.

22
00:01:22.740 --> 00:01:24.440
Og denne her gang har vi gjort det

23
00:01:24.440 --> 00:01:27.840
i samarbejde med billedkunstneren Lilian Polak.

24
00:01:28.360 --> 00:01:31.840
Vi har tradition for at arbejde med billedkunstnere,

25
00:01:32.020 --> 00:01:34.540
og det er dem, der laver indholdet i

26
00:01:34.540 --> 00:01:35.740
det her projekt.

27
00:01:35.740 --> 00:01:38.620
Og museet er så hele tiden med, hvor

28
00:01:38.620 --> 00:01:42.240
vi ved, hvad muligheder der er i huset,

29
00:01:42.300 --> 00:01:46.220
hvad Vilhelmsens kunst kan byde børnene, hvad vores

30
00:01:46.220 --> 00:01:49.540
rent praktiske faciliteter kan byde.

31
00:01:49.780 --> 00:01:51.740
Så sådan er arbejdet foregået.

32
00:01:52.700 --> 00:01:54.720
Hvem står for den daglige ledelse?

33
00:01:55.940 --> 00:01:59.200
Af projektet har vi nogle studenter, som har

34
00:01:59.200 --> 00:02:02.740
fulgt projektet fra starten, og som er dem,

35
00:02:02.860 --> 00:02:05.160
der tager imod børnene og snakker med børnene,

36
00:02:05.300 --> 00:02:05.940
når de er her.

37
00:02:06.060 --> 00:02:08.740
Fordi det er utroligt vigtigt, at der er

38
00:02:08.740 --> 00:02:11.060
en på stedet, som er inde i stoffet,

39
00:02:11.120 --> 00:02:16.660
og som kender hele indholdet i det her

40
00:02:16.660 --> 00:02:17.900
tilbud til børnene.

41
00:02:18.760 --> 00:02:20.740
Det er jo et ganske bestemt måde, det

42
00:02:20.740 --> 00:02:22.000
hele er bygget op på.

43
00:02:22.160 --> 00:02:24.760
Det er ikke tilfældigt, at vi lige tager

44
00:02:24.760 --> 00:02:26.240
det billede og siger de ting.

45
00:02:26.240 --> 00:02:29.600
Der ligger jo mange, mange måneders forarbejde og

46
00:02:29.600 --> 00:02:33.220
forenkling af et stof, hvor vi først havde

47
00:02:33.220 --> 00:02:35.380
en masse ideer, og så forenkler vi dem

48
00:02:35.380 --> 00:02:36.040
mere og mere.

49
00:02:36.800 --> 00:02:39.380
Og hele hovedideen er jo, at det kun

50
00:02:39.380 --> 00:02:44.100
er ét eller tre kunstværker, som børnene stifter

51
00:02:44.100 --> 00:02:45.080
bekendtskab med.

52
00:02:45.360 --> 00:02:47.140
Og det synes jeg er meget vigtigt, at

53
00:02:47.140 --> 00:02:49.760
vi ikke synes, at vi er forpligtet til

54
00:02:49.760 --> 00:02:51.700
at vise dem hele museet og lære dem

55
00:02:51.700 --> 00:02:52.840
en masse ting at kende.

56
00:02:52.840 --> 00:02:56.100
Nu får de de her tre kunstværker, som

57
00:02:56.100 --> 00:02:58.080
er et samlet værk.

58
00:02:58.900 --> 00:03:00.800
Og det har de så fået indtryk af,

59
00:03:00.940 --> 00:03:01.920
og jeg er sikker på, at når de

60
00:03:01.920 --> 00:03:03.980
går hjem og lang tid frem, så vil

61
00:03:03.980 --> 00:03:07.460
de kunne huske det kunstværk og virkelig have

62
00:03:07.460 --> 00:03:08.300
glæde af det.

63
00:03:10.520 --> 00:03:12.820
Annette Østerby tager imod børnene og får dem

64
00:03:12.820 --> 00:03:14.260
til at gå i gåsegang, mens de ser

65
00:03:14.260 --> 00:03:15.060
på himmelgoden.

66
00:03:16.360 --> 00:03:18.000
Vilumsen kigger ned på dem lige meget, hvor

67
00:03:18.000 --> 00:03:19.080
de befinder sig i rummet.

68
00:03:20.320 --> 00:03:21.720
Bagefter snakker de om billedet.

69
00:03:21.720 --> 00:03:23.640
Annette får dem til at fortælle, hvad de

70
00:03:23.640 --> 00:03:23.900
ser.

71
00:03:24.680 --> 00:03:27.040
De snakker om farver og former, om hvad

72
00:03:27.040 --> 00:03:30.680
billedet forestiller, om hvorfor Vilumsen overhovedet har malet

73
00:03:30.680 --> 00:03:31.200
det billede.

74
00:03:33.420 --> 00:03:35.900
Bagefter tager børnene deres egne billeder frem, for

75
00:03:35.900 --> 00:03:37.840
de har allerede i ugen inden besøget fået

76
00:03:37.840 --> 00:03:40.720
tilsendt sort-hvide billeder af himmelgoden, som de

77
00:03:40.720 --> 00:03:42.200
har klippet i og farvelagt.

78
00:03:43.040 --> 00:03:44.720
Det giver stof til fornyet samtale.

79
00:03:46.910 --> 00:03:49.690
Når billedet er blevet godt gennediskuteret, skal børnene

80
00:03:49.690 --> 00:03:50.710
på fantasirejse.

81
00:03:51.450 --> 00:03:53.410
De ligger på gulvet i en rund græs

82
00:03:53.410 --> 00:03:54.290
med lukkede øjne.

83
00:03:55.450 --> 00:03:57.030
Annette får dem ud til at slappe helt

84
00:03:57.030 --> 00:03:57.310
af.

85
00:03:58.590 --> 00:04:00.010
Det er ikke alle, der kan holde øjnene

86
00:04:00.010 --> 00:04:02.470
lukkede, men de fleste hører nu, at de

87
00:04:02.470 --> 00:04:04.750
befinder sig oppe i himmelrummet og er en

88
00:04:04.750 --> 00:04:06.370
blanding af dyr og menneske.

89
00:04:07.910 --> 00:04:10.250
Heroppe bliver de et par minutter, og så

90
00:04:10.250 --> 00:04:13.150
vender de tilbage til Annette og Vilumsens billeder.

91
00:04:15.209 --> 00:04:17.110
Bagefter snakker de længe om, hvad de oplevede

92
00:04:17.110 --> 00:04:17.470
deroppe.

93
00:04:41.860 --> 00:04:44.120
Hvorfor har I valgt at koncentrere det så

94
00:04:44.120 --> 00:04:46.740
meget om netop et eller tre kunstværker?

95
00:04:47.360 --> 00:04:49.840
Ja, det er jo ud fra den filosofi,

96
00:04:49.960 --> 00:04:52.260
vi bruger, når vi laver arrangementer til børn.

97
00:04:52.900 --> 00:04:55.620
Der er så mange andre steder her i

98
00:04:55.620 --> 00:04:58.900
verden i deres tilværelse, hvor de bliver bombarderet

99
00:04:58.900 --> 00:05:01.220
med tilbud og masser af ting, hvor de

100
00:05:01.220 --> 00:05:05.640
lidt uforpligtende kan smutte udenom hele tiden.

101
00:05:05.640 --> 00:05:08.680
Her siger vi, vi tager kun dette ene

102
00:05:08.680 --> 00:05:11.440
kunstværk, eller tre, hvis det er det, men

103
00:05:11.440 --> 00:05:14.440
altså et samlet tema, og siger til dem,

104
00:05:14.520 --> 00:05:16.060
nu skal vi bruge en hel time på

105
00:05:16.060 --> 00:05:17.860
at snakke om det, og vi kunne snakke

106
00:05:17.860 --> 00:05:18.900
mange, mange timer.

107
00:05:19.060 --> 00:05:21.620
Der er masser af stof, og det tror

108
00:05:21.620 --> 00:05:24.480
jeg er et udmærket alternativ til, hvad de

109
00:05:24.480 --> 00:05:26.440
ellers har af tilbud og hvad de ellers

110
00:05:26.440 --> 00:05:28.220
laver i deres liv.

111
00:05:28.400 --> 00:05:29.960
Og det viser sig også, at de faktisk

112
00:05:29.960 --> 00:05:31.980
synes, det er sjovt at blive ved og

113
00:05:31.980 --> 00:05:33.600
ved og snakke om en enkelt ting.

114
00:05:33.600 --> 00:05:35.800
Og der håber jeg selvfølgelig, at vi kan

115
00:05:35.800 --> 00:05:39.420
lære dem noget om at opleve kunstværker, at

116
00:05:39.420 --> 00:05:42.440
de andre gange, når de har kontakt med

117
00:05:42.440 --> 00:05:44.720
kunstværker, at de så siger, jamen, vi kan

118
00:05:44.720 --> 00:05:47.040
godt nøjes med at se på denne her

119
00:05:47.040 --> 00:05:48.940
enkelte ting, og så se rigtigt på den.

120
00:05:49.580 --> 00:05:50.940
Hvorfor har I valgt lige at lave det

121
00:05:50.940 --> 00:05:52.520
kunstværk, som hedder Himmelgode?

122
00:05:53.620 --> 00:05:55.960
Ja, der er jo masser af Willumsen kunstværker,

123
00:05:56.060 --> 00:05:58.340
som taler til børnene, og vi har tidligere

124
00:05:58.340 --> 00:06:01.880
haft andre arrangementer, og sanseudstillinger, der relaterer til

125
00:06:01.880 --> 00:06:03.280
andre af hans kunstværker.

126
00:06:04.160 --> 00:06:08.160
Himmelgoden er jo fuld af fortællinger, og netop

127
00:06:08.160 --> 00:06:11.540
måske i de her år er hele fortællingen

128
00:06:11.540 --> 00:06:15.260
blevet så utrolig vigtig, hvor man lærer at

129
00:06:15.260 --> 00:06:17.600
sætte ord på det, der sker omkring en.

130
00:06:18.020 --> 00:06:20.180
Og der er i Willumsens netop det billede,

131
00:06:20.280 --> 00:06:22.980
hvor han jo svæver som en tigere, der

132
00:06:22.980 --> 00:06:25.140
er masser at tage fat i og snakke

133
00:06:25.140 --> 00:06:25.400
om.

134
00:06:25.400 --> 00:06:28.580
Og børnene, vores børn, børnene af i dag,

135
00:06:28.780 --> 00:06:30.320
de er jo vant til, at den slags

136
00:06:30.320 --> 00:06:31.140
ting kan ske.

137
00:06:31.260 --> 00:06:33.200
På en tegneserie er det lige så naturligt,

138
00:06:33.440 --> 00:06:36.400
at hovedpersonerne svæver rundt og har en eller

139
00:06:36.400 --> 00:06:39.440
anden kraft og kan fungere i himmelrummet.

140
00:06:39.980 --> 00:06:42.300
Så på den måde er det meget selvfølgelig

141
00:06:42.300 --> 00:06:42.720
for dem.

142
00:06:43.200 --> 00:06:44.600
Og så handler det jo blandt andet om

143
00:06:44.600 --> 00:06:47.760
døden, som er et vigtigt spørgsmål, og som

144
00:06:47.760 --> 00:06:49.700
de ikke er i spor bange for at

145
00:06:49.700 --> 00:06:50.320
tage hul på.

146
00:06:52.020 --> 00:06:55.160
Hvorfor har I valgt at få netop den

147
00:06:55.160 --> 00:06:58.340
gruppe ind og se kunstmuseer?

148
00:06:58.460 --> 00:07:00.680
Hvorfor de små børn fra førstes klasse til

149
00:07:00.680 --> 00:07:01.960
op til syvende klasse?

150
00:07:02.620 --> 00:07:05.940
Ja, i det hele taget er kunstmuseer jo

151
00:07:05.940 --> 00:07:09.400
svære at besøge, fordi det kræver utrolig meget

152
00:07:09.400 --> 00:07:10.360
af den besøgende.

153
00:07:10.980 --> 00:07:13.560
På et kulturhistorisk museum, hvor man har genstande,

154
00:07:14.400 --> 00:07:17.000
som relaterer til folks hverdag, der er det

155
00:07:17.000 --> 00:07:20.420
nemmere at straks identificere sig med et scenum.

156
00:07:20.520 --> 00:07:22.640
Sådan en havde min bedstemor også, eller sådan

157
00:07:22.640 --> 00:07:23.860
en har vi selv brugt.

158
00:07:24.420 --> 00:07:27.680
På et kunstværk, det er jo, selvom det

159
00:07:27.680 --> 00:07:29.840
er kunstværker, der er lavet af et eller

160
00:07:29.840 --> 00:07:33.280
andet materiale, lærred og oliefarver, så er det

161
00:07:33.280 --> 00:07:35.300
jo alligevel immaterielle ting.

162
00:07:36.040 --> 00:07:41.080
Det er nogle budskaber og ting, som ikke

163
00:07:41.080 --> 00:07:43.320
er så nemt at få fat på som

164
00:07:43.320 --> 00:07:43.920
andre ting.

165
00:07:43.920 --> 00:07:46.720
Så derfor er det meget svært at gå

166
00:07:46.720 --> 00:07:47.720
på kunstmuseum.

167
00:07:48.200 --> 00:07:50.860
Så på Vilumsen's museum arbejder vi både med

168
00:07:50.860 --> 00:07:53.500
voksne og børn med det vi kalder formidling,

169
00:07:53.960 --> 00:07:57.140
at vi uden at presse noget ned over

170
00:07:57.140 --> 00:07:59.160
hovedet på folk, så prøver vi at give

171
00:07:59.160 --> 00:08:02.180
dem nogle anvisninger, nogle nøgler eller nogle modeller

172
00:08:02.180 --> 00:08:04.960
til, hvordan man kan opleve Vilumsen's kunstværker.

173
00:08:05.660 --> 00:08:08.720
Og jeg mener også, at børn, de er

174
00:08:08.720 --> 00:08:11.340
så åbne, de er så interesserede, så der

175
00:08:11.340 --> 00:08:14.120
er masser af muligheder for at få dem

176
00:08:14.120 --> 00:08:18.000
til at opleve kunstværkerne og opleve dem med

177
00:08:18.000 --> 00:08:20.400
hele deres krop og med deres sjæl, og

178
00:08:20.400 --> 00:08:25.960
hvor de ikke straks skal præstere et resultat

179
00:08:25.960 --> 00:08:26.700
bagefter.

180
00:08:26.900 --> 00:08:28.680
Det er ikke som en opgave i skolen,

181
00:08:28.940 --> 00:08:33.200
men de skal bare være med og opleve

182
00:08:33.200 --> 00:08:34.299
så meget som muligt.

183
00:08:34.720 --> 00:08:36.200
Og vi lærer dem også, at det de

184
00:08:36.200 --> 00:08:38.600
selv ser og det de synes, det er

185
00:08:38.600 --> 00:08:40.860
utrolig værdifuldt, og det er lige så rigtigt,

186
00:08:41.059 --> 00:08:42.340
som det vi synes.

187
00:08:42.919 --> 00:08:44.760
Og det er måske noget af det vigtigste,

188
00:08:44.940 --> 00:08:46.780
at man skal give dem det mod til

189
00:08:46.780 --> 00:08:49.720
at opleve og sende dem ud på sådan

190
00:08:49.720 --> 00:08:56.580
en tur, som en kunstoplevelse kan være.

191
00:09:26.480 --> 00:09:29.740
Nu er det Vilumsen's billeder, de meget dramatiske,

192
00:09:30.360 --> 00:09:32.240
og det, som det handler om, det er

193
00:09:32.240 --> 00:09:34.600
død, og det er noget med opstandelse.

194
00:09:35.920 --> 00:09:38.100
Er det ikke en voldsom tema for børnene?

195
00:09:39.760 --> 00:09:41.560
Jo, det kan man godt sige, det er,

196
00:09:41.700 --> 00:09:43.880
men det er jo ikke et spor mere

197
00:09:43.880 --> 00:09:46.380
voldsomt, end det, de til daglig ser i

198
00:09:46.380 --> 00:09:47.160
fjernsynet.

199
00:09:48.540 --> 00:09:51.160
Og man kan sige, at himmelgåden ligger meget

200
00:09:51.160 --> 00:09:54.080
tæt, både i sin stil og i sit

201
00:09:54.080 --> 00:09:56.680
indhold, op ad de tegneserier, som de jo

202
00:09:56.680 --> 00:09:59.600
udmærket kender, hvor det også er meget voldelige

203
00:09:59.600 --> 00:10:02.500
ting, som de beskæftiger sig med.

204
00:10:03.740 --> 00:10:06.500
I foretager også en fantasirejse med børnene.

205
00:10:07.260 --> 00:10:11.060
Hvorfor har I sat sådan et hændelsesforløb efter

206
00:10:11.060 --> 00:10:14.080
det, at se på billederne?

207
00:10:14.900 --> 00:10:16.340
Ja, altså, der er jo meget, som jeg

208
00:10:16.340 --> 00:10:18.740
sagde før, at vi prøver forløbende igennem at

209
00:10:18.740 --> 00:10:22.180
give forskellige indgange for børnene til billedet.

210
00:10:22.660 --> 00:10:24.020
Og der er det også vigtigt, at man

211
00:10:24.020 --> 00:10:28.580
ikke udelukkende fokuserer på den intellektuelle indgang, hvis

212
00:10:28.580 --> 00:10:29.440
man kan sige det på den måde.

213
00:10:29.800 --> 00:10:31.740
Altså, det børnene går rundt i rummet, er

214
00:10:31.740 --> 00:10:33.560
en mere kropslig indgang til billedet.

215
00:10:34.580 --> 00:10:37.520
Og drømmerejsen, kan man sige kort fortalt, er

216
00:10:37.520 --> 00:10:43.320
fantasien og deres egen indgang til billedet, i

217
00:10:43.320 --> 00:10:45.980
forhold til den mere analytiske, som vi også

218
00:10:45.980 --> 00:10:48.940
bruger, når vi snakker om billedet.

219
00:10:50.280 --> 00:10:52.300
Hvad tror du, børnene får ud af det

220
00:10:52.300 --> 00:10:52.520
her?

221
00:10:54.460 --> 00:10:56.180
De børn, vi har haft her, i hvert

222
00:10:56.180 --> 00:10:57.260
fald, det har virket som om, de har

223
00:10:57.260 --> 00:10:58.720
fået utrolig meget ud af det.

224
00:11:00.540 --> 00:11:04.380
Vi håber, at de får nogle redskaber, som

225
00:11:04.380 --> 00:11:07.040
de kan bruge, når de beskæftiger sig med

226
00:11:07.040 --> 00:11:08.660
billeder, og når de næste gang kommer på

227
00:11:08.660 --> 00:11:09.120
museum.

228
00:11:10.080 --> 00:11:17.640
En mere personlig og fri, måske, tilgang til

229
00:11:17.640 --> 00:11:22.700
billederne, hvor de ikke er hemmet af, at

230
00:11:22.700 --> 00:11:26.060
der skal ligge et bestemt svar, eller en

231
00:11:26.060 --> 00:11:29.900
løsning bag det billede, de nu har forhold

232
00:11:29.900 --> 00:11:30.040
til.
  • Børn Besøger J.F. Willumsens Museum i Frederikssund
Dato udgivet
Dope sheet: Klik for at downloade
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 647 859 3
Varighed tidskode
00:12:34:00
Varighed sekunder
754
Båndnummer
1656
DK5
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet

Kommentarer