Magasinprogram 28. marts 1985

WEBVTT

1
00:00:31.920 --> 00:00:34.880
Filmen, du nu skal se, er resultatet af

2
00:00:34.880 --> 00:00:38.400
et samarbejde mellem Danmarks Montage Union og forskellige

3
00:00:38.400 --> 00:00:40.960
virksomheder, som vi gerne vil præsentere.

4
00:00:42.800 --> 00:00:45.400
Med A.P. Redsens hånd- og benbeskytter

5
00:00:45.400 --> 00:00:47.440
er det slut med de blå mærker.

6
00:00:51.800 --> 00:00:55.280
I regnværk skal du imprægnere din kostsæde med

7
00:00:55.280 --> 00:00:55.680
boster.

8
00:01:00.910 --> 00:01:05.210
Castrol har alle smøremikkerne udviklet specielt til dine

9
00:01:05.210 --> 00:01:05.970
kostmaskiner.

10
00:01:06.410 --> 00:01:11.070
Castrol TTS specielt udviklet detox smøreolje til ræsning.

11
00:01:11.590 --> 00:01:15.030
Castrol Sop Oil den stabile sopafolie.

12
00:01:15.030 --> 00:01:20.690
Castrol Kædesæt en kædespray med usædvanligt gode smøreegenskaber.

13
00:01:25.490 --> 00:01:28.410
Kører med champignon, så lyster du ikke blisse.

14
00:01:40.060 --> 00:01:42.600
Du har valgt for et kvalitetstøv.

15
00:01:43.100 --> 00:01:45.420
Løft og stå op, så du er beskyttet

16
00:01:45.420 --> 00:01:46.500
fra hver og hver.

17
00:01:48.380 --> 00:01:52.140
C.A.T. Cybo, som også har fejrene

18
00:01:52.140 --> 00:01:55.180
som effektivt at løfte grænser dine kostmaskiner.

19
00:01:56.640 --> 00:01:59.840
Den lille benzin-drevne 2-takter med 1

20
00:01:59.840 --> 00:02:00.980
,25 bar.

21
00:02:01.340 --> 00:02:04.140
Eller den store 4-takter med 100 bar.

22
00:02:04.600 --> 00:02:08.000
Eller hvorfor ikke den ændrede Cybo Turbo grænser

23
00:02:08.000 --> 00:02:09.000
med 70 bar.

24
00:02:15.380 --> 00:02:18.640
Cybo markedsføres af Sydkorgsfag.

25
00:02:19.520 --> 00:02:21.680
Stærkt som verdenvinderen.

26
00:02:22.140 --> 00:02:24.260
Stå fast under alle forhold.

27
00:02:25.360 --> 00:02:27.860
Kør på verdensmesterbilledet fra Firalli.

28
00:02:30.560 --> 00:02:35.200
Hos C.A.T. spiller du erfaringerne, grundskaberne,

29
00:02:35.560 --> 00:02:38.540
herføringsservice og kvalitetsprodukterne.

30
00:03:12.950 --> 00:03:17.490
I.T.C. er den vigtige træneuddannelse.

31
00:03:18.070 --> 00:03:21.290
Både hvad angår grundtræning eller elitetræning.

32
00:03:21.290 --> 00:03:24.410
I.T.C. har mere end 25 års

33
00:03:24.410 --> 00:03:25.790
erfaringer og udgaver.

34
00:03:26.830 --> 00:03:29.170
Tykke, massive og dybde træner.

35
00:03:30.050 --> 00:03:31.710
Noget ud over det civilianlige.

36
00:03:32.250 --> 00:03:33.310
Bør at blive søgt.

37
00:03:33.790 --> 00:03:34.290
Ærligt.

38
00:03:34.690 --> 00:03:34.950
Lige.

39
00:03:35.610 --> 00:03:40.530
Flere og flere klubber, forbund og løbsarrangører får

40
00:03:40.530 --> 00:03:42.830
idéerne ansat til praksis af os.

41
00:03:45.710 --> 00:03:46.090
Kvalitetsstyret.

42
00:03:46.970 --> 00:03:47.730
Kroftsøget.

43
00:03:48.310 --> 00:03:49.330
Og sadelovertrædet.

44
00:03:49.690 --> 00:03:51.510
Sælget af en modern job.

45
00:03:54.190 --> 00:03:56.690
Kvalitet til den midteste detalje.

46
00:03:58.930 --> 00:04:00.570
Hjælpehuset er eliten.

47
00:04:01.070 --> 00:04:03.950
Specielt for dig, som ikke får på at

48
00:04:03.950 --> 00:04:05.130
sorge med kvaliteten.

49
00:04:07.110 --> 00:04:09.450
En kraftskyder har brug for at spare armene.

50
00:04:09.950 --> 00:04:11.330
At belaste gennem mindre.

51
00:04:12.070 --> 00:04:14.690
Det klarer en unik virksomhed.

52
00:04:15.350 --> 00:04:16.850
Jo, hun så rigtigt.

53
00:04:17.829 --> 00:04:21.330
En plastibryllant er faktisk bedre end en plastikvirksomhed.

54
00:04:22.070 --> 00:04:23.560
Tommy tog til dealshjælp.

55
00:04:24.430 --> 00:04:27.910
Udviklet i samarbejde med de fremskede forfarer under

56
00:04:27.910 --> 00:04:29.110
ekstrem forhold.

57
00:04:29.370 --> 00:04:30.690
Han opfylder alle kraft.

58
00:04:30.930 --> 00:04:34.230
For at du kan udnytte din virksomhed maksimalt,

59
00:04:34.750 --> 00:04:36.750
har vi givet dig en afgivning fra Ramøk

60
00:04:36.750 --> 00:04:37.510
Atletæret.

61
00:04:37.890 --> 00:04:39.450
Som lever op til sine krav.

62
00:04:39.450 --> 00:04:43.050
Tom, den bedste, vinder et forskab i sportspladsen

63
00:04:43.050 --> 00:04:43.610
i Motocross.

64
00:04:43.890 --> 00:04:46.690
Derfor er sin valg af kostmæssige medier lige

65
00:04:46.690 --> 00:04:48.530
så vigtig, som sin træning.

66
00:04:49.030 --> 00:04:51.010
Yamaha er førende til udviklingen.

67
00:04:51.470 --> 00:04:53.550
Yamaha har det samme løb, som vi har.

68
00:04:54.070 --> 00:04:57.510
At vinde Yamahas overlevede teknik, gør dig til

69
00:04:57.510 --> 00:04:57.730
vinder.

70
00:04:58.210 --> 00:05:00.710
Ingen ved det bedre, end alle verdens mange

71
00:05:00.710 --> 00:05:01.590
Yamaha køere.

72
00:05:02.030 --> 00:05:03.750
Begyndere som verdensmestre.

73
00:05:07.650 --> 00:05:09.170
Og så skal vi tage fat på det

74
00:05:09.170 --> 00:05:09.690
vigtige.

75
00:05:10.390 --> 00:05:11.830
Grundteknikken i Motocross.

76
00:05:13.970 --> 00:05:17.490
Dyrket på eliteniveau, er Motocross en af de

77
00:05:17.490 --> 00:05:19.830
mest krævende sporttræninger, der findes.

78
00:05:21.110 --> 00:05:24.630
Det er derfor vigtigt, helt fra grunden, at

79
00:05:24.630 --> 00:05:26.130
lære nogle inventære ting.

80
00:05:26.550 --> 00:05:29.810
Som sparer mere koster, giver dig større sikkerhed

81
00:05:29.810 --> 00:05:30.830
og hurtighed.

82
00:05:31.510 --> 00:05:35.210
Tænker du på muskelekonomi, skal du naturligvis koncentrere

83
00:05:35.210 --> 00:05:36.970
dig om din muskler på A-fold.

84
00:05:37.410 --> 00:05:38.390
Dem som arbejder.

85
00:05:38.390 --> 00:05:41.150
De andre muskler skal du bruge til at

86
00:05:41.150 --> 00:05:44.730
være afspændt, til den perfekte balance og den

87
00:05:44.730 --> 00:05:46.390
levende kontrollerede kursus.

88
00:05:48.650 --> 00:05:51.650
Sikkerheden kommer fra sig selv, når du indløber

89
00:05:51.650 --> 00:05:52.610
grundteknikker.

90
00:05:53.450 --> 00:05:56.110
De giver dig en god marginal i de

91
00:05:56.110 --> 00:05:59.030
situationer og vanskeligheder, du kommer ud for under

92
00:05:59.030 --> 00:05:59.930
løb og træning.

93
00:06:02.230 --> 00:06:05.030
Hurtigheden på maskinen kommer, når du har lært

94
00:06:05.030 --> 00:06:06.870
dig selv at indnytte teknikkerne.

95
00:06:07.810 --> 00:06:09.990
Det drejer sig jo om at komme fra

96
00:06:09.990 --> 00:06:12.510
spark til lort hurtigst muligt.

97
00:06:28.320 --> 00:06:30.980
Grundteknikken kan vi dele i fem hovedemner.

98
00:06:32.700 --> 00:06:34.380
Din basiskørestilling.

99
00:06:36.620 --> 00:06:37.460
Indbremsningerne.

100
00:06:39.280 --> 00:06:40.640
Ændringer af sporet.

101
00:06:42.340 --> 00:06:43.180
Acceleration.

102
00:06:44.640 --> 00:06:46.040
Og så hoppene.

103
00:06:47.140 --> 00:06:51.060
Inden en maskine forlader fabrikken, er den gennemtestet

104
00:06:51.060 --> 00:06:55.420
af blandt andet elitekøer, såkaldte fabrikskøere, som ved,

105
00:06:55.680 --> 00:06:56.600
hvad de drejer sig om.

106
00:06:58.660 --> 00:07:03.040
Din korsmaskine er altid konstrueret og designet for

107
00:07:03.040 --> 00:07:05.100
at passe til en køer, som har lært

108
00:07:05.100 --> 00:07:06.960
sig grundteknikken i motocross.

109
00:07:07.440 --> 00:07:10.000
Du skal altså lære så god en grundteknik

110
00:07:10.000 --> 00:07:13.360
som muligt, for at kunne udnytte cyklen maksimalt.

111
00:07:13.360 --> 00:07:16.920
Allerførst skal du være klar over, hvordan motorcyklen

112
00:07:16.920 --> 00:07:18.280
fungerer og arbejder.

113
00:07:18.540 --> 00:07:21.740
Hver motorcykel er konstrueret, så den arbejder omkring

114
00:07:21.740 --> 00:07:24.180
et såkaldt rotationscentrum.

115
00:07:24.760 --> 00:07:25.900
Et tyngdepunkt.

116
00:07:26.500 --> 00:07:29.180
Sætter vi en fører på maskinen, som også

117
00:07:29.180 --> 00:07:32.120
har et tyngdepunkt, så når vi frem til

118
00:07:32.120 --> 00:07:35.200
det, vi kan kalde for systemtyngdepunktet.

119
00:07:35.600 --> 00:07:38.540
Det befinder sig midt imellem cyklens og førerens

120
00:07:38.540 --> 00:07:39.320
tyngdepunkter.

121
00:07:39.320 --> 00:07:44.360
I grundstillingen er førerens tyngdepunkt baseret lige over

122
00:07:44.360 --> 00:07:45.720
cyklens tyngdepunkt.

123
00:07:46.200 --> 00:07:49.260
Dette sikrer, at fører og cykel være en

124
00:07:49.260 --> 00:07:53.120
velopbalanceret enhed, på trods af et ulevt underlag.

125
00:07:53.860 --> 00:07:58.160
Ved at flytte på kropsvægten, fremad, bagud, opad

126
00:07:58.160 --> 00:08:01.700
eller nedad, eller ud til siderne, kan du

127
00:08:01.700 --> 00:08:04.900
altså flytte systemtyngdepunktet i den ønskede retning.

128
00:08:04.900 --> 00:08:07.400
Og på den måde hjælper cyklen til de

129
00:08:07.400 --> 00:08:10.740
forskellige situationer, som opstår på en motorforskning.

130
00:08:11.200 --> 00:08:14.320
Sidder du for langt bagud, risikerer du at

131
00:08:14.320 --> 00:08:16.040
miste kontrollen over din maskine.

132
00:08:16.500 --> 00:08:19.820
Er banen hård, risikerer du endda at blive

133
00:08:19.820 --> 00:08:20.740
kastet af cyklen.

134
00:08:21.360 --> 00:08:24.680
Den korrekte stilling sikrer, at cyklen er arbejdet.

135
00:08:25.280 --> 00:08:27.180
Den er bedre end fuld kontrol.

136
00:08:27.180 --> 00:08:31.059
Du arbejder med og ikke imod cyklens bevægelser.

137
00:08:31.500 --> 00:08:34.419
Har du dine øjegruer vændt ud, og en

138
00:08:34.419 --> 00:08:37.740
rigtig højde, kan du friskt føre armene op

139
00:08:37.740 --> 00:08:38.400
og tilbage.

140
00:08:40.720 --> 00:08:44.120
Hjørten kommer, og skruerne og de muskler kan

141
00:08:44.120 --> 00:08:46.360
påvirke dine øjegruers bevægelser.

142
00:08:47.400 --> 00:08:49.300
Lidt især at synge dine overarmer.

143
00:08:50.560 --> 00:08:53.120
Og husk så på, at dine øjegruer hele

144
00:08:53.120 --> 00:08:55.460
tiden skal være højere end dine midler.

145
00:08:55.460 --> 00:08:58.260
Med dine høje albuer, kan du bedst arbejde

146
00:08:58.260 --> 00:09:00.120
sammen med forsvarslige bevægelser.

147
00:09:00.400 --> 00:09:05.540
Husker du så yderligere Unix justerbare styrstabilisatorer, bliver

148
00:09:05.540 --> 00:09:07.060
din kørsel endnu sikkere.

149
00:09:07.660 --> 00:09:10.780
Styrets højde og vinkel spiller en afgørende rolle

150
00:09:10.780 --> 00:09:12.840
for forholdet mellem hænder og albuer.

151
00:09:13.860 --> 00:09:15.360
Ikke alle er bygget ens.

152
00:09:16.780 --> 00:09:19.100
Det kan derfor være nødvendigt at skifte styret

153
00:09:19.100 --> 00:09:19.300
ud.

154
00:09:19.300 --> 00:09:25.370
Du kan kontrollere styrets højde ved at indtage

155
00:09:25.370 --> 00:09:26.750
din rigtige kørestilling.

156
00:09:28.170 --> 00:09:31.950
Hold håndfladerne 20 cm over styret og sænk

157
00:09:31.950 --> 00:09:33.570
dem langsomt mod styret.

158
00:09:35.110 --> 00:09:39.010
Du skal nu mærke gummihåndtaget helt parallelt med

159
00:09:39.010 --> 00:09:39.550
håndfladen.

160
00:09:41.780 --> 00:09:44.900
Derefter indstiller du koblings- og bremsegreb, så

161
00:09:44.900 --> 00:09:46.680
du kan nå dem let og bekvemt.

162
00:09:47.640 --> 00:09:50.260
Der skal være en lige linje fra fingerspidserne

163
00:09:50.260 --> 00:09:51.440
til dine albuer.

164
00:09:53.200 --> 00:09:56.380
Det er meget vigtigt, at din affjedring er

165
00:09:56.380 --> 00:09:57.520
korrekt justeret.

166
00:09:57.780 --> 00:09:58.880
Så kan du let teste.

167
00:09:59.480 --> 00:10:00.720
Sæt dig på din cykel.

168
00:10:01.960 --> 00:10:03.140
Træk håndbremsen.

169
00:10:04.040 --> 00:10:05.240
Træd på fodbremsen.

170
00:10:06.640 --> 00:10:09.360
Cyklen skal nu fjeder lige meget for og

171
00:10:09.360 --> 00:10:09.600
bag.

172
00:10:10.160 --> 00:10:12.540
Til affjedringen hører også hjul og dæk.

173
00:10:13.360 --> 00:10:16.380
Du skal hele tiden være opmærksom på, at

174
00:10:16.380 --> 00:10:18.020
egernes spænding er i orden.

175
00:10:18.020 --> 00:10:21.000
At dæk og dæktryk er i orden.

176
00:10:24.090 --> 00:10:26.490
For en rytter er det vigtigt, at have

177
00:10:26.490 --> 00:10:27.890
knæene ind til hesten.

178
00:10:28.510 --> 00:10:30.390
For balance og fuld kontrol.

179
00:10:34.230 --> 00:10:36.370
Det samme gælder for dig som frostbryder.

180
00:10:38.090 --> 00:10:40.030
Test dig selv for løs.

181
00:10:40.370 --> 00:10:41.830
Stil dig i fodhvilerne.

182
00:10:42.590 --> 00:10:44.790
Uden knæene ind til maskinen.

183
00:10:45.330 --> 00:10:47.510
Lad en af dine kammerater ryste med cyklen.

184
00:10:47.950 --> 00:10:51.170
Prøv så at sætte dine knæ ind til

185
00:10:51.170 --> 00:10:51.550
cyklen.

186
00:10:51.550 --> 00:10:55.210
Kontrollér, at din fodbremse og din gearpedal er

187
00:10:55.210 --> 00:10:57.310
justeret korrekt ind til dig.

188
00:10:59.530 --> 00:11:02.330
Den moderne crosscykel har lang fjedervandring.

189
00:11:03.070 --> 00:11:05.270
Og relativt stor forgaffelvinkel.

190
00:11:06.710 --> 00:11:08.210
Det gør maskinen stabil.

191
00:11:09.090 --> 00:11:09.690
Lige ud.

192
00:11:10.710 --> 00:11:14.490
Høretøjens roterende bælte og de roterende hjælp er

193
00:11:14.490 --> 00:11:15.950
også nødt til at stabilisere.

194
00:11:16.690 --> 00:11:18.630
Gennem den såkaldte yrelkraft.

195
00:11:21.260 --> 00:11:24.500
Og det er nu en præcis fuld opbalanceret

196
00:11:24.500 --> 00:11:27.840
og kontrolleret indbremsning, der forbereder et knæ.

197
00:11:30.060 --> 00:11:33.900
Det er også nu, under indbremsningen, at cykelske

198
00:11:33.900 --> 00:11:35.600
overhævninger bliver undergjort.

199
00:11:39.780 --> 00:11:42.720
I en indbremsning, der er et forskelligt hurtigt

200
00:11:42.720 --> 00:11:45.360
-hurtigt-hurtigt-hurtigt-hurtigt-hurtigt.

201
00:11:46.920 --> 00:11:49.220
Indbremsningsteknikken kan vi sammenfatte sådan her.

202
00:11:49.320 --> 00:11:50.620
Stå op til maskinen.

203
00:11:51.300 --> 00:11:52.860
Med knæene ind til frem.

204
00:11:53.320 --> 00:11:54.380
Luk af fra gassen.

205
00:11:55.400 --> 00:11:58.460
Prøv at give bagbremsen en anelse før forbremsen.

206
00:11:58.980 --> 00:12:01.380
Hvad vi til vægthøjere giver af hensyn til,

207
00:12:01.580 --> 00:12:03.000
er det nødt til til forrestning.

208
00:12:03.300 --> 00:12:04.660
Sluk den indbremsning.

209
00:12:05.120 --> 00:12:07.600
Tidligere med alt koncentration mod svingen.

210
00:12:07.900 --> 00:12:09.880
Og have cyklen så ladret som muligt.

211
00:12:09.880 --> 00:12:13.380
Den svingteknik, vi nu skal vise dig, er

212
00:12:13.380 --> 00:12:14.400
et slags grundsprog.

213
00:12:16.240 --> 00:12:19.700
Den kan videreudvikles med hensyn til bødernes underlag.

214
00:12:20.060 --> 00:12:22.380
Den konkrete simulation ved videre.

215
00:12:22.780 --> 00:12:24.540
Stå op under en indbremsning.

216
00:12:25.340 --> 00:12:27.620
Røst og højt giver så muligt.

217
00:12:28.600 --> 00:12:29.340
Sæt dig ned.

218
00:12:29.920 --> 00:12:32.720
Træk med cyklen det samme øjeblik, som svinget

219
00:12:32.720 --> 00:12:33.120
begynder.

220
00:12:33.840 --> 00:12:36.560
Og kør i den perfekte balance med jævn

221
00:12:36.560 --> 00:12:37.780
gas gennem klubben.

222
00:12:37.780 --> 00:12:40.420
Så snart det er nærmest, rejler du cyklen

223
00:12:40.420 --> 00:12:43.000
op af hensyn til den efterfølgende acceleration.

224
00:12:43.520 --> 00:12:45.780
Hoppene på en motorkrossbane er spændende.

225
00:12:46.180 --> 00:12:47.640
Og der findes mange typer.

226
00:12:47.960 --> 00:12:49.920
Også her skal det snart være grundteknik.

227
00:12:50.560 --> 00:12:52.680
Målet med at køre over et hop, er

228
00:12:52.680 --> 00:12:56.940
at gøre det praktisk muligt, sikkerst muligt og

229
00:12:56.940 --> 00:12:57.920
under fuld kontroll.

230
00:12:58.400 --> 00:13:00.920
På samme måde som tidligere, skal vi indlære

231
00:13:00.920 --> 00:13:03.480
en grundteknik, som er almind og neutral.

232
00:13:03.480 --> 00:13:06.820
Når den grundteknik er hosket, kan man begynde

233
00:13:06.820 --> 00:13:08.240
at indlære andre teknikker.

234
00:13:09.340 --> 00:13:12.060
Grundteknikken på hop, kan vi bestille på denne

235
00:13:12.060 --> 00:13:12.360
måde.

236
00:13:12.920 --> 00:13:15.500
Når motoren rejser sig, opstår der ikke kraft,

237
00:13:15.680 --> 00:13:18.340
så begynder vi også at skræbe efter hele

238
00:13:18.340 --> 00:13:19.740
cyklen tilbage til den.

239
00:13:20.100 --> 00:13:21.580
Baghjulet presser videre af.

240
00:13:22.020 --> 00:13:24.900
Det slider omrørende til større og mere spændende

241
00:13:24.900 --> 00:13:25.180
kraft.

242
00:13:25.860 --> 00:13:29.420
Dette giver flere muligheder for at korrigere energieutrymmet.

243
00:13:29.960 --> 00:13:32.220
Og løfter, hvordan vi vil planlægge forholdene.

244
00:13:34.280 --> 00:13:37.160
Du starter kroppen, stående gennem luften.

245
00:13:38.080 --> 00:13:41.880
Under turen gennem luften, rækker du benene for

246
00:13:41.880 --> 00:13:44.780
at medvire på kroppens og maskinens bevægelser i

247
00:13:44.780 --> 00:13:45.520
selve belagningen.

248
00:13:47.740 --> 00:13:50.000
Hjælp gas i starten af hoppet.

249
00:13:50.960 --> 00:13:53.380
Så løfter du af under turen gennem luften

250
00:13:53.380 --> 00:13:56.720
og har omdrejninger på motoren gennem belagningen.

251
00:13:59.160 --> 00:14:01.600
Baghjulet tager hjulet før forhjulet.

252
00:14:04.170 --> 00:14:07.550
Ønsker du et forværre hop, kan du prøve

253
00:14:07.550 --> 00:14:09.850
efter forholdene starte lidt før.

254
00:14:11.590 --> 00:14:14.930
Teknikken du skal anvende er enige grundteknikker for

255
00:14:14.930 --> 00:14:15.410
hoppen.

256
00:14:15.870 --> 00:14:18.250
Alt afhængigt af hoppets opbygning.

257
00:14:19.430 --> 00:14:22.690
Du kan også vælge den kombinerede kompressions-

258
00:14:22.690 --> 00:14:24.610
og aflastningsteknikker.

259
00:14:25.170 --> 00:14:27.030
Den kan du også bruge, hvis du vil

260
00:14:27.030 --> 00:14:30.090
gøre springet længere for at passere småhoppen fra

261
00:14:30.090 --> 00:14:31.210
enden af selve hoppen.

262
00:14:33.430 --> 00:14:35.970
Her kan du bruge den energi, som er

263
00:14:35.970 --> 00:14:37.970
lavet i den kombinerede foregaffel.

264
00:14:38.730 --> 00:14:42.230
Du kombinerer mest nogenligt indkørslen til hoppen.

265
00:14:43.750 --> 00:14:46.150
Det gør du ved hurtigt slidt af gassen

266
00:14:46.150 --> 00:14:49.910
og andre følgende ekstremt hårdhjælps- og foregaffel.

267
00:14:52.470 --> 00:14:56.750
Landning sker efter grundteknikken, eller med en købplanning.

268
00:14:57.730 --> 00:15:01.390
Her må systemen toges på, flytter skrammeret og

269
00:15:01.390 --> 00:15:03.950
landning sker sammenlignet på anden sted.

270
00:15:05.810 --> 00:15:08.650
For at du kan træne effektivt og rationelt,

271
00:15:09.090 --> 00:15:10.630
kan det være en hjælp for dig at

272
00:15:10.630 --> 00:15:14.750
analysere lidt ældre og flere individuelle teknikker.

273
00:15:15.670 --> 00:15:17.890
Her er vi på et godt hjælpemøde.

274
00:15:19.330 --> 00:15:22.510
Du skal prøve at analysere nogle unge kødere

275
00:15:22.510 --> 00:15:23.690
i deres fremme træning.

276
00:15:27.990 --> 00:15:30.450
Det, som vi først har fanget til at

277
00:15:30.450 --> 00:15:33.890
gøre det selv, er fremteknikken.

278
00:15:34.870 --> 00:15:39.910
Det sker på systemen, hvor man er medtaget

279
00:15:39.910 --> 00:15:46.190
til problemet, hvor at det bedre er fremteknikken.

280
00:15:58.780 --> 00:16:00.960
Her er et eksempel på, hvordan man ved

281
00:16:00.960 --> 00:16:03.480
hjælp af dyrkøerne kan studere en bedre måde

282
00:16:03.480 --> 00:16:04.840
at tælle et system.

283
00:16:06.060 --> 00:16:08.160
Her er du flyttet for langt tilbage.

284
00:16:19.870 --> 00:16:21.870
Og her er du rigtig forfærdelig.

285
00:17:53.140 --> 00:17:55.420
Vi skal nu se på to unge kødere

286
00:17:55.420 --> 00:17:56.260
i fremme træning.

287
00:17:56.260 --> 00:17:59.180
Køerne flytter for sent fra deres grundtændelse.

288
00:17:59.860 --> 00:18:02.280
Og se, de flyver i slow-motion-opdragelser.

289
00:18:02.760 --> 00:18:04.940
Og de faktisk får tilgængelighed til at tælle

290
00:18:04.940 --> 00:18:07.840
alt, hvad køerne gør og ikke gør, når

291
00:18:07.840 --> 00:18:09.300
de flytter ind fra en hjælpemøde.

292
00:18:09.680 --> 00:18:12.300
Se, de flyver for sent fra deres grundtændelse.

293
00:18:12.340 --> 00:18:13.280
Og de faktisk får tilgængelighed til at tælle

294
00:18:13.280 --> 00:18:59.680
alt, hvad

295
00:18:59.680 --> 00:19:02.740
køerne gør og ikke gør, når de flytter

296
00:19:02.740 --> 00:19:03.540
ind fra en hjælpemøde.

297
00:19:35.180 --> 00:19:38.280
Din egen linjer har kommet under grundtændelsen.

298
00:19:38.280 --> 00:19:41.900
Fyr F med forskellige speciale øvelser og køerne

299
00:19:41.900 --> 00:19:43.280
under en træningsøvelse.

300
00:19:43.800 --> 00:19:46.200
Først når du kan forstå de forskellige øvelser,

301
00:19:46.560 --> 00:19:48.000
kan du tæste dem til fagten.

302
00:19:48.560 --> 00:19:50.420
Her har du nogle eksempler på specialtræning.

303
00:19:51.620 --> 00:19:54.480
Med forklaringer på, hvad du skal øve, gøre

304
00:19:54.480 --> 00:19:55.860
bedre og opnå.

305
00:20:06.830 --> 00:20:09.390
En udmærket måde at blive dus med maskinen

306
00:20:09.390 --> 00:20:12.870
på, er at træne i en manøvregård.

307
00:20:13.370 --> 00:20:15.470
Her drejer det sig om at øve balance

308
00:20:15.470 --> 00:20:17.810
ved at flytte rundt med kroppens tyngdepunkt.

309
00:20:18.490 --> 00:20:21.410
På balancebågen skal vi køre til siden efter

310
00:20:21.410 --> 00:20:25.010
faden, uden at køerne rører jord eller rundt,

311
00:20:25.230 --> 00:20:27.650
selvfølgelig kører vi hjemmefra.

312
00:20:28.130 --> 00:20:30.530
Her ser vi til, at vi kører afslappet,

313
00:20:30.770 --> 00:20:32.190
uden at røre kælen til.

314
00:20:32.490 --> 00:20:34.710
Vi skal hele tiden have dine øjne to

315
00:20:34.710 --> 00:20:36.350
sejler foran jer selv.

316
00:20:36.910 --> 00:20:38.890
Her er en lødelse i at flytte frem

317
00:20:38.890 --> 00:20:42.030
i kønsbågen til siden, inden den rejser ud

318
00:20:42.030 --> 00:20:43.670
til den rigtige løsning.

319
00:20:45.950 --> 00:20:48.670
Nævn indødt plads til en af taktene.

320
00:20:50.590 --> 00:20:53.310
At flyve for godt til vores krop, hvis

321
00:20:53.310 --> 00:20:56.090
vi sidder rigtigt, og flytter kroppen til siden,

322
00:20:56.450 --> 00:20:58.690
er ganske let, og det er den bedste

323
00:20:58.690 --> 00:21:00.310
udfordring, der kan gøres.

324
00:21:01.750 --> 00:21:02.850
Hør afslappet.

325
00:21:03.530 --> 00:21:06.450
Køerne rører i sidste og tonde sted.

326
00:21:07.110 --> 00:21:11.150
Denne korte servici er afstandsfærdig i peglerne sammen

327
00:21:11.150 --> 00:21:13.570
sammen med hele cykelsektoren.

328
00:21:13.810 --> 00:21:16.950
Det stiller øvningskraften i balancen og bevægning af

329
00:21:16.950 --> 00:21:18.030
kroppens bevægninger.

330
00:21:18.410 --> 00:21:21.190
Øvningen ved denne øvelse er at kunne køre

331
00:21:21.190 --> 00:21:23.990
med fuld balance under en tilvikning, som bare

332
00:21:23.990 --> 00:21:25.690
er lidt højere end den næste.

333
00:21:26.330 --> 00:21:29.510
På løbegrebet, som kan justeres på spændende højder,

334
00:21:29.910 --> 00:21:32.910
lærer du at bruge din krop, I selvfølgelig

335
00:21:32.910 --> 00:21:35.150
kan du køre i denne form uden at

336
00:21:35.150 --> 00:21:36.290
rejse under kroppen.

337
00:21:36.870 --> 00:21:40.190
Læg det langt frem, og fingrene væk fra

338
00:21:40.190 --> 00:21:40.510
kroppen.

339
00:21:41.030 --> 00:21:43.730
I denne smale passage skal du køre så

340
00:21:43.730 --> 00:21:48.190
langsomt som muligt, uden at stoppe, uden at

341
00:21:48.190 --> 00:21:50.730
sætte højderne til jorden, og uden at skubbe

342
00:21:50.730 --> 00:21:51.630
rørmarkeringerne.

343
00:21:53.770 --> 00:21:56.910
Denne øvelse kalder svenskerne for ryggerhår.

344
00:21:56.910 --> 00:21:59.910
Kør et par omgange uden at sætte din

345
00:21:59.910 --> 00:22:02.270
fod til eller røre heglerne.

346
00:22:03.230 --> 00:22:06.970
Kør afslappet, flyt med vægten og kør med

347
00:22:06.970 --> 00:22:07.630
jævnt gas.

348
00:22:09.430 --> 00:22:12.710
I de følgende øvelser skal du have fødderne

349
00:22:12.710 --> 00:22:17.630
udvinderne, lægge kontakten og balancere dig gennem svingene

350
00:22:17.630 --> 00:22:19.410
uden at sætte en fod til jorden.

351
00:23:49.470 --> 00:23:52.430
Denne bremseøvelse skal give en fornemmelse af bremseeffekten,

352
00:23:53.390 --> 00:23:55.250
og du skal lære bremseteknikken.

353
00:23:57.350 --> 00:23:59.290
Du accelererer og bremser.

354
00:24:00.130 --> 00:24:03.770
Først med bagbremsen alene, så med forbremsen.

355
00:24:05.070 --> 00:24:07.390
Prøv at bremse mens du sidder ned, og

356
00:24:07.390 --> 00:24:08.510
mens du står oppe.

357
00:24:10.530 --> 00:24:12.970
Det gælder jo også om at bremse maksimalt,

358
00:24:13.270 --> 00:24:14.990
uden at motoren kører i stol.

359
00:24:14.990 --> 00:24:17.810
Det vil sige, at du også skal køre

360
00:24:17.810 --> 00:24:18.090
ned.

361
00:24:19.790 --> 00:24:22.990
Lav parkeringsøvelse uden at motoren kører i stol.

362
00:24:34.470 --> 00:24:37.810
Når du behersker grundteknikken, skal du til at

363
00:24:37.810 --> 00:24:41.050
træne i nedbremsninger fra høj hastighed og i

364
00:24:41.050 --> 00:24:42.030
undvige manøvrer.

365
00:24:42.610 --> 00:24:45.570
Bremsningen skal ske med fuld effekt og sind

366
00:24:45.570 --> 00:24:46.350
som muligt.

367
00:24:46.790 --> 00:24:49.830
Indbremsningen skal ske præcis samtidig med, at du

368
00:24:49.830 --> 00:24:50.590
lukker gassen.

369
00:24:50.590 --> 00:24:55.030
Træk kablingen, så du belaster bagafhedringen mindst muligt.

370
00:24:55.470 --> 00:24:59.490
Når indbremsningen fungerer med maksimal kontrol over cyklen

371
00:24:59.490 --> 00:25:01.990
og dig selv, skal du prøve at forstyrre

372
00:25:01.990 --> 00:25:02.590
forhånden.

373
00:25:04.910 --> 00:25:07.850
Kør lige frem med låg forbremse.

374
00:25:09.570 --> 00:25:13.750
Vil du træne i stabilitet, balance og den

375
00:25:13.750 --> 00:25:17.230
sikre fornemmelse af forbremsen virkelig, kan du teste

376
00:25:17.230 --> 00:25:18.090
på denne måde.

377
00:25:28.390 --> 00:25:31.730
Indværingen af grundhoppet kan med fordeles se på

378
00:25:31.730 --> 00:25:37.170
dette justerbart lidt frem, og kan så foretsættes

379
00:25:37.170 --> 00:25:38.130
ude på banen.

380
00:25:40.590 --> 00:25:44.970
Prøv at markere dit landingssted og tømme effektet.

381
00:25:46.350 --> 00:25:48.470
Prøv så at lande på det samme sted,

382
00:25:48.890 --> 00:25:50.390
som startet dit hop tidligere.

383
00:25:52.830 --> 00:25:55.410
For at banke disse ting ind i ryggrejen,

384
00:25:55.870 --> 00:25:57.830
kan du jo forsøge dig en eller flere

385
00:25:57.830 --> 00:25:58.730
af disse steder.

386
00:26:11.650 --> 00:26:14.410
Det gælder om at sætte det inderste ben

387
00:26:14.410 --> 00:26:15.810
mod jorden langt fremme.

388
00:26:16.450 --> 00:26:19.190
Få balance og maksimal vægt på forhjulet.

389
00:26:20.870 --> 00:26:21.870
Jævnt gas.

390
00:26:23.050 --> 00:26:26.370
Og husk så, at dine adbuer ikke må

391
00:26:26.370 --> 00:26:27.050
dreje indad.

392
00:26:30.630 --> 00:26:33.950
For at få det rette udbytte, fornemmelse af

393
00:26:33.950 --> 00:26:37.950
hvor systemtømpepunkten skal være, skal du prøve på

394
00:26:37.950 --> 00:26:38.910
forskelligt underlag.

395
00:26:44.910 --> 00:26:48.010
I den store slalomøvelse får du træning i

396
00:26:48.010 --> 00:26:50.470
at bremse, i at svinge ud af koblingen,

397
00:26:51.170 --> 00:26:53.650
i at accelerere og i hurtige ændringer af

398
00:26:53.650 --> 00:26:54.530
tømpepunktet.

399
00:26:56.090 --> 00:26:57.450
Ud forbremsen.

400
00:26:58.070 --> 00:26:59.430
Langt frem til tømpen.

401
00:27:01.310 --> 00:27:04.170
Drej ud motorens hjælp, uden at tage koblingen

402
00:27:04.170 --> 00:27:04.690
til hjælp.

403
00:27:07.370 --> 00:27:09.790
Fødderne op, direkte efter svinget.

404
00:27:12.070 --> 00:27:14.230
Tænk på din kamplæsering mellem svingen.

405
00:27:45.770 --> 00:27:48.370
Her er de tidligere øvelser, hvor vi har

406
00:27:48.370 --> 00:27:51.330
formenteret, hvor vigtigt det er at holde fødderne

407
00:27:51.330 --> 00:27:51.890
på koblingen.

408
00:27:53.090 --> 00:27:55.330
Her i 8-tallet skal vi have fødderne

409
00:27:55.330 --> 00:27:56.790
ned med god krop.

410
00:28:05.360 --> 00:28:08.880
Frem med løften hele tiden, ellers klarer du

411
00:28:08.880 --> 00:28:09.240
det ikke.

412
00:28:11.820 --> 00:28:14.060
Ja, det er en svær øvelse.

413
00:28:14.740 --> 00:28:17.980
Tømpepunktet er skyet, og din kørevinkel bliver bedre

414
00:28:17.980 --> 00:28:19.180
i den skarpe kole.

415
00:28:21.820 --> 00:28:24.620
Vi har tidligere talt om, at tømpekraften skal

416
00:28:24.620 --> 00:28:27.980
befinde sig inden for hjulenes drejeræg, og skygge

417
00:28:27.980 --> 00:28:29.240
den væk i smidt til skygge.

418
00:28:31.200 --> 00:28:34.420
I det øjeblik, foden sættes til jorden, følger

419
00:28:34.420 --> 00:28:37.460
det kropsvækst over til fodens betrokke øjeblik.

420
00:28:38.840 --> 00:28:41.140
Du er klar til at optage et sted,

421
00:28:41.720 --> 00:28:43.900
og tømpepunktet er flyttet over i benene.

422
00:28:45.320 --> 00:28:48.760
Da syften samtidig høller, drejer den sig automatisk

423
00:28:48.760 --> 00:28:49.580
omkring foden.

424
00:28:53.240 --> 00:28:56.740
Du skal ikke bruge bagbremsen og koblingen til

425
00:28:56.740 --> 00:28:57.180
drejningen.

426
00:28:59.420 --> 00:29:01.900
Det er en meget svær og meget vigtig

427
00:29:01.900 --> 00:29:02.460
øvelse.

428
00:29:04.560 --> 00:29:07.320
For at forhindre, at din køre vælger det

429
00:29:07.320 --> 00:29:11.300
samme spor banen rundt omkring efter omgangen, er

430
00:29:11.300 --> 00:29:13.320
det en god idé at trænes de tre

431
00:29:13.320 --> 00:29:14.180
stykker sammen.

432
00:29:14.960 --> 00:29:16.200
Helt på samme niveau.

433
00:29:17.700 --> 00:29:20.700
Inden denne gruppetræning kan man aftale sig forhånd,

434
00:29:21.020 --> 00:29:22.980
hvad der skal føres, og hvad man skal

435
00:29:22.980 --> 00:29:23.360
skifte.

436
00:29:37.810 --> 00:29:40.390
Og husk så lige på, at under alle

437
00:29:40.390 --> 00:29:43.770
former for køretræning, er du klædt rigtigt på.

438
00:29:44.250 --> 00:29:49.880
Du har brug for perfekte, justerbare benbeskyttelser fra

439
00:29:49.880 --> 00:29:52.620
knæskallen over skinnebenet til fodledene.

440
00:29:57.890 --> 00:30:00.470
Dine kropsbukser skal enten være af skin eller

441
00:30:00.470 --> 00:30:04.090
godkendt kunststof med forstærkninger på de mest udsatte

442
00:30:04.090 --> 00:30:04.510
steder.

443
00:30:04.510 --> 00:30:07.810
Der skal også være en beskyttelse af hofterne.

444
00:30:10.830 --> 00:30:14.470
Skulderbeskytteren skal beskytte brystet, skuldrene og ryggen.

445
00:30:15.630 --> 00:30:18.350
Brystpladen må ikke nå for langt ned, så

446
00:30:18.350 --> 00:30:19.650
den kan trykke mellemgulvet.

447
00:30:21.270 --> 00:30:24.030
Din trøje skal sidde uden på skulderbeskytteren.

448
00:30:25.950 --> 00:30:29.430
Støvlerne skal give maksimal beskyttelse, uden at de

449
00:30:29.430 --> 00:30:32.050
på nogen måde må hindre dine bevægelser.

450
00:30:33.090 --> 00:30:35.950
Eller kontakt med bremsepedal og gearskift.

451
00:30:37.430 --> 00:30:40.870
Der skal være en stålskin i fodsålen, ikke

452
00:30:40.870 --> 00:30:43.210
mindst for at aflaste dine fødder ved springene.

453
00:30:45.170 --> 00:30:48.170
Lederet skal lukke fugt ude, men tillade, at

454
00:30:48.170 --> 00:30:48.850
fødderne ånder.

455
00:30:49.970 --> 00:30:52.810
Støvlernes lukning skal være let og funktionssikker.

456
00:30:57.100 --> 00:30:59.320
Det er svært at vælge den rigtige hjelm.

457
00:31:00.100 --> 00:31:03.600
Der findes mange fabrikater, mange modeller at vælge

458
00:31:03.600 --> 00:31:04.060
imellem.

459
00:31:04.440 --> 00:31:07.320
For at gøre det endnu vanskeligere, laves hjelme

460
00:31:07.320 --> 00:31:09.480
også af mange forskellige materialer.

461
00:31:10.200 --> 00:31:13.520
En god glasfiberhjelm er lettere end en plasthjelm.

462
00:31:13.980 --> 00:31:17.240
En anden markant forskel er, at plasthjelmen meget

463
00:31:17.240 --> 00:31:18.380
hurtigt bliver gammel.

464
00:31:18.760 --> 00:31:21.360
Du skal altså ikke udskifte en glasfiberhjelm så

465
00:31:21.360 --> 00:31:22.680
ofte som en plasthjelm.

466
00:31:23.140 --> 00:31:25.220
Men har din hjelm fået slag og stød,

467
00:31:25.340 --> 00:31:28.280
skal den byttes, uanset hvad den er lavet

468
00:31:28.280 --> 00:31:28.520
af.

469
00:31:29.020 --> 00:31:31.260
På glasfiberhjelmen kan du se, når det er

470
00:31:31.260 --> 00:31:32.280
nødvendigt at skifte.

471
00:31:33.200 --> 00:31:35.740
Det kan være skæbnesvangert at vente for længe.

472
00:31:35.740 --> 00:31:37.580
Vi har valgt denne hjelm.

473
00:31:40.740 --> 00:31:43.140
Tandbeskytteren skal være monteret, så den ikke falder

474
00:31:43.140 --> 00:31:44.160
af, hvis du vælter.

475
00:31:44.680 --> 00:31:47.040
Og det er livsvigtigt for dig, at hjelmen

476
00:31:47.040 --> 00:31:48.080
passer dig perfekt.

477
00:31:48.520 --> 00:31:50.980
Den skal sidde tæt til, og det må

478
00:31:50.980 --> 00:31:53.180
godt gøre en smule ondt at tage den

479
00:31:53.180 --> 00:31:53.420
på.

480
00:31:54.260 --> 00:31:56.620
Din forhandler hjælper dig gerne på vej på

481
00:31:56.620 --> 00:31:57.980
dette vitale område.

482
00:31:59.340 --> 00:32:02.080
Du skal prøve dine briller sammen med hjelmen.

483
00:32:11.720 --> 00:32:15.080
Dine handsker skal være bløde og behagelige på

484
00:32:15.080 --> 00:32:18.480
indersiden, og være polstret på ydersiden, så de

485
00:32:18.480 --> 00:32:19.920
yder maksimal beskyttelse.

486
00:32:20.620 --> 00:32:23.480
Vi vil også anbefale dig at bruge håndtagsbeskyttere

487
00:32:23.480 --> 00:32:25.580
mod slag, snavs og kulde.

488
00:32:37.000 --> 00:32:39.400
Men det er jo også vigtigt, hvordan du

489
00:32:39.400 --> 00:32:41.280
passer på din personlige udrustning.

490
00:32:42.020 --> 00:32:46.340
Dine handsker og skinnforstærkningerne på dine bukser imprimerer

491
00:32:46.340 --> 00:32:48.240
du med Boston in Rain Camp.

492
00:32:49.760 --> 00:32:52.760
Bukser og trøje imprimerer du med den almindelige

493
00:32:52.760 --> 00:32:53.440
imprimering.

494
00:32:54.860 --> 00:32:57.800
Dine støvler hop godt af en omgang Boston

495
00:32:57.800 --> 00:32:58.800
in Rain Craft.

496
00:33:05.060 --> 00:33:07.440
Har du brugte støvler, kan du give dem

497
00:33:07.440 --> 00:33:09.380
en opfriskning med Boston Make Up.

498
00:33:10.120 --> 00:33:12.880
Det findes i mere end 40 forskellige farver,

499
00:33:13.220 --> 00:33:15.400
og husk så lige, at skinn skal tørre

500
00:33:15.400 --> 00:33:17.020
i normal stuetemperatur.

501
00:33:18.460 --> 00:33:21.260
Når du er nået dertil, hvor køreteknikken sidder

502
00:33:21.260 --> 00:33:24.540
fast, og tingene er indødelige igen og igen,

503
00:33:25.240 --> 00:33:26.960
er det tiden, at du bliver specialist.

504
00:33:28.400 --> 00:33:30.700
Det vil sige, at du finsnikker op med

505
00:33:30.700 --> 00:33:33.340
noget, som du synes er vigtigt, mens andet

506
00:33:33.340 --> 00:33:33.900
er vigtigt.

507
00:33:35.900 --> 00:33:38.240
Giv dig også til sigte på, at du

508
00:33:38.240 --> 00:33:41.140
laver så få fejltag, som muligt under løbningen.

509
00:33:43.660 --> 00:33:46.760
Det er oftest sådan, at vinderen er den,

510
00:33:46.920 --> 00:33:48.540
der laver de færreste fejl.

511
00:33:50.620 --> 00:33:52.320
Held og lykke med din træning.
  • Dansk Kørelærer Union om Motocross
Dato udgivet
Emneord
Forfatter
Dope sheet: Klik for at downloade
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 647 777 5
Varighed tidskode
00:35:00:00
Varighed sekunder
2100
Båndnummer
1794
DK5
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet

Kommentarer