- Børn Besøger J.F. Willumsens Museum i Frederikssund
Tekstudskrift
WEBVTT 1 00:00:22.710 --> 00:00:25.050 Denne klasse har netop været på besøg på 2 00:00:25.050 --> 00:00:26.950 Vilhelmsens museum i Frederiksholm. 3 00:00:27.570 --> 00:00:29.910 Børnene har ikke været på et almindeligt museumsbesøg. 4 00:00:30.410 --> 00:00:32.670 De har faktisk kun set ét billede, og 5 00:00:32.670 --> 00:00:34.110 så har de været på en fantasirejse. 6 00:00:35.370 --> 00:00:38.390 Kunstmuseets faste publikum kommer fra en forholdsvis lille 7 00:00:38.390 --> 00:00:42.370 befolkningsgruppe, fordi maleri og skulpturer virker uforståelige for 8 00:00:42.370 --> 00:00:43.050 mange mennesker. 9 00:00:43.050 --> 00:00:45.230 Dette gælder ikke mindst børn. 10 00:00:45.910 --> 00:00:49.230 Derfor har Vilhelmsens museet i samarbejde med skoletjenesten 11 00:00:49.230 --> 00:00:52.310 inviteret skoleklasser til at komme og deltage i 12 00:00:52.310 --> 00:00:54.330 et forløb, hvor børnene får mulighed for at 13 00:00:54.330 --> 00:00:56.690 fordybe sig i ét billede, for derved at 14 00:00:56.690 --> 00:00:58.650 få en fornemmelse af, hvor meget et billede 15 00:00:58.650 --> 00:00:59.150 indeholder. 16 00:01:05.540 --> 00:01:07.960 Ja, det er jo et samarbejde mellem Vilhelmsens 17 00:01:07.960 --> 00:01:11.940 museum og skoletjenesten, og det er et samarbejde, 18 00:01:12.040 --> 00:01:13.980 vi har haft gennem en del år. 19 00:01:13.980 --> 00:01:16.900 Det er sådan, at skoletjenesten sætter nogle midler 20 00:01:16.900 --> 00:01:19.660 til rådighed, og så er det Vilhelmsens museum, 21 00:01:19.860 --> 00:01:22.200 der udarbejder projektet. 22 00:01:22.740 --> 00:01:24.440 Og denne her gang har vi gjort det 23 00:01:24.440 --> 00:01:27.840 i samarbejde med billedkunstneren Lilian Polak. 24 00:01:28.360 --> 00:01:31.840 Vi har tradition for at arbejde med billedkunstnere, 25 00:01:32.020 --> 00:01:34.540 og det er dem, der laver indholdet i 26 00:01:34.540 --> 00:01:35.740 det her projekt. 27 00:01:35.740 --> 00:01:38.620 Og museet er så hele tiden med, hvor 28 00:01:38.620 --> 00:01:42.240 vi ved, hvad muligheder der er i huset, 29 00:01:42.300 --> 00:01:46.220 hvad Vilhelmsens kunst kan byde børnene, hvad vores 30 00:01:46.220 --> 00:01:49.540 rent praktiske faciliteter kan byde. 31 00:01:49.780 --> 00:01:51.740 Så sådan er arbejdet foregået. 32 00:01:52.700 --> 00:01:54.720 Hvem står for den daglige ledelse? 33 00:01:55.940 --> 00:01:59.200 Af projektet har vi nogle studenter, som har 34 00:01:59.200 --> 00:02:02.740 fulgt projektet fra starten, og som er dem, 35 00:02:02.860 --> 00:02:05.160 der tager imod børnene og snakker med børnene, 36 00:02:05.300 --> 00:02:05.940 når de er her. 37 00:02:06.060 --> 00:02:08.740 Fordi det er utroligt vigtigt, at der er 38 00:02:08.740 --> 00:02:11.060 en på stedet, som er inde i stoffet, 39 00:02:11.120 --> 00:02:16.660 og som kender hele indholdet i det her 40 00:02:16.660 --> 00:02:17.900 tilbud til børnene. 41 00:02:18.760 --> 00:02:20.740 Det er jo et ganske bestemt måde, det 42 00:02:20.740 --> 00:02:22.000 hele er bygget op på. 43 00:02:22.160 --> 00:02:24.760 Det er ikke tilfældigt, at vi lige tager 44 00:02:24.760 --> 00:02:26.240 det billede og siger de ting. 45 00:02:26.240 --> 00:02:29.600 Der ligger jo mange, mange måneders forarbejde og 46 00:02:29.600 --> 00:02:33.220 forenkling af et stof, hvor vi først havde 47 00:02:33.220 --> 00:02:35.380 en masse ideer, og så forenkler vi dem 48 00:02:35.380 --> 00:02:36.040 mere og mere. 49 00:02:36.800 --> 00:02:39.380 Og hele hovedideen er jo, at det kun 50 00:02:39.380 --> 00:02:44.100 er ét eller tre kunstværker, som børnene stifter 51 00:02:44.100 --> 00:02:45.080 bekendtskab med. 52 00:02:45.360 --> 00:02:47.140 Og det synes jeg er meget vigtigt, at 53 00:02:47.140 --> 00:02:49.760 vi ikke synes, at vi er forpligtet til 54 00:02:49.760 --> 00:02:51.700 at vise dem hele museet og lære dem 55 00:02:51.700 --> 00:02:52.840 en masse ting at kende. 56 00:02:52.840 --> 00:02:56.100 Nu får de de her tre kunstværker, som 57 00:02:56.100 --> 00:02:58.080 er et samlet værk. 58 00:02:58.900 --> 00:03:00.800 Og det har de så fået indtryk af, 59 00:03:00.940 --> 00:03:01.920 og jeg er sikker på, at når de 60 00:03:01.920 --> 00:03:03.980 går hjem og lang tid frem, så vil 61 00:03:03.980 --> 00:03:07.460 de kunne huske det kunstværk og virkelig have 62 00:03:07.460 --> 00:03:08.300 glæde af det. 63 00:03:10.520 --> 00:03:12.820 Annette Østerby tager imod børnene og får dem 64 00:03:12.820 --> 00:03:14.260 til at gå i gåsegang, mens de ser 65 00:03:14.260 --> 00:03:15.060 på himmelgoden. 66 00:03:16.360 --> 00:03:18.000 Vilumsen kigger ned på dem lige meget, hvor 67 00:03:18.000 --> 00:03:19.080 de befinder sig i rummet. 68 00:03:20.320 --> 00:03:21.720 Bagefter snakker de om billedet. 69 00:03:21.720 --> 00:03:23.640 Annette får dem til at fortælle, hvad de 70 00:03:23.640 --> 00:03:23.900 ser. 71 00:03:24.680 --> 00:03:27.040 De snakker om farver og former, om hvad 72 00:03:27.040 --> 00:03:30.680 billedet forestiller, om hvorfor Vilumsen overhovedet har malet 73 00:03:30.680 --> 00:03:31.200 det billede. 74 00:03:33.420 --> 00:03:35.900 Bagefter tager børnene deres egne billeder frem, for 75 00:03:35.900 --> 00:03:37.840 de har allerede i ugen inden besøget fået 76 00:03:37.840 --> 00:03:40.720 tilsendt sort-hvide billeder af himmelgoden, som de 77 00:03:40.720 --> 00:03:42.200 har klippet i og farvelagt. 78 00:03:43.040 --> 00:03:44.720 Det giver stof til fornyet samtale. 79 00:03:46.910 --> 00:03:49.690 Når billedet er blevet godt gennediskuteret, skal børnene 80 00:03:49.690 --> 00:03:50.710 på fantasirejse. 81 00:03:51.450 --> 00:03:53.410 De ligger på gulvet i en rund græs 82 00:03:53.410 --> 00:03:54.290 med lukkede øjne. 83 00:03:55.450 --> 00:03:57.030 Annette får dem ud til at slappe helt 84 00:03:57.030 --> 00:03:57.310 af. 85 00:03:58.590 --> 00:04:00.010 Det er ikke alle, der kan holde øjnene 86 00:04:00.010 --> 00:04:02.470 lukkede, men de fleste hører nu, at de 87 00:04:02.470 --> 00:04:04.750 befinder sig oppe i himmelrummet og er en 88 00:04:04.750 --> 00:04:06.370 blanding af dyr og menneske. 89 00:04:07.910 --> 00:04:10.250 Heroppe bliver de et par minutter, og så 90 00:04:10.250 --> 00:04:13.150 vender de tilbage til Annette og Vilumsens billeder. 91 00:04:15.209 --> 00:04:17.110 Bagefter snakker de længe om, hvad de oplevede 92 00:04:17.110 --> 00:04:17.470 deroppe. 93 00:04:41.860 --> 00:04:44.120 Hvorfor har I valgt at koncentrere det så 94 00:04:44.120 --> 00:04:46.740 meget om netop et eller tre kunstværker? 95 00:04:47.360 --> 00:04:49.840 Ja, det er jo ud fra den filosofi, 96 00:04:49.960 --> 00:04:52.260 vi bruger, når vi laver arrangementer til børn. 97 00:04:52.900 --> 00:04:55.620 Der er så mange andre steder her i 98 00:04:55.620 --> 00:04:58.900 verden i deres tilværelse, hvor de bliver bombarderet 99 00:04:58.900 --> 00:05:01.220 med tilbud og masser af ting, hvor de 100 00:05:01.220 --> 00:05:05.640 lidt uforpligtende kan smutte udenom hele tiden. 101 00:05:05.640 --> 00:05:08.680 Her siger vi, vi tager kun dette ene 102 00:05:08.680 --> 00:05:11.440 kunstværk, eller tre, hvis det er det, men 103 00:05:11.440 --> 00:05:14.440 altså et samlet tema, og siger til dem, 104 00:05:14.520 --> 00:05:16.060 nu skal vi bruge en hel time på 105 00:05:16.060 --> 00:05:17.860 at snakke om det, og vi kunne snakke 106 00:05:17.860 --> 00:05:18.900 mange, mange timer. 107 00:05:19.060 --> 00:05:21.620 Der er masser af stof, og det tror 108 00:05:21.620 --> 00:05:24.480 jeg er et udmærket alternativ til, hvad de 109 00:05:24.480 --> 00:05:26.440 ellers har af tilbud og hvad de ellers 110 00:05:26.440 --> 00:05:28.220 laver i deres liv. 111 00:05:28.400 --> 00:05:29.960 Og det viser sig også, at de faktisk 112 00:05:29.960 --> 00:05:31.980 synes, det er sjovt at blive ved og 113 00:05:31.980 --> 00:05:33.600 ved og snakke om en enkelt ting. 114 00:05:33.600 --> 00:05:35.800 Og der håber jeg selvfølgelig, at vi kan 115 00:05:35.800 --> 00:05:39.420 lære dem noget om at opleve kunstværker, at 116 00:05:39.420 --> 00:05:42.440 de andre gange, når de har kontakt med 117 00:05:42.440 --> 00:05:44.720 kunstværker, at de så siger, jamen, vi kan 118 00:05:44.720 --> 00:05:47.040 godt nøjes med at se på denne her 119 00:05:47.040 --> 00:05:48.940 enkelte ting, og så se rigtigt på den. 120 00:05:49.580 --> 00:05:50.940 Hvorfor har I valgt lige at lave det 121 00:05:50.940 --> 00:05:52.520 kunstværk, som hedder Himmelgode? 122 00:05:53.620 --> 00:05:55.960 Ja, der er jo masser af Willumsen kunstværker, 123 00:05:56.060 --> 00:05:58.340 som taler til børnene, og vi har tidligere 124 00:05:58.340 --> 00:06:01.880 haft andre arrangementer, og sanseudstillinger, der relaterer til 125 00:06:01.880 --> 00:06:03.280 andre af hans kunstværker. 126 00:06:04.160 --> 00:06:08.160 Himmelgoden er jo fuld af fortællinger, og netop 127 00:06:08.160 --> 00:06:11.540 måske i de her år er hele fortællingen 128 00:06:11.540 --> 00:06:15.260 blevet så utrolig vigtig, hvor man lærer at 129 00:06:15.260 --> 00:06:17.600 sætte ord på det, der sker omkring en. 130 00:06:18.020 --> 00:06:20.180 Og der er i Willumsens netop det billede, 131 00:06:20.280 --> 00:06:22.980 hvor han jo svæver som en tigere, der 132 00:06:22.980 --> 00:06:25.140 er masser at tage fat i og snakke 133 00:06:25.140 --> 00:06:25.400 om. 134 00:06:25.400 --> 00:06:28.580 Og børnene, vores børn, børnene af i dag, 135 00:06:28.780 --> 00:06:30.320 de er jo vant til, at den slags 136 00:06:30.320 --> 00:06:31.140 ting kan ske. 137 00:06:31.260 --> 00:06:33.200 På en tegneserie er det lige så naturligt, 138 00:06:33.440 --> 00:06:36.400 at hovedpersonerne svæver rundt og har en eller 139 00:06:36.400 --> 00:06:39.440 anden kraft og kan fungere i himmelrummet. 140 00:06:39.980 --> 00:06:42.300 Så på den måde er det meget selvfølgelig 141 00:06:42.300 --> 00:06:42.720 for dem. 142 00:06:43.200 --> 00:06:44.600 Og så handler det jo blandt andet om 143 00:06:44.600 --> 00:06:47.760 døden, som er et vigtigt spørgsmål, og som 144 00:06:47.760 --> 00:06:49.700 de ikke er i spor bange for at 145 00:06:49.700 --> 00:06:50.320 tage hul på. 146 00:06:52.020 --> 00:06:55.160 Hvorfor har I valgt at få netop den 147 00:06:55.160 --> 00:06:58.340 gruppe ind og se kunstmuseer? 148 00:06:58.460 --> 00:07:00.680 Hvorfor de små børn fra førstes klasse til 149 00:07:00.680 --> 00:07:01.960 op til syvende klasse? 150 00:07:02.620 --> 00:07:05.940 Ja, i det hele taget er kunstmuseer jo 151 00:07:05.940 --> 00:07:09.400 svære at besøge, fordi det kræver utrolig meget 152 00:07:09.400 --> 00:07:10.360 af den besøgende. 153 00:07:10.980 --> 00:07:13.560 På et kulturhistorisk museum, hvor man har genstande, 154 00:07:14.400 --> 00:07:17.000 som relaterer til folks hverdag, der er det 155 00:07:17.000 --> 00:07:20.420 nemmere at straks identificere sig med et scenum. 156 00:07:20.520 --> 00:07:22.640 Sådan en havde min bedstemor også, eller sådan 157 00:07:22.640 --> 00:07:23.860 en har vi selv brugt. 158 00:07:24.420 --> 00:07:27.680 På et kunstværk, det er jo, selvom det 159 00:07:27.680 --> 00:07:29.840 er kunstværker, der er lavet af et eller 160 00:07:29.840 --> 00:07:33.280 andet materiale, lærred og oliefarver, så er det 161 00:07:33.280 --> 00:07:35.300 jo alligevel immaterielle ting. 162 00:07:36.040 --> 00:07:41.080 Det er nogle budskaber og ting, som ikke 163 00:07:41.080 --> 00:07:43.320 er så nemt at få fat på som 164 00:07:43.320 --> 00:07:43.920 andre ting. 165 00:07:43.920 --> 00:07:46.720 Så derfor er det meget svært at gå 166 00:07:46.720 --> 00:07:47.720 på kunstmuseum. 167 00:07:48.200 --> 00:07:50.860 Så på Vilumsen's museum arbejder vi både med 168 00:07:50.860 --> 00:07:53.500 voksne og børn med det vi kalder formidling, 169 00:07:53.960 --> 00:07:57.140 at vi uden at presse noget ned over 170 00:07:57.140 --> 00:07:59.160 hovedet på folk, så prøver vi at give 171 00:07:59.160 --> 00:08:02.180 dem nogle anvisninger, nogle nøgler eller nogle modeller 172 00:08:02.180 --> 00:08:04.960 til, hvordan man kan opleve Vilumsen's kunstværker. 173 00:08:05.660 --> 00:08:08.720 Og jeg mener også, at børn, de er 174 00:08:08.720 --> 00:08:11.340 så åbne, de er så interesserede, så der 175 00:08:11.340 --> 00:08:14.120 er masser af muligheder for at få dem 176 00:08:14.120 --> 00:08:18.000 til at opleve kunstværkerne og opleve dem med 177 00:08:18.000 --> 00:08:20.400 hele deres krop og med deres sjæl, og 178 00:08:20.400 --> 00:08:25.960 hvor de ikke straks skal præstere et resultat 179 00:08:25.960 --> 00:08:26.700 bagefter. 180 00:08:26.900 --> 00:08:28.680 Det er ikke som en opgave i skolen, 181 00:08:28.940 --> 00:08:33.200 men de skal bare være med og opleve 182 00:08:33.200 --> 00:08:34.299 så meget som muligt. 183 00:08:34.720 --> 00:08:36.200 Og vi lærer dem også, at det de 184 00:08:36.200 --> 00:08:38.600 selv ser og det de synes, det er 185 00:08:38.600 --> 00:08:40.860 utrolig værdifuldt, og det er lige så rigtigt, 186 00:08:41.059 --> 00:08:42.340 som det vi synes. 187 00:08:42.919 --> 00:08:44.760 Og det er måske noget af det vigtigste, 188 00:08:44.940 --> 00:08:46.780 at man skal give dem det mod til 189 00:08:46.780 --> 00:08:49.720 at opleve og sende dem ud på sådan 190 00:08:49.720 --> 00:08:56.580 en tur, som en kunstoplevelse kan være. 191 00:09:26.480 --> 00:09:29.740 Nu er det Vilumsen's billeder, de meget dramatiske, 192 00:09:30.360 --> 00:09:32.240 og det, som det handler om, det er 193 00:09:32.240 --> 00:09:34.600 død, og det er noget med opstandelse. 194 00:09:35.920 --> 00:09:38.100 Er det ikke en voldsom tema for børnene? 195 00:09:39.760 --> 00:09:41.560 Jo, det kan man godt sige, det er, 196 00:09:41.700 --> 00:09:43.880 men det er jo ikke et spor mere 197 00:09:43.880 --> 00:09:46.380 voldsomt, end det, de til daglig ser i 198 00:09:46.380 --> 00:09:47.160 fjernsynet. 199 00:09:48.540 --> 00:09:51.160 Og man kan sige, at himmelgåden ligger meget 200 00:09:51.160 --> 00:09:54.080 tæt, både i sin stil og i sit 201 00:09:54.080 --> 00:09:56.680 indhold, op ad de tegneserier, som de jo 202 00:09:56.680 --> 00:09:59.600 udmærket kender, hvor det også er meget voldelige 203 00:09:59.600 --> 00:10:02.500 ting, som de beskæftiger sig med. 204 00:10:03.740 --> 00:10:06.500 I foretager også en fantasirejse med børnene. 205 00:10:07.260 --> 00:10:11.060 Hvorfor har I sat sådan et hændelsesforløb efter 206 00:10:11.060 --> 00:10:14.080 det, at se på billederne? 207 00:10:14.900 --> 00:10:16.340 Ja, altså, der er jo meget, som jeg 208 00:10:16.340 --> 00:10:18.740 sagde før, at vi prøver forløbende igennem at 209 00:10:18.740 --> 00:10:22.180 give forskellige indgange for børnene til billedet. 210 00:10:22.660 --> 00:10:24.020 Og der er det også vigtigt, at man 211 00:10:24.020 --> 00:10:28.580 ikke udelukkende fokuserer på den intellektuelle indgang, hvis 212 00:10:28.580 --> 00:10:29.440 man kan sige det på den måde. 213 00:10:29.800 --> 00:10:31.740 Altså, det børnene går rundt i rummet, er 214 00:10:31.740 --> 00:10:33.560 en mere kropslig indgang til billedet. 215 00:10:34.580 --> 00:10:37.520 Og drømmerejsen, kan man sige kort fortalt, er 216 00:10:37.520 --> 00:10:43.320 fantasien og deres egen indgang til billedet, i 217 00:10:43.320 --> 00:10:45.980 forhold til den mere analytiske, som vi også 218 00:10:45.980 --> 00:10:48.940 bruger, når vi snakker om billedet. 219 00:10:50.280 --> 00:10:52.300 Hvad tror du, børnene får ud af det 220 00:10:52.300 --> 00:10:52.520 her? 221 00:10:54.460 --> 00:10:56.180 De børn, vi har haft her, i hvert 222 00:10:56.180 --> 00:10:57.260 fald, det har virket som om, de har 223 00:10:57.260 --> 00:10:58.720 fået utrolig meget ud af det. 224 00:11:00.540 --> 00:11:04.380 Vi håber, at de får nogle redskaber, som 225 00:11:04.380 --> 00:11:07.040 de kan bruge, når de beskæftiger sig med 226 00:11:07.040 --> 00:11:08.660 billeder, og når de næste gang kommer på 227 00:11:08.660 --> 00:11:09.120 museum. 228 00:11:10.080 --> 00:11:17.640 En mere personlig og fri, måske, tilgang til 229 00:11:17.640 --> 00:11:22.700 billederne, hvor de ikke er hemmet af, at 230 00:11:22.700 --> 00:11:26.060 der skal ligge et bestemt svar, eller en 231 00:11:26.060 --> 00:11:29.900 løsning bag det billede, de nu har forhold 232 00:11:29.900 --> 00:11:30.040 til.
Serie
Dato udgivet
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 647 859 3
Varighed tidskode
00:12:34:00
Varighed sekunder
754
Båndnummer
1656
DK5
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet
Kommentarer