- Dansk Kørelærer Union om Motocross
Tekstudskrift
WEBVTT 1 00:00:31.920 --> 00:00:34.880 Filmen, du nu skal se, er resultatet af 2 00:00:34.880 --> 00:00:38.400 et samarbejde mellem Danmarks Montage Union og forskellige 3 00:00:38.400 --> 00:00:40.960 virksomheder, som vi gerne vil præsentere. 4 00:00:42.800 --> 00:00:45.400 Med A.P. Redsens hånd- og benbeskytter 5 00:00:45.400 --> 00:00:47.440 er det slut med de blå mærker. 6 00:00:51.800 --> 00:00:55.280 I regnværk skal du imprægnere din kostsæde med 7 00:00:55.280 --> 00:00:55.680 boster. 8 00:01:00.910 --> 00:01:05.210 Castrol har alle smøremikkerne udviklet specielt til dine 9 00:01:05.210 --> 00:01:05.970 kostmaskiner. 10 00:01:06.410 --> 00:01:11.070 Castrol TTS specielt udviklet detox smøreolje til ræsning. 11 00:01:11.590 --> 00:01:15.030 Castrol Sop Oil den stabile sopafolie. 12 00:01:15.030 --> 00:01:20.690 Castrol Kædesæt en kædespray med usædvanligt gode smøreegenskaber. 13 00:01:25.490 --> 00:01:28.410 Kører med champignon, så lyster du ikke blisse. 14 00:01:40.060 --> 00:01:42.600 Du har valgt for et kvalitetstøv. 15 00:01:43.100 --> 00:01:45.420 Løft og stå op, så du er beskyttet 16 00:01:45.420 --> 00:01:46.500 fra hver og hver. 17 00:01:48.380 --> 00:01:52.140 C.A.T. Cybo, som også har fejrene 18 00:01:52.140 --> 00:01:55.180 som effektivt at løfte grænser dine kostmaskiner. 19 00:01:56.640 --> 00:01:59.840 Den lille benzin-drevne 2-takter med 1 20 00:01:59.840 --> 00:02:00.980 ,25 bar. 21 00:02:01.340 --> 00:02:04.140 Eller den store 4-takter med 100 bar. 22 00:02:04.600 --> 00:02:08.000 Eller hvorfor ikke den ændrede Cybo Turbo grænser 23 00:02:08.000 --> 00:02:09.000 med 70 bar. 24 00:02:15.380 --> 00:02:18.640 Cybo markedsføres af Sydkorgsfag. 25 00:02:19.520 --> 00:02:21.680 Stærkt som verdenvinderen. 26 00:02:22.140 --> 00:02:24.260 Stå fast under alle forhold. 27 00:02:25.360 --> 00:02:27.860 Kør på verdensmesterbilledet fra Firalli. 28 00:02:30.560 --> 00:02:35.200 Hos C.A.T. spiller du erfaringerne, grundskaberne, 29 00:02:35.560 --> 00:02:38.540 herføringsservice og kvalitetsprodukterne. 30 00:03:12.950 --> 00:03:17.490 I.T.C. er den vigtige træneuddannelse. 31 00:03:18.070 --> 00:03:21.290 Både hvad angår grundtræning eller elitetræning. 32 00:03:21.290 --> 00:03:24.410 I.T.C. har mere end 25 års 33 00:03:24.410 --> 00:03:25.790 erfaringer og udgaver. 34 00:03:26.830 --> 00:03:29.170 Tykke, massive og dybde træner. 35 00:03:30.050 --> 00:03:31.710 Noget ud over det civilianlige. 36 00:03:32.250 --> 00:03:33.310 Bør at blive søgt. 37 00:03:33.790 --> 00:03:34.290 Ærligt. 38 00:03:34.690 --> 00:03:34.950 Lige. 39 00:03:35.610 --> 00:03:40.530 Flere og flere klubber, forbund og løbsarrangører får 40 00:03:40.530 --> 00:03:42.830 idéerne ansat til praksis af os. 41 00:03:45.710 --> 00:03:46.090 Kvalitetsstyret. 42 00:03:46.970 --> 00:03:47.730 Kroftsøget. 43 00:03:48.310 --> 00:03:49.330 Og sadelovertrædet. 44 00:03:49.690 --> 00:03:51.510 Sælget af en modern job. 45 00:03:54.190 --> 00:03:56.690 Kvalitet til den midteste detalje. 46 00:03:58.930 --> 00:04:00.570 Hjælpehuset er eliten. 47 00:04:01.070 --> 00:04:03.950 Specielt for dig, som ikke får på at 48 00:04:03.950 --> 00:04:05.130 sorge med kvaliteten. 49 00:04:07.110 --> 00:04:09.450 En kraftskyder har brug for at spare armene. 50 00:04:09.950 --> 00:04:11.330 At belaste gennem mindre. 51 00:04:12.070 --> 00:04:14.690 Det klarer en unik virksomhed. 52 00:04:15.350 --> 00:04:16.850 Jo, hun så rigtigt. 53 00:04:17.829 --> 00:04:21.330 En plastibryllant er faktisk bedre end en plastikvirksomhed. 54 00:04:22.070 --> 00:04:23.560 Tommy tog til dealshjælp. 55 00:04:24.430 --> 00:04:27.910 Udviklet i samarbejde med de fremskede forfarer under 56 00:04:27.910 --> 00:04:29.110 ekstrem forhold. 57 00:04:29.370 --> 00:04:30.690 Han opfylder alle kraft. 58 00:04:30.930 --> 00:04:34.230 For at du kan udnytte din virksomhed maksimalt, 59 00:04:34.750 --> 00:04:36.750 har vi givet dig en afgivning fra Ramøk 60 00:04:36.750 --> 00:04:37.510 Atletæret. 61 00:04:37.890 --> 00:04:39.450 Som lever op til sine krav. 62 00:04:39.450 --> 00:04:43.050 Tom, den bedste, vinder et forskab i sportspladsen 63 00:04:43.050 --> 00:04:43.610 i Motocross. 64 00:04:43.890 --> 00:04:46.690 Derfor er sin valg af kostmæssige medier lige 65 00:04:46.690 --> 00:04:48.530 så vigtig, som sin træning. 66 00:04:49.030 --> 00:04:51.010 Yamaha er førende til udviklingen. 67 00:04:51.470 --> 00:04:53.550 Yamaha har det samme løb, som vi har. 68 00:04:54.070 --> 00:04:57.510 At vinde Yamahas overlevede teknik, gør dig til 69 00:04:57.510 --> 00:04:57.730 vinder. 70 00:04:58.210 --> 00:05:00.710 Ingen ved det bedre, end alle verdens mange 71 00:05:00.710 --> 00:05:01.590 Yamaha køere. 72 00:05:02.030 --> 00:05:03.750 Begyndere som verdensmestre. 73 00:05:07.650 --> 00:05:09.170 Og så skal vi tage fat på det 74 00:05:09.170 --> 00:05:09.690 vigtige. 75 00:05:10.390 --> 00:05:11.830 Grundteknikken i Motocross. 76 00:05:13.970 --> 00:05:17.490 Dyrket på eliteniveau, er Motocross en af de 77 00:05:17.490 --> 00:05:19.830 mest krævende sporttræninger, der findes. 78 00:05:21.110 --> 00:05:24.630 Det er derfor vigtigt, helt fra grunden, at 79 00:05:24.630 --> 00:05:26.130 lære nogle inventære ting. 80 00:05:26.550 --> 00:05:29.810 Som sparer mere koster, giver dig større sikkerhed 81 00:05:29.810 --> 00:05:30.830 og hurtighed. 82 00:05:31.510 --> 00:05:35.210 Tænker du på muskelekonomi, skal du naturligvis koncentrere 83 00:05:35.210 --> 00:05:36.970 dig om din muskler på A-fold. 84 00:05:37.410 --> 00:05:38.390 Dem som arbejder. 85 00:05:38.390 --> 00:05:41.150 De andre muskler skal du bruge til at 86 00:05:41.150 --> 00:05:44.730 være afspændt, til den perfekte balance og den 87 00:05:44.730 --> 00:05:46.390 levende kontrollerede kursus. 88 00:05:48.650 --> 00:05:51.650 Sikkerheden kommer fra sig selv, når du indløber 89 00:05:51.650 --> 00:05:52.610 grundteknikker. 90 00:05:53.450 --> 00:05:56.110 De giver dig en god marginal i de 91 00:05:56.110 --> 00:05:59.030 situationer og vanskeligheder, du kommer ud for under 92 00:05:59.030 --> 00:05:59.930 løb og træning. 93 00:06:02.230 --> 00:06:05.030 Hurtigheden på maskinen kommer, når du har lært 94 00:06:05.030 --> 00:06:06.870 dig selv at indnytte teknikkerne. 95 00:06:07.810 --> 00:06:09.990 Det drejer sig jo om at komme fra 96 00:06:09.990 --> 00:06:12.510 spark til lort hurtigst muligt. 97 00:06:28.320 --> 00:06:30.980 Grundteknikken kan vi dele i fem hovedemner. 98 00:06:32.700 --> 00:06:34.380 Din basiskørestilling. 99 00:06:36.620 --> 00:06:37.460 Indbremsningerne. 100 00:06:39.280 --> 00:06:40.640 Ændringer af sporet. 101 00:06:42.340 --> 00:06:43.180 Acceleration. 102 00:06:44.640 --> 00:06:46.040 Og så hoppene. 103 00:06:47.140 --> 00:06:51.060 Inden en maskine forlader fabrikken, er den gennemtestet 104 00:06:51.060 --> 00:06:55.420 af blandt andet elitekøer, såkaldte fabrikskøere, som ved, 105 00:06:55.680 --> 00:06:56.600 hvad de drejer sig om. 106 00:06:58.660 --> 00:07:03.040 Din korsmaskine er altid konstrueret og designet for 107 00:07:03.040 --> 00:07:05.100 at passe til en køer, som har lært 108 00:07:05.100 --> 00:07:06.960 sig grundteknikken i motocross. 109 00:07:07.440 --> 00:07:10.000 Du skal altså lære så god en grundteknik 110 00:07:10.000 --> 00:07:13.360 som muligt, for at kunne udnytte cyklen maksimalt. 111 00:07:13.360 --> 00:07:16.920 Allerførst skal du være klar over, hvordan motorcyklen 112 00:07:16.920 --> 00:07:18.280 fungerer og arbejder. 113 00:07:18.540 --> 00:07:21.740 Hver motorcykel er konstrueret, så den arbejder omkring 114 00:07:21.740 --> 00:07:24.180 et såkaldt rotationscentrum. 115 00:07:24.760 --> 00:07:25.900 Et tyngdepunkt. 116 00:07:26.500 --> 00:07:29.180 Sætter vi en fører på maskinen, som også 117 00:07:29.180 --> 00:07:32.120 har et tyngdepunkt, så når vi frem til 118 00:07:32.120 --> 00:07:35.200 det, vi kan kalde for systemtyngdepunktet. 119 00:07:35.600 --> 00:07:38.540 Det befinder sig midt imellem cyklens og førerens 120 00:07:38.540 --> 00:07:39.320 tyngdepunkter. 121 00:07:39.320 --> 00:07:44.360 I grundstillingen er førerens tyngdepunkt baseret lige over 122 00:07:44.360 --> 00:07:45.720 cyklens tyngdepunkt. 123 00:07:46.200 --> 00:07:49.260 Dette sikrer, at fører og cykel være en 124 00:07:49.260 --> 00:07:53.120 velopbalanceret enhed, på trods af et ulevt underlag. 125 00:07:53.860 --> 00:07:58.160 Ved at flytte på kropsvægten, fremad, bagud, opad 126 00:07:58.160 --> 00:08:01.700 eller nedad, eller ud til siderne, kan du 127 00:08:01.700 --> 00:08:04.900 altså flytte systemtyngdepunktet i den ønskede retning. 128 00:08:04.900 --> 00:08:07.400 Og på den måde hjælper cyklen til de 129 00:08:07.400 --> 00:08:10.740 forskellige situationer, som opstår på en motorforskning. 130 00:08:11.200 --> 00:08:14.320 Sidder du for langt bagud, risikerer du at 131 00:08:14.320 --> 00:08:16.040 miste kontrollen over din maskine. 132 00:08:16.500 --> 00:08:19.820 Er banen hård, risikerer du endda at blive 133 00:08:19.820 --> 00:08:20.740 kastet af cyklen. 134 00:08:21.360 --> 00:08:24.680 Den korrekte stilling sikrer, at cyklen er arbejdet. 135 00:08:25.280 --> 00:08:27.180 Den er bedre end fuld kontrol. 136 00:08:27.180 --> 00:08:31.059 Du arbejder med og ikke imod cyklens bevægelser. 137 00:08:31.500 --> 00:08:34.419 Har du dine øjegruer vændt ud, og en 138 00:08:34.419 --> 00:08:37.740 rigtig højde, kan du friskt føre armene op 139 00:08:37.740 --> 00:08:38.400 og tilbage. 140 00:08:40.720 --> 00:08:44.120 Hjørten kommer, og skruerne og de muskler kan 141 00:08:44.120 --> 00:08:46.360 påvirke dine øjegruers bevægelser. 142 00:08:47.400 --> 00:08:49.300 Lidt især at synge dine overarmer. 143 00:08:50.560 --> 00:08:53.120 Og husk så på, at dine øjegruer hele 144 00:08:53.120 --> 00:08:55.460 tiden skal være højere end dine midler. 145 00:08:55.460 --> 00:08:58.260 Med dine høje albuer, kan du bedst arbejde 146 00:08:58.260 --> 00:09:00.120 sammen med forsvarslige bevægelser. 147 00:09:00.400 --> 00:09:05.540 Husker du så yderligere Unix justerbare styrstabilisatorer, bliver 148 00:09:05.540 --> 00:09:07.060 din kørsel endnu sikkere. 149 00:09:07.660 --> 00:09:10.780 Styrets højde og vinkel spiller en afgørende rolle 150 00:09:10.780 --> 00:09:12.840 for forholdet mellem hænder og albuer. 151 00:09:13.860 --> 00:09:15.360 Ikke alle er bygget ens. 152 00:09:16.780 --> 00:09:19.100 Det kan derfor være nødvendigt at skifte styret 153 00:09:19.100 --> 00:09:19.300 ud. 154 00:09:19.300 --> 00:09:25.370 Du kan kontrollere styrets højde ved at indtage 155 00:09:25.370 --> 00:09:26.750 din rigtige kørestilling. 156 00:09:28.170 --> 00:09:31.950 Hold håndfladerne 20 cm over styret og sænk 157 00:09:31.950 --> 00:09:33.570 dem langsomt mod styret. 158 00:09:35.110 --> 00:09:39.010 Du skal nu mærke gummihåndtaget helt parallelt med 159 00:09:39.010 --> 00:09:39.550 håndfladen. 160 00:09:41.780 --> 00:09:44.900 Derefter indstiller du koblings- og bremsegreb, så 161 00:09:44.900 --> 00:09:46.680 du kan nå dem let og bekvemt. 162 00:09:47.640 --> 00:09:50.260 Der skal være en lige linje fra fingerspidserne 163 00:09:50.260 --> 00:09:51.440 til dine albuer. 164 00:09:53.200 --> 00:09:56.380 Det er meget vigtigt, at din affjedring er 165 00:09:56.380 --> 00:09:57.520 korrekt justeret. 166 00:09:57.780 --> 00:09:58.880 Så kan du let teste. 167 00:09:59.480 --> 00:10:00.720 Sæt dig på din cykel. 168 00:10:01.960 --> 00:10:03.140 Træk håndbremsen. 169 00:10:04.040 --> 00:10:05.240 Træd på fodbremsen. 170 00:10:06.640 --> 00:10:09.360 Cyklen skal nu fjeder lige meget for og 171 00:10:09.360 --> 00:10:09.600 bag. 172 00:10:10.160 --> 00:10:12.540 Til affjedringen hører også hjul og dæk. 173 00:10:13.360 --> 00:10:16.380 Du skal hele tiden være opmærksom på, at 174 00:10:16.380 --> 00:10:18.020 egernes spænding er i orden. 175 00:10:18.020 --> 00:10:21.000 At dæk og dæktryk er i orden. 176 00:10:24.090 --> 00:10:26.490 For en rytter er det vigtigt, at have 177 00:10:26.490 --> 00:10:27.890 knæene ind til hesten. 178 00:10:28.510 --> 00:10:30.390 For balance og fuld kontrol. 179 00:10:34.230 --> 00:10:36.370 Det samme gælder for dig som frostbryder. 180 00:10:38.090 --> 00:10:40.030 Test dig selv for løs. 181 00:10:40.370 --> 00:10:41.830 Stil dig i fodhvilerne. 182 00:10:42.590 --> 00:10:44.790 Uden knæene ind til maskinen. 183 00:10:45.330 --> 00:10:47.510 Lad en af dine kammerater ryste med cyklen. 184 00:10:47.950 --> 00:10:51.170 Prøv så at sætte dine knæ ind til 185 00:10:51.170 --> 00:10:51.550 cyklen. 186 00:10:51.550 --> 00:10:55.210 Kontrollér, at din fodbremse og din gearpedal er 187 00:10:55.210 --> 00:10:57.310 justeret korrekt ind til dig. 188 00:10:59.530 --> 00:11:02.330 Den moderne crosscykel har lang fjedervandring. 189 00:11:03.070 --> 00:11:05.270 Og relativt stor forgaffelvinkel. 190 00:11:06.710 --> 00:11:08.210 Det gør maskinen stabil. 191 00:11:09.090 --> 00:11:09.690 Lige ud. 192 00:11:10.710 --> 00:11:14.490 Høretøjens roterende bælte og de roterende hjælp er 193 00:11:14.490 --> 00:11:15.950 også nødt til at stabilisere. 194 00:11:16.690 --> 00:11:18.630 Gennem den såkaldte yrelkraft. 195 00:11:21.260 --> 00:11:24.500 Og det er nu en præcis fuld opbalanceret 196 00:11:24.500 --> 00:11:27.840 og kontrolleret indbremsning, der forbereder et knæ. 197 00:11:30.060 --> 00:11:33.900 Det er også nu, under indbremsningen, at cykelske 198 00:11:33.900 --> 00:11:35.600 overhævninger bliver undergjort. 199 00:11:39.780 --> 00:11:42.720 I en indbremsning, der er et forskelligt hurtigt 200 00:11:42.720 --> 00:11:45.360 -hurtigt-hurtigt-hurtigt-hurtigt-hurtigt. 201 00:11:46.920 --> 00:11:49.220 Indbremsningsteknikken kan vi sammenfatte sådan her. 202 00:11:49.320 --> 00:11:50.620 Stå op til maskinen. 203 00:11:51.300 --> 00:11:52.860 Med knæene ind til frem. 204 00:11:53.320 --> 00:11:54.380 Luk af fra gassen. 205 00:11:55.400 --> 00:11:58.460 Prøv at give bagbremsen en anelse før forbremsen. 206 00:11:58.980 --> 00:12:01.380 Hvad vi til vægthøjere giver af hensyn til, 207 00:12:01.580 --> 00:12:03.000 er det nødt til til forrestning. 208 00:12:03.300 --> 00:12:04.660 Sluk den indbremsning. 209 00:12:05.120 --> 00:12:07.600 Tidligere med alt koncentration mod svingen. 210 00:12:07.900 --> 00:12:09.880 Og have cyklen så ladret som muligt. 211 00:12:09.880 --> 00:12:13.380 Den svingteknik, vi nu skal vise dig, er 212 00:12:13.380 --> 00:12:14.400 et slags grundsprog. 213 00:12:16.240 --> 00:12:19.700 Den kan videreudvikles med hensyn til bødernes underlag. 214 00:12:20.060 --> 00:12:22.380 Den konkrete simulation ved videre. 215 00:12:22.780 --> 00:12:24.540 Stå op under en indbremsning. 216 00:12:25.340 --> 00:12:27.620 Røst og højt giver så muligt. 217 00:12:28.600 --> 00:12:29.340 Sæt dig ned. 218 00:12:29.920 --> 00:12:32.720 Træk med cyklen det samme øjeblik, som svinget 219 00:12:32.720 --> 00:12:33.120 begynder. 220 00:12:33.840 --> 00:12:36.560 Og kør i den perfekte balance med jævn 221 00:12:36.560 --> 00:12:37.780 gas gennem klubben. 222 00:12:37.780 --> 00:12:40.420 Så snart det er nærmest, rejler du cyklen 223 00:12:40.420 --> 00:12:43.000 op af hensyn til den efterfølgende acceleration. 224 00:12:43.520 --> 00:12:45.780 Hoppene på en motorkrossbane er spændende. 225 00:12:46.180 --> 00:12:47.640 Og der findes mange typer. 226 00:12:47.960 --> 00:12:49.920 Også her skal det snart være grundteknik. 227 00:12:50.560 --> 00:12:52.680 Målet med at køre over et hop, er 228 00:12:52.680 --> 00:12:56.940 at gøre det praktisk muligt, sikkerst muligt og 229 00:12:56.940 --> 00:12:57.920 under fuld kontroll. 230 00:12:58.400 --> 00:13:00.920 På samme måde som tidligere, skal vi indlære 231 00:13:00.920 --> 00:13:03.480 en grundteknik, som er almind og neutral. 232 00:13:03.480 --> 00:13:06.820 Når den grundteknik er hosket, kan man begynde 233 00:13:06.820 --> 00:13:08.240 at indlære andre teknikker. 234 00:13:09.340 --> 00:13:12.060 Grundteknikken på hop, kan vi bestille på denne 235 00:13:12.060 --> 00:13:12.360 måde. 236 00:13:12.920 --> 00:13:15.500 Når motoren rejser sig, opstår der ikke kraft, 237 00:13:15.680 --> 00:13:18.340 så begynder vi også at skræbe efter hele 238 00:13:18.340 --> 00:13:19.740 cyklen tilbage til den. 239 00:13:20.100 --> 00:13:21.580 Baghjulet presser videre af. 240 00:13:22.020 --> 00:13:24.900 Det slider omrørende til større og mere spændende 241 00:13:24.900 --> 00:13:25.180 kraft. 242 00:13:25.860 --> 00:13:29.420 Dette giver flere muligheder for at korrigere energieutrymmet. 243 00:13:29.960 --> 00:13:32.220 Og løfter, hvordan vi vil planlægge forholdene. 244 00:13:34.280 --> 00:13:37.160 Du starter kroppen, stående gennem luften. 245 00:13:38.080 --> 00:13:41.880 Under turen gennem luften, rækker du benene for 246 00:13:41.880 --> 00:13:44.780 at medvire på kroppens og maskinens bevægelser i 247 00:13:44.780 --> 00:13:45.520 selve belagningen. 248 00:13:47.740 --> 00:13:50.000 Hjælp gas i starten af hoppet. 249 00:13:50.960 --> 00:13:53.380 Så løfter du af under turen gennem luften 250 00:13:53.380 --> 00:13:56.720 og har omdrejninger på motoren gennem belagningen. 251 00:13:59.160 --> 00:14:01.600 Baghjulet tager hjulet før forhjulet. 252 00:14:04.170 --> 00:14:07.550 Ønsker du et forværre hop, kan du prøve 253 00:14:07.550 --> 00:14:09.850 efter forholdene starte lidt før. 254 00:14:11.590 --> 00:14:14.930 Teknikken du skal anvende er enige grundteknikker for 255 00:14:14.930 --> 00:14:15.410 hoppen. 256 00:14:15.870 --> 00:14:18.250 Alt afhængigt af hoppets opbygning. 257 00:14:19.430 --> 00:14:22.690 Du kan også vælge den kombinerede kompressions- 258 00:14:22.690 --> 00:14:24.610 og aflastningsteknikker. 259 00:14:25.170 --> 00:14:27.030 Den kan du også bruge, hvis du vil 260 00:14:27.030 --> 00:14:30.090 gøre springet længere for at passere småhoppen fra 261 00:14:30.090 --> 00:14:31.210 enden af selve hoppen. 262 00:14:33.430 --> 00:14:35.970 Her kan du bruge den energi, som er 263 00:14:35.970 --> 00:14:37.970 lavet i den kombinerede foregaffel. 264 00:14:38.730 --> 00:14:42.230 Du kombinerer mest nogenligt indkørslen til hoppen. 265 00:14:43.750 --> 00:14:46.150 Det gør du ved hurtigt slidt af gassen 266 00:14:46.150 --> 00:14:49.910 og andre følgende ekstremt hårdhjælps- og foregaffel. 267 00:14:52.470 --> 00:14:56.750 Landning sker efter grundteknikken, eller med en købplanning. 268 00:14:57.730 --> 00:15:01.390 Her må systemen toges på, flytter skrammeret og 269 00:15:01.390 --> 00:15:03.950 landning sker sammenlignet på anden sted. 270 00:15:05.810 --> 00:15:08.650 For at du kan træne effektivt og rationelt, 271 00:15:09.090 --> 00:15:10.630 kan det være en hjælp for dig at 272 00:15:10.630 --> 00:15:14.750 analysere lidt ældre og flere individuelle teknikker. 273 00:15:15.670 --> 00:15:17.890 Her er vi på et godt hjælpemøde. 274 00:15:19.330 --> 00:15:22.510 Du skal prøve at analysere nogle unge kødere 275 00:15:22.510 --> 00:15:23.690 i deres fremme træning. 276 00:15:27.990 --> 00:15:30.450 Det, som vi først har fanget til at 277 00:15:30.450 --> 00:15:33.890 gøre det selv, er fremteknikken. 278 00:15:34.870 --> 00:15:39.910 Det sker på systemen, hvor man er medtaget 279 00:15:39.910 --> 00:15:46.190 til problemet, hvor at det bedre er fremteknikken. 280 00:15:58.780 --> 00:16:00.960 Her er et eksempel på, hvordan man ved 281 00:16:00.960 --> 00:16:03.480 hjælp af dyrkøerne kan studere en bedre måde 282 00:16:03.480 --> 00:16:04.840 at tælle et system. 283 00:16:06.060 --> 00:16:08.160 Her er du flyttet for langt tilbage. 284 00:16:19.870 --> 00:16:21.870 Og her er du rigtig forfærdelig. 285 00:17:53.140 --> 00:17:55.420 Vi skal nu se på to unge kødere 286 00:17:55.420 --> 00:17:56.260 i fremme træning. 287 00:17:56.260 --> 00:17:59.180 Køerne flytter for sent fra deres grundtændelse. 288 00:17:59.860 --> 00:18:02.280 Og se, de flyver i slow-motion-opdragelser. 289 00:18:02.760 --> 00:18:04.940 Og de faktisk får tilgængelighed til at tælle 290 00:18:04.940 --> 00:18:07.840 alt, hvad køerne gør og ikke gør, når 291 00:18:07.840 --> 00:18:09.300 de flytter ind fra en hjælpemøde. 292 00:18:09.680 --> 00:18:12.300 Se, de flyver for sent fra deres grundtændelse. 293 00:18:12.340 --> 00:18:13.280 Og de faktisk får tilgængelighed til at tælle 294 00:18:13.280 --> 00:18:59.680 alt, hvad 295 00:18:59.680 --> 00:19:02.740 køerne gør og ikke gør, når de flytter 296 00:19:02.740 --> 00:19:03.540 ind fra en hjælpemøde. 297 00:19:35.180 --> 00:19:38.280 Din egen linjer har kommet under grundtændelsen. 298 00:19:38.280 --> 00:19:41.900 Fyr F med forskellige speciale øvelser og køerne 299 00:19:41.900 --> 00:19:43.280 under en træningsøvelse. 300 00:19:43.800 --> 00:19:46.200 Først når du kan forstå de forskellige øvelser, 301 00:19:46.560 --> 00:19:48.000 kan du tæste dem til fagten. 302 00:19:48.560 --> 00:19:50.420 Her har du nogle eksempler på specialtræning. 303 00:19:51.620 --> 00:19:54.480 Med forklaringer på, hvad du skal øve, gøre 304 00:19:54.480 --> 00:19:55.860 bedre og opnå. 305 00:20:06.830 --> 00:20:09.390 En udmærket måde at blive dus med maskinen 306 00:20:09.390 --> 00:20:12.870 på, er at træne i en manøvregård. 307 00:20:13.370 --> 00:20:15.470 Her drejer det sig om at øve balance 308 00:20:15.470 --> 00:20:17.810 ved at flytte rundt med kroppens tyngdepunkt. 309 00:20:18.490 --> 00:20:21.410 På balancebågen skal vi køre til siden efter 310 00:20:21.410 --> 00:20:25.010 faden, uden at køerne rører jord eller rundt, 311 00:20:25.230 --> 00:20:27.650 selvfølgelig kører vi hjemmefra. 312 00:20:28.130 --> 00:20:30.530 Her ser vi til, at vi kører afslappet, 313 00:20:30.770 --> 00:20:32.190 uden at røre kælen til. 314 00:20:32.490 --> 00:20:34.710 Vi skal hele tiden have dine øjne to 315 00:20:34.710 --> 00:20:36.350 sejler foran jer selv. 316 00:20:36.910 --> 00:20:38.890 Her er en lødelse i at flytte frem 317 00:20:38.890 --> 00:20:42.030 i kønsbågen til siden, inden den rejser ud 318 00:20:42.030 --> 00:20:43.670 til den rigtige løsning. 319 00:20:45.950 --> 00:20:48.670 Nævn indødt plads til en af taktene. 320 00:20:50.590 --> 00:20:53.310 At flyve for godt til vores krop, hvis 321 00:20:53.310 --> 00:20:56.090 vi sidder rigtigt, og flytter kroppen til siden, 322 00:20:56.450 --> 00:20:58.690 er ganske let, og det er den bedste 323 00:20:58.690 --> 00:21:00.310 udfordring, der kan gøres. 324 00:21:01.750 --> 00:21:02.850 Hør afslappet. 325 00:21:03.530 --> 00:21:06.450 Køerne rører i sidste og tonde sted. 326 00:21:07.110 --> 00:21:11.150 Denne korte servici er afstandsfærdig i peglerne sammen 327 00:21:11.150 --> 00:21:13.570 sammen med hele cykelsektoren. 328 00:21:13.810 --> 00:21:16.950 Det stiller øvningskraften i balancen og bevægning af 329 00:21:16.950 --> 00:21:18.030 kroppens bevægninger. 330 00:21:18.410 --> 00:21:21.190 Øvningen ved denne øvelse er at kunne køre 331 00:21:21.190 --> 00:21:23.990 med fuld balance under en tilvikning, som bare 332 00:21:23.990 --> 00:21:25.690 er lidt højere end den næste. 333 00:21:26.330 --> 00:21:29.510 På løbegrebet, som kan justeres på spændende højder, 334 00:21:29.910 --> 00:21:32.910 lærer du at bruge din krop, I selvfølgelig 335 00:21:32.910 --> 00:21:35.150 kan du køre i denne form uden at 336 00:21:35.150 --> 00:21:36.290 rejse under kroppen. 337 00:21:36.870 --> 00:21:40.190 Læg det langt frem, og fingrene væk fra 338 00:21:40.190 --> 00:21:40.510 kroppen. 339 00:21:41.030 --> 00:21:43.730 I denne smale passage skal du køre så 340 00:21:43.730 --> 00:21:48.190 langsomt som muligt, uden at stoppe, uden at 341 00:21:48.190 --> 00:21:50.730 sætte højderne til jorden, og uden at skubbe 342 00:21:50.730 --> 00:21:51.630 rørmarkeringerne. 343 00:21:53.770 --> 00:21:56.910 Denne øvelse kalder svenskerne for ryggerhår. 344 00:21:56.910 --> 00:21:59.910 Kør et par omgange uden at sætte din 345 00:21:59.910 --> 00:22:02.270 fod til eller røre heglerne. 346 00:22:03.230 --> 00:22:06.970 Kør afslappet, flyt med vægten og kør med 347 00:22:06.970 --> 00:22:07.630 jævnt gas. 348 00:22:09.430 --> 00:22:12.710 I de følgende øvelser skal du have fødderne 349 00:22:12.710 --> 00:22:17.630 udvinderne, lægge kontakten og balancere dig gennem svingene 350 00:22:17.630 --> 00:22:19.410 uden at sætte en fod til jorden. 351 00:23:49.470 --> 00:23:52.430 Denne bremseøvelse skal give en fornemmelse af bremseeffekten, 352 00:23:53.390 --> 00:23:55.250 og du skal lære bremseteknikken. 353 00:23:57.350 --> 00:23:59.290 Du accelererer og bremser. 354 00:24:00.130 --> 00:24:03.770 Først med bagbremsen alene, så med forbremsen. 355 00:24:05.070 --> 00:24:07.390 Prøv at bremse mens du sidder ned, og 356 00:24:07.390 --> 00:24:08.510 mens du står oppe. 357 00:24:10.530 --> 00:24:12.970 Det gælder jo også om at bremse maksimalt, 358 00:24:13.270 --> 00:24:14.990 uden at motoren kører i stol. 359 00:24:14.990 --> 00:24:17.810 Det vil sige, at du også skal køre 360 00:24:17.810 --> 00:24:18.090 ned. 361 00:24:19.790 --> 00:24:22.990 Lav parkeringsøvelse uden at motoren kører i stol. 362 00:24:34.470 --> 00:24:37.810 Når du behersker grundteknikken, skal du til at 363 00:24:37.810 --> 00:24:41.050 træne i nedbremsninger fra høj hastighed og i 364 00:24:41.050 --> 00:24:42.030 undvige manøvrer. 365 00:24:42.610 --> 00:24:45.570 Bremsningen skal ske med fuld effekt og sind 366 00:24:45.570 --> 00:24:46.350 som muligt. 367 00:24:46.790 --> 00:24:49.830 Indbremsningen skal ske præcis samtidig med, at du 368 00:24:49.830 --> 00:24:50.590 lukker gassen. 369 00:24:50.590 --> 00:24:55.030 Træk kablingen, så du belaster bagafhedringen mindst muligt. 370 00:24:55.470 --> 00:24:59.490 Når indbremsningen fungerer med maksimal kontrol over cyklen 371 00:24:59.490 --> 00:25:01.990 og dig selv, skal du prøve at forstyrre 372 00:25:01.990 --> 00:25:02.590 forhånden. 373 00:25:04.910 --> 00:25:07.850 Kør lige frem med låg forbremse. 374 00:25:09.570 --> 00:25:13.750 Vil du træne i stabilitet, balance og den 375 00:25:13.750 --> 00:25:17.230 sikre fornemmelse af forbremsen virkelig, kan du teste 376 00:25:17.230 --> 00:25:18.090 på denne måde. 377 00:25:28.390 --> 00:25:31.730 Indværingen af grundhoppet kan med fordeles se på 378 00:25:31.730 --> 00:25:37.170 dette justerbart lidt frem, og kan så foretsættes 379 00:25:37.170 --> 00:25:38.130 ude på banen. 380 00:25:40.590 --> 00:25:44.970 Prøv at markere dit landingssted og tømme effektet. 381 00:25:46.350 --> 00:25:48.470 Prøv så at lande på det samme sted, 382 00:25:48.890 --> 00:25:50.390 som startet dit hop tidligere. 383 00:25:52.830 --> 00:25:55.410 For at banke disse ting ind i ryggrejen, 384 00:25:55.870 --> 00:25:57.830 kan du jo forsøge dig en eller flere 385 00:25:57.830 --> 00:25:58.730 af disse steder. 386 00:26:11.650 --> 00:26:14.410 Det gælder om at sætte det inderste ben 387 00:26:14.410 --> 00:26:15.810 mod jorden langt fremme. 388 00:26:16.450 --> 00:26:19.190 Få balance og maksimal vægt på forhjulet. 389 00:26:20.870 --> 00:26:21.870 Jævnt gas. 390 00:26:23.050 --> 00:26:26.370 Og husk så, at dine adbuer ikke må 391 00:26:26.370 --> 00:26:27.050 dreje indad. 392 00:26:30.630 --> 00:26:33.950 For at få det rette udbytte, fornemmelse af 393 00:26:33.950 --> 00:26:37.950 hvor systemtømpepunkten skal være, skal du prøve på 394 00:26:37.950 --> 00:26:38.910 forskelligt underlag. 395 00:26:44.910 --> 00:26:48.010 I den store slalomøvelse får du træning i 396 00:26:48.010 --> 00:26:50.470 at bremse, i at svinge ud af koblingen, 397 00:26:51.170 --> 00:26:53.650 i at accelerere og i hurtige ændringer af 398 00:26:53.650 --> 00:26:54.530 tømpepunktet. 399 00:26:56.090 --> 00:26:57.450 Ud forbremsen. 400 00:26:58.070 --> 00:26:59.430 Langt frem til tømpen. 401 00:27:01.310 --> 00:27:04.170 Drej ud motorens hjælp, uden at tage koblingen 402 00:27:04.170 --> 00:27:04.690 til hjælp. 403 00:27:07.370 --> 00:27:09.790 Fødderne op, direkte efter svinget. 404 00:27:12.070 --> 00:27:14.230 Tænk på din kamplæsering mellem svingen. 405 00:27:45.770 --> 00:27:48.370 Her er de tidligere øvelser, hvor vi har 406 00:27:48.370 --> 00:27:51.330 formenteret, hvor vigtigt det er at holde fødderne 407 00:27:51.330 --> 00:27:51.890 på koblingen. 408 00:27:53.090 --> 00:27:55.330 Her i 8-tallet skal vi have fødderne 409 00:27:55.330 --> 00:27:56.790 ned med god krop. 410 00:28:05.360 --> 00:28:08.880 Frem med løften hele tiden, ellers klarer du 411 00:28:08.880 --> 00:28:09.240 det ikke. 412 00:28:11.820 --> 00:28:14.060 Ja, det er en svær øvelse. 413 00:28:14.740 --> 00:28:17.980 Tømpepunktet er skyet, og din kørevinkel bliver bedre 414 00:28:17.980 --> 00:28:19.180 i den skarpe kole. 415 00:28:21.820 --> 00:28:24.620 Vi har tidligere talt om, at tømpekraften skal 416 00:28:24.620 --> 00:28:27.980 befinde sig inden for hjulenes drejeræg, og skygge 417 00:28:27.980 --> 00:28:29.240 den væk i smidt til skygge. 418 00:28:31.200 --> 00:28:34.420 I det øjeblik, foden sættes til jorden, følger 419 00:28:34.420 --> 00:28:37.460 det kropsvækst over til fodens betrokke øjeblik. 420 00:28:38.840 --> 00:28:41.140 Du er klar til at optage et sted, 421 00:28:41.720 --> 00:28:43.900 og tømpepunktet er flyttet over i benene. 422 00:28:45.320 --> 00:28:48.760 Da syften samtidig høller, drejer den sig automatisk 423 00:28:48.760 --> 00:28:49.580 omkring foden. 424 00:28:53.240 --> 00:28:56.740 Du skal ikke bruge bagbremsen og koblingen til 425 00:28:56.740 --> 00:28:57.180 drejningen. 426 00:28:59.420 --> 00:29:01.900 Det er en meget svær og meget vigtig 427 00:29:01.900 --> 00:29:02.460 øvelse. 428 00:29:04.560 --> 00:29:07.320 For at forhindre, at din køre vælger det 429 00:29:07.320 --> 00:29:11.300 samme spor banen rundt omkring efter omgangen, er 430 00:29:11.300 --> 00:29:13.320 det en god idé at trænes de tre 431 00:29:13.320 --> 00:29:14.180 stykker sammen. 432 00:29:14.960 --> 00:29:16.200 Helt på samme niveau. 433 00:29:17.700 --> 00:29:20.700 Inden denne gruppetræning kan man aftale sig forhånd, 434 00:29:21.020 --> 00:29:22.980 hvad der skal føres, og hvad man skal 435 00:29:22.980 --> 00:29:23.360 skifte. 436 00:29:37.810 --> 00:29:40.390 Og husk så lige på, at under alle 437 00:29:40.390 --> 00:29:43.770 former for køretræning, er du klædt rigtigt på. 438 00:29:44.250 --> 00:29:49.880 Du har brug for perfekte, justerbare benbeskyttelser fra 439 00:29:49.880 --> 00:29:52.620 knæskallen over skinnebenet til fodledene. 440 00:29:57.890 --> 00:30:00.470 Dine kropsbukser skal enten være af skin eller 441 00:30:00.470 --> 00:30:04.090 godkendt kunststof med forstærkninger på de mest udsatte 442 00:30:04.090 --> 00:30:04.510 steder. 443 00:30:04.510 --> 00:30:07.810 Der skal også være en beskyttelse af hofterne. 444 00:30:10.830 --> 00:30:14.470 Skulderbeskytteren skal beskytte brystet, skuldrene og ryggen. 445 00:30:15.630 --> 00:30:18.350 Brystpladen må ikke nå for langt ned, så 446 00:30:18.350 --> 00:30:19.650 den kan trykke mellemgulvet. 447 00:30:21.270 --> 00:30:24.030 Din trøje skal sidde uden på skulderbeskytteren. 448 00:30:25.950 --> 00:30:29.430 Støvlerne skal give maksimal beskyttelse, uden at de 449 00:30:29.430 --> 00:30:32.050 på nogen måde må hindre dine bevægelser. 450 00:30:33.090 --> 00:30:35.950 Eller kontakt med bremsepedal og gearskift. 451 00:30:37.430 --> 00:30:40.870 Der skal være en stålskin i fodsålen, ikke 452 00:30:40.870 --> 00:30:43.210 mindst for at aflaste dine fødder ved springene. 453 00:30:45.170 --> 00:30:48.170 Lederet skal lukke fugt ude, men tillade, at 454 00:30:48.170 --> 00:30:48.850 fødderne ånder. 455 00:30:49.970 --> 00:30:52.810 Støvlernes lukning skal være let og funktionssikker. 456 00:30:57.100 --> 00:30:59.320 Det er svært at vælge den rigtige hjelm. 457 00:31:00.100 --> 00:31:03.600 Der findes mange fabrikater, mange modeller at vælge 458 00:31:03.600 --> 00:31:04.060 imellem. 459 00:31:04.440 --> 00:31:07.320 For at gøre det endnu vanskeligere, laves hjelme 460 00:31:07.320 --> 00:31:09.480 også af mange forskellige materialer. 461 00:31:10.200 --> 00:31:13.520 En god glasfiberhjelm er lettere end en plasthjelm. 462 00:31:13.980 --> 00:31:17.240 En anden markant forskel er, at plasthjelmen meget 463 00:31:17.240 --> 00:31:18.380 hurtigt bliver gammel. 464 00:31:18.760 --> 00:31:21.360 Du skal altså ikke udskifte en glasfiberhjelm så 465 00:31:21.360 --> 00:31:22.680 ofte som en plasthjelm. 466 00:31:23.140 --> 00:31:25.220 Men har din hjelm fået slag og stød, 467 00:31:25.340 --> 00:31:28.280 skal den byttes, uanset hvad den er lavet 468 00:31:28.280 --> 00:31:28.520 af. 469 00:31:29.020 --> 00:31:31.260 På glasfiberhjelmen kan du se, når det er 470 00:31:31.260 --> 00:31:32.280 nødvendigt at skifte. 471 00:31:33.200 --> 00:31:35.740 Det kan være skæbnesvangert at vente for længe. 472 00:31:35.740 --> 00:31:37.580 Vi har valgt denne hjelm. 473 00:31:40.740 --> 00:31:43.140 Tandbeskytteren skal være monteret, så den ikke falder 474 00:31:43.140 --> 00:31:44.160 af, hvis du vælter. 475 00:31:44.680 --> 00:31:47.040 Og det er livsvigtigt for dig, at hjelmen 476 00:31:47.040 --> 00:31:48.080 passer dig perfekt. 477 00:31:48.520 --> 00:31:50.980 Den skal sidde tæt til, og det må 478 00:31:50.980 --> 00:31:53.180 godt gøre en smule ondt at tage den 479 00:31:53.180 --> 00:31:53.420 på. 480 00:31:54.260 --> 00:31:56.620 Din forhandler hjælper dig gerne på vej på 481 00:31:56.620 --> 00:31:57.980 dette vitale område. 482 00:31:59.340 --> 00:32:02.080 Du skal prøve dine briller sammen med hjelmen. 483 00:32:11.720 --> 00:32:15.080 Dine handsker skal være bløde og behagelige på 484 00:32:15.080 --> 00:32:18.480 indersiden, og være polstret på ydersiden, så de 485 00:32:18.480 --> 00:32:19.920 yder maksimal beskyttelse. 486 00:32:20.620 --> 00:32:23.480 Vi vil også anbefale dig at bruge håndtagsbeskyttere 487 00:32:23.480 --> 00:32:25.580 mod slag, snavs og kulde. 488 00:32:37.000 --> 00:32:39.400 Men det er jo også vigtigt, hvordan du 489 00:32:39.400 --> 00:32:41.280 passer på din personlige udrustning. 490 00:32:42.020 --> 00:32:46.340 Dine handsker og skinnforstærkningerne på dine bukser imprimerer 491 00:32:46.340 --> 00:32:48.240 du med Boston in Rain Camp. 492 00:32:49.760 --> 00:32:52.760 Bukser og trøje imprimerer du med den almindelige 493 00:32:52.760 --> 00:32:53.440 imprimering. 494 00:32:54.860 --> 00:32:57.800 Dine støvler hop godt af en omgang Boston 495 00:32:57.800 --> 00:32:58.800 in Rain Craft. 496 00:33:05.060 --> 00:33:07.440 Har du brugte støvler, kan du give dem 497 00:33:07.440 --> 00:33:09.380 en opfriskning med Boston Make Up. 498 00:33:10.120 --> 00:33:12.880 Det findes i mere end 40 forskellige farver, 499 00:33:13.220 --> 00:33:15.400 og husk så lige, at skinn skal tørre 500 00:33:15.400 --> 00:33:17.020 i normal stuetemperatur. 501 00:33:18.460 --> 00:33:21.260 Når du er nået dertil, hvor køreteknikken sidder 502 00:33:21.260 --> 00:33:24.540 fast, og tingene er indødelige igen og igen, 503 00:33:25.240 --> 00:33:26.960 er det tiden, at du bliver specialist. 504 00:33:28.400 --> 00:33:30.700 Det vil sige, at du finsnikker op med 505 00:33:30.700 --> 00:33:33.340 noget, som du synes er vigtigt, mens andet 506 00:33:33.340 --> 00:33:33.900 er vigtigt. 507 00:33:35.900 --> 00:33:38.240 Giv dig også til sigte på, at du 508 00:33:38.240 --> 00:33:41.140 laver så få fejltag, som muligt under løbningen. 509 00:33:43.660 --> 00:33:46.760 Det er oftest sådan, at vinderen er den, 510 00:33:46.920 --> 00:33:48.540 der laver de færreste fejl. 511 00:33:50.620 --> 00:33:52.320 Held og lykke med din træning.
Serie
Dato udgivet
Emneord
Forfatter
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 647 777 5
Varighed tidskode
00:35:00:00
Varighed sekunder
2100
Båndnummer
1794
DK5
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet
Kommentarer