- I den kommende uge er der vinterferie, for skolerne i Roskilde, og Roskilde Museum har traditionen tro valgt, at lave en udstilling, i år er det om Postdiligencen
- Ny sender til Kanal 3 Roskilde
- Hanne Eisen synger i Go Morgen Roskilde bland andet om problemerne i Roskilde Byråd
- Formanden for Ligningskommissionen, Else Petersen, fortæller om at der er mange skatteborgere, der ikke forstår skattelovgivningen
- Efterlønsmodtagere har oprette en forening i Roskilde
Tekstudskrift
WEBVTT 1 00:01:04.110 --> 00:01:05.770 Nyt fra Roskilde den 18. 2 00:01:05.870 --> 00:01:06.870 februar, godaften. 3 00:01:07.390 --> 00:01:09.930 I den kommende uge er der vinterferie for 4 00:01:09.930 --> 00:01:11.130 skolerne i Roskilde. 5 00:01:11.210 --> 00:01:14.470 Og traditionens ro, så har Roskilde Museum aktiviteter 6 00:01:14.470 --> 00:01:17.170 i gang i Lythøvs Københavnsgård i Ringstedgade. 7 00:01:18.070 --> 00:01:20.290 Hver gang tanen kommer på gamle dage, så 8 00:01:20.290 --> 00:01:22.070 siger man altid, det var hundekoldt. 9 00:01:22.070 --> 00:01:23.410 Og netop i februar måtte det have været 10 00:01:23.410 --> 00:01:23.930 hundekoldt. 11 00:01:23.930 --> 00:01:25.190 Var det ikke koldt at sidde deroppe? 12 00:01:25.890 --> 00:01:28.510 Det har været meget koldt på vinterdage med 13 00:01:28.510 --> 00:01:31.270 10 graders rost og køre en hel dag 14 00:01:31.270 --> 00:01:33.410 siddende på bogen der, det er helt sikkert. 15 00:01:34.110 --> 00:01:36.210 Hvem var det, der betjente de vogne her? 16 00:01:36.910 --> 00:01:40.430 Ja, i den første del, altså jeg skal 17 00:01:40.430 --> 00:01:42.830 lige starte med at sige, at postvæsenet begyndte 18 00:01:42.830 --> 00:01:46.410 at have med personbefordringen, med Dilsjanse at gøre 19 00:01:46.410 --> 00:01:49.030 i 1853. 20 00:01:50.210 --> 00:01:53.130 Og der var det private vognmænd, der havde 21 00:01:53.130 --> 00:01:54.730 ruten som entreprise. 22 00:01:55.370 --> 00:01:57.190 Det var dem, der skulle sørge for den 23 00:01:57.190 --> 00:01:59.850 praktiske befordring, sørge for at køre vognene. 24 00:02:02.410 --> 00:02:04.210 Og der har man jo kørt, den første 25 00:02:04.210 --> 00:02:07.830 rute, der blev oprettet, det var København-Hamborg. 26 00:02:08.830 --> 00:02:11.790 Og man tog afsted lørdag aften og var 27 00:02:11.790 --> 00:02:14.450 i Hamburg seks dage efter, så lang tid 28 00:02:14.450 --> 00:02:14.690 tog det. 29 00:02:14.690 --> 00:02:17.450 Alt efter, hvordan forholdene var at komme over 30 00:02:17.450 --> 00:02:21.190 Storebælt og Lillebælt, der skulle man jo befordres 31 00:02:21.190 --> 00:02:22.270 over med skib. 32 00:02:23.110 --> 00:02:24.630 Så det har taget sin tid dengang i 33 00:02:24.630 --> 00:02:26.570 hvert fald, men i første omgang var det 34 00:02:26.570 --> 00:02:28.490 private vognmænd, der kørte. 35 00:02:29.370 --> 00:02:31.510 Har du noget indtryk af, hvordan systemet dengang 36 00:02:31.510 --> 00:02:33.130 blev brugt af borgerne? 37 00:02:34.130 --> 00:02:35.790 Det var jo ikke alle, der rejste. 38 00:02:36.350 --> 00:02:40.110 Det var helt sikkert kun i de højere 39 00:02:40.110 --> 00:02:42.510 kredse, at man havde råd til at rejse 40 00:02:42.510 --> 00:02:43.750 og blive befordret på den måde. 41 00:02:44.670 --> 00:02:46.050 Det var slet ikke normalt. 42 00:02:46.110 --> 00:02:49.150 Almindelige mennesker, de rejste ikke på den måde. 43 00:02:49.410 --> 00:02:52.270 I første omgang har det været kongen og 44 00:02:52.270 --> 00:02:55.710 kongehuset, der havde brug for at få sendt 45 00:02:55.710 --> 00:02:59.490 pakker fra København til Altona eller til Hamburg. 46 00:03:00.490 --> 00:03:02.650 Så det har været for dem, at det 47 00:03:02.650 --> 00:03:03.730 blev lavet i første omgang. 48 00:03:04.410 --> 00:03:06.110 Denne her blev taget ud af drift sammen 49 00:03:06.110 --> 00:03:08.850 fra 1912, og der var det mellem Roskilde 50 00:03:08.850 --> 00:03:09.470 og Skiby. 51 00:03:10.050 --> 00:03:12.110 Hvornår kommer det lokale ind i billedet så? 52 00:03:13.690 --> 00:03:15.510 Det med Roskilde og Skiby, det var i 53 00:03:15.510 --> 00:03:17.790 1875, at man finder på at lave den 54 00:03:17.790 --> 00:03:18.090 rute. 55 00:03:18.470 --> 00:03:21.590 Man havde tidligere ruter, der gik til Kallenborg 56 00:03:21.590 --> 00:03:24.050 via Holbæk. 57 00:03:24.550 --> 00:03:29.330 Da jernbanen blev oprettet først 1847 til Roskilde, 58 00:03:29.790 --> 00:03:33.910 og så senere i 1856 til Kallenborg, der 59 00:03:33.910 --> 00:03:38.010 bliver diligenceruten til Kallenborg nedlagt mellem Roskilde og 60 00:03:38.010 --> 00:03:38.410 Kallenborg. 61 00:03:39.690 --> 00:03:41.710 Og så synes man, at der er behov 62 00:03:41.710 --> 00:03:44.730 for en diligence til Skiby, og så opretter 63 00:03:44.730 --> 00:03:46.250 man den rute, der hedder Roskilde-Skiby. 64 00:03:46.390 --> 00:03:49.190 Og den kører sig helt frem til 1912, 65 00:03:49.610 --> 00:03:53.550 hvor postvæsenet som helhed opgiver det med personbefordring. 66 00:03:54.010 --> 00:03:55.390 Da er det slut med det, så er 67 00:03:55.390 --> 00:03:57.590 det gået over til private vognmænd. 68 00:03:57.870 --> 00:03:59.370 Nu talte du før om rejsen til Hamburg. 69 00:04:00.530 --> 00:04:01.630 Der havde man jo bagage med. 70 00:04:01.690 --> 00:04:02.770 Det havde man jo også, hvis man skulle 71 00:04:02.770 --> 00:04:03.370 til Skiby. 72 00:04:03.510 --> 00:04:04.990 Men hvordan fik man den ned her på 73 00:04:04.990 --> 00:04:06.550 sådan en vogn som denne her? 74 00:04:06.550 --> 00:04:09.230 Jo, der var jo plads på taget af 75 00:04:09.230 --> 00:04:13.070 diligencen deroppe, og hvis det var regnvejr og 76 00:04:13.070 --> 00:04:14.530 dårlig vejr om vinteren, så kunne man lægge 77 00:04:14.530 --> 00:04:15.230 en præsending hen over. 78 00:04:15.329 --> 00:04:15.850 Det har man gjort. 79 00:04:16.209 --> 00:04:19.209 Ligesåvel som bagved her har der kunnet ligge 80 00:04:19.209 --> 00:04:22.270 noget bagage der. 81 00:04:23.310 --> 00:04:26.150 Det post, man fik med undervejs, det havde 82 00:04:26.150 --> 00:04:27.390 man jo den store kasse til. 83 00:04:27.970 --> 00:04:31.690 Både til pakker og til breve, mens værdiposten 84 00:04:31.690 --> 00:04:35.170 kom ind under kuskesædet her på den anden 85 00:04:35.170 --> 00:04:35.450 side. 86 00:04:36.170 --> 00:04:38.770 Der havde man en nøgle og en låge, 87 00:04:38.810 --> 00:04:40.530 og så lagde man værdiposten ind der. 88 00:04:41.110 --> 00:04:41.710 Sådan gør man det. 89 00:04:42.190 --> 00:04:43.530 Når der var værdiposten med, så måtte der 90 00:04:43.530 --> 00:04:45.810 jo også være nogle sikkerhedsforanstaltninger, der var forbundet 91 00:04:45.810 --> 00:04:46.050 med det. 92 00:04:46.190 --> 00:04:47.590 Eller er det kun det, man forbinder med 93 00:04:47.590 --> 00:04:50.110 kropper i de tider, Weston og sådan noget? 94 00:04:50.310 --> 00:04:52.590 Nej, der har været problemer, helt sikkert, og 95 00:04:52.590 --> 00:04:55.930 jo længere tilbage i tiden, vi går, jo 96 00:04:55.930 --> 00:04:56.910 større problemer. 97 00:04:56.990 --> 00:05:01.050 Der har været røveriske overfald af posttilschancer, næsten 98 00:05:01.050 --> 00:05:03.870 som i USA eller i Amerika. 99 00:05:03.870 --> 00:05:09.250 Men nok ikke så udbredt og ikke heroiseret 100 00:05:09.250 --> 00:05:11.870 på samme måde som i Amerika. 101 00:05:12.050 --> 00:05:13.210 Ej, der har været overfald, det er helt 102 00:05:13.210 --> 00:05:16.290 sikkert, på sådan nogle tilschancer her. 103 00:05:16.930 --> 00:05:18.850 Og det er noget af den oplevelse, I 104 00:05:18.850 --> 00:05:21.210 nu vil give skolebørnene i den kommende uge 105 00:05:21.210 --> 00:05:22.870 her, den uge hvor der er vinterferie i 106 00:05:22.870 --> 00:05:23.250 skolerne? 107 00:05:23.610 --> 00:05:25.750 Ja, i uge 8, altså fra den 19. 108 00:05:25.870 --> 00:05:26.850 til den 23. 109 00:05:27.270 --> 00:05:29.510 februar, der vil vi køre rundt med den 110 00:05:29.510 --> 00:05:32.130 her i Roskilde by en tur rundt. 111 00:05:32.130 --> 00:05:36.050 Her fra Købmansgården som udgangspunkt, og om formiddagen 112 00:05:36.050 --> 00:05:37.510 fra 10 til 12 vil vi køre op 113 00:05:37.510 --> 00:05:40.710 til postkontoret oppe i Jernbanegade. 114 00:05:41.990 --> 00:05:43.890 Og der kan man få, ja det er 115 00:05:43.890 --> 00:05:47.730 sgu måske overladet at fortælle til repræsentanterne fra 116 00:05:47.730 --> 00:05:48.470 Postvæsenet. 117 00:05:48.670 --> 00:05:49.790 Det taler vi med ham om senere, men 118 00:05:49.790 --> 00:05:51.170 vi skal nok også lige pointere det der 119 00:05:51.170 --> 00:05:52.610 med, at det koster godt nok penge at 120 00:05:52.610 --> 00:05:52.930 komme med. 121 00:05:53.650 --> 00:05:55.450 Det er noget jeg må sige nu, at 122 00:05:55.450 --> 00:05:58.130 man er nødt til at indtegne sig på 123 00:05:58.130 --> 00:06:01.770 forhånd hernede i Købmansgården, Roskilde Museums Købmansgård, Ringstedgade 124 00:06:01.770 --> 00:06:01.970 nr. 125 00:06:03.050 --> 00:06:03.370 8. 126 00:06:04.290 --> 00:06:07.150 Og billetterne koster jo så 25 for voksne 127 00:06:07.150 --> 00:06:09.570 og 15 kroner for børn. 128 00:06:09.950 --> 00:06:12.270 Og det skal man gøre inden vi begynder 129 00:06:12.270 --> 00:06:14.610 at køre på mandag, fordi vi skal have 130 00:06:14.610 --> 00:06:16.970 det til at hænge sammen økonomisk, så det 131 00:06:16.970 --> 00:06:19.070 håber vi på kan lade sig gøre at 132 00:06:19.070 --> 00:06:21.070 køre rundt med sådan en flot tilschancer som 133 00:06:21.070 --> 00:06:21.450 denne her. 134 00:06:21.450 --> 00:06:23.150 Hvad type hest skal I have på her? 135 00:06:23.830 --> 00:06:25.850 Vi skal have ikke helt rigtige heste. 136 00:06:26.030 --> 00:06:27.670 Det er et lille problem der. 137 00:06:27.790 --> 00:06:29.570 Det bliver nordbakker vi får foran, og det 138 00:06:29.570 --> 00:06:30.930 har ikke været det almindelige man brugte. 139 00:06:31.150 --> 00:06:32.530 Det har været større heste, det har fx 140 00:06:32.530 --> 00:06:34.930 været freksborgheste man brugte. 141 00:06:35.430 --> 00:06:38.590 Men det er en vognmand vi kender og 142 00:06:38.590 --> 00:06:40.770 bruger også om sommeren, og vi har meget 143 00:06:40.770 --> 00:06:42.230 tillid til ham, og det er godt at 144 00:06:42.230 --> 00:06:44.270 have betryggende forhold, når der bliver kørt rundt 145 00:06:44.270 --> 00:06:45.830 med sådan en vogn som denne her. 146 00:06:46.090 --> 00:06:47.950 Hvis det er til hestene i trafikken i 147 00:06:47.950 --> 00:06:48.710 90'erne? 148 00:06:49.810 --> 00:06:51.150 Der er det godt at have nogle heste 149 00:06:51.150 --> 00:06:52.810 man har styr på, helt sikkert, og det 150 00:06:52.810 --> 00:06:54.130 ved vi at han er god til. 151 00:06:54.730 --> 00:06:56.190 Jeg tror ikke vi får nogen problemer med 152 00:06:56.190 --> 00:06:56.350 det. 153 00:06:56.850 --> 00:07:00.330 Inden bagved der ligger noget af datidens uniformer, 154 00:07:00.390 --> 00:07:01.590 er det dig der vil have dem på? 155 00:07:01.930 --> 00:07:03.970 Ja, jeg synes det kunne være sjovt, og 156 00:07:03.970 --> 00:07:07.850 da det var muligt af Postmuseet at låne 157 00:07:07.850 --> 00:07:11.150 uniformer, kopier af uniformer, så ville vi gøre 158 00:07:11.150 --> 00:07:11.630 det også. 159 00:07:11.770 --> 00:07:13.290 Dem vil vi iføre os, i hvert fald 160 00:07:13.290 --> 00:07:16.650 om formiddagen på turene, så kusken har uniform 161 00:07:16.650 --> 00:07:20.410 på, og jeg vil have uniform på i 162 00:07:20.410 --> 00:07:22.630 det omfang jeg kører med, så der er 163 00:07:22.630 --> 00:07:25.730 to uniformklæder deroppe. 164 00:07:26.150 --> 00:07:29.210 Jeg kan da lige vise den, hvis vi 165 00:07:29.210 --> 00:07:30.890 vil også forsøge, og jeg vil ikke love 166 00:07:30.890 --> 00:07:31.410 noget nu. 167 00:07:32.350 --> 00:07:34.650 Jeg har prøvet at indøve et signal, for 168 00:07:34.650 --> 00:07:36.810 jeg er ikke så god til det, men 169 00:07:36.810 --> 00:07:38.670 jeg vil prøve at nå at lære det 170 00:07:38.670 --> 00:07:42.030 til næste uge, så vi kan blæse signaler 171 00:07:42.030 --> 00:07:43.530 mens vi kører undervejs. 172 00:07:43.530 --> 00:07:46.310 Det var sådan, at man normalt blæste signaler, 173 00:07:46.330 --> 00:07:49.390 når man bad folk om at stige ind 174 00:07:49.390 --> 00:07:49.790 i vognen. 175 00:07:50.110 --> 00:07:51.050 Der var et signal fra det. 176 00:07:51.450 --> 00:07:53.330 Der var et signal fra, hvis man ønskede, 177 00:07:53.610 --> 00:07:55.950 at trafikken omkring skulle fjerne sig, for nu 178 00:07:55.950 --> 00:07:58.610 kom delisjansen, for den havde forkørselsret over for 179 00:07:58.610 --> 00:07:59.810 alle andre vogne. 180 00:08:00.430 --> 00:08:02.450 Ligesådan havde man et signal, når man var 181 00:08:02.450 --> 00:08:04.590 gulvet op, og når man ankom til det 182 00:08:04.590 --> 00:08:06.890 bestemmelsested, man nu skulle. 183 00:08:07.410 --> 00:08:09.430 Så brugte man forskellige signaler på de her 184 00:08:09.430 --> 00:08:09.590 hunde. 185 00:08:09.590 --> 00:08:11.490 Jeg kan nok love at lære et eller 186 00:08:11.490 --> 00:08:12.470 to signaler. 187 00:08:12.930 --> 00:08:14.590 Det kan vi sige med helt sikkerhed, at 188 00:08:14.590 --> 00:08:15.810 det ikke bliver galop i hvert fald. 189 00:08:16.170 --> 00:08:18.790 Nej, det bliver stille og roligt kørsel op 190 00:08:18.790 --> 00:08:19.310 igennem byen. 191 00:08:20.630 --> 00:08:21.730 Der var mere til. 192 00:08:22.770 --> 00:08:25.270 Er stoffet der originalt? 193 00:08:25.890 --> 00:08:26.650 Er det så tæt på? 194 00:08:26.750 --> 00:08:29.150 Det er så tæt på en kopi af 195 00:08:29.150 --> 00:08:30.870 det, man brugte, som vi kan komme. 196 00:08:31.610 --> 00:08:33.030 Det er da enormt kraftigt. 197 00:08:33.610 --> 00:08:37.010 Du spurgte, hvor koldt det var siden vinteren, 198 00:08:37.010 --> 00:08:37.970 og der skal virkelig noget til. 199 00:08:37.970 --> 00:08:44.110 Lange underbukser, træskostøvler osv., og forskellige dækkender op 200 00:08:44.110 --> 00:08:45.170 til kusken. 201 00:08:45.370 --> 00:08:47.270 Det er et par kraftige bukser og en 202 00:08:47.270 --> 00:08:51.190 meget flot farve, som passer fint til uniformen 203 00:08:51.190 --> 00:08:51.390 her. 204 00:08:51.550 --> 00:08:54.150 Det er en meget flot uniform. 205 00:08:54.890 --> 00:08:56.590 Og hatten er der selvfølgelig også. 206 00:08:57.690 --> 00:09:00.050 Jeg skal derfor sige, at denne uniform er 207 00:09:00.050 --> 00:09:04.070 tilbage i omkring midten af 1800-tallet. 208 00:09:04.650 --> 00:09:07.510 Den er altså væsentligt ældre end vognen her? 209 00:09:08.190 --> 00:09:09.130 Den er væsentligt ældre, ja. 210 00:09:12.670 --> 00:09:14.910 Har du noget indtryk af, hvad det kostede? 211 00:09:14.990 --> 00:09:16.530 Hvad var portionen på et brød dengang? 212 00:09:19.110 --> 00:09:20.830 Det var i skilling, og det er meget 213 00:09:20.830 --> 00:09:21.610 svært at omregne. 214 00:09:21.670 --> 00:09:23.570 Jeg kan ikke lige overskue omregningen, men det 215 00:09:23.570 --> 00:09:24.970 var noget med fire skilling. 216 00:09:26.330 --> 00:09:30.130 På et tidspunkt omregnede man i 1873 til 217 00:09:30.130 --> 00:09:30.730 kroner og øvre. 218 00:09:32.370 --> 00:09:35.950 En reksdaler var to kroner, og en mark. 219 00:09:36.130 --> 00:09:37.490 Der er sådan noget med 12 mark til 220 00:09:37.490 --> 00:09:39.810 en reksdaler, og så skulle der måske 12. 221 00:09:40.650 --> 00:09:42.230 Nu ruder jeg mig ud i noget, som 222 00:09:42.230 --> 00:09:44.250 jeg ikke er helt sikker på, men måske 223 00:09:44.250 --> 00:09:46.570 også 12 skilling til en mark. 224 00:09:46.730 --> 00:09:47.850 Det er jo også svært at sige, hvad 225 00:09:47.850 --> 00:09:49.650 købkraften var af den. 226 00:09:50.190 --> 00:09:52.430 Ja, det er svært at sige på stående 227 00:09:52.430 --> 00:09:52.590 fod. 228 00:09:53.610 --> 00:09:55.150 I hørte før, at Per Carlsen fra Roskilde 229 00:09:55.150 --> 00:09:58.130 Museum fortæller om, at Roskilde Postvesten går ind 230 00:09:58.130 --> 00:09:58.310 i det. 231 00:09:58.310 --> 00:09:59.970 Hvad er det for et arrangement, eller hvad 232 00:09:59.970 --> 00:10:01.330 del af arrangementet er det, I går ind 233 00:10:01.330 --> 00:10:01.450 i? 234 00:10:01.950 --> 00:10:03.330 Inden jeg kommer ind på det, så vil 235 00:10:03.330 --> 00:10:05.050 jeg lige sige, at Roskilde by er en 236 00:10:05.050 --> 00:10:06.750 veldig interessant by at bo i. 237 00:10:06.970 --> 00:10:08.150 Jeg kommer f.eks. fra Sønderjylland. 238 00:10:08.450 --> 00:10:09.610 Jeg synes, der er så mange dygtige og 239 00:10:09.610 --> 00:10:12.370 aktive borgere her i byen, og det friske 240 00:10:12.370 --> 00:10:15.690 initiativ, som Per Carlsen fra Roskilde Museums købmandsgård 241 00:10:15.690 --> 00:10:18.390 er kommet med, at postdiligensen skal køre rundt 242 00:10:18.390 --> 00:10:20.590 i byen her i næste uge, det er 243 00:10:20.590 --> 00:10:22.230 jo noget, som vi også ser med meget 244 00:10:22.230 --> 00:10:23.150 stor spænding på. 245 00:10:23.150 --> 00:10:25.910 Og postkontoret er også interesseret i at komme 246 00:10:25.910 --> 00:10:27.070 ind i byen, når der er så noget 247 00:10:27.070 --> 00:10:28.030 med postdiligensen. 248 00:10:28.150 --> 00:10:29.110 Det vil jo bare mangle. 249 00:10:29.810 --> 00:10:31.690 I forbindelse med det arrangement, der er noget 250 00:10:31.690 --> 00:10:36.130 med de trafikale situationer oppe omkring Jernbanegade, og 251 00:10:36.130 --> 00:10:37.490 der har vi sådan, at mellem kl. 252 00:10:37.610 --> 00:10:38.190 10 og kl. 253 00:10:38.310 --> 00:10:40.070 12, hvor der ikke er så meget trafik 254 00:10:40.070 --> 00:10:42.490 deroppe, der er der mulighed for, at diligensen 255 00:10:42.490 --> 00:10:45.050 holder inde på det parkeringsområde, hvor vi har 256 00:10:45.050 --> 00:10:46.430 vores postbiler holdende. 257 00:10:47.190 --> 00:10:48.430 Og i forbindelse med det, så har vi 258 00:10:48.430 --> 00:10:50.150 altså fået fremstillet en stor reklamepostkasse. 259 00:10:50.650 --> 00:10:52.030 Den er så stor, at der kan stå 260 00:10:52.030 --> 00:10:54.050 en mandagen, og der vil han sælge nogle 261 00:10:54.050 --> 00:10:55.790 postkort og nogle frimærker. 262 00:10:56.050 --> 00:10:57.350 Og når nu synes, at vi får et 263 00:10:57.350 --> 00:11:01.230 nyt frimærke i morgen for Kunstindustrimuseets 100-årsdag, 264 00:11:01.550 --> 00:11:02.770 så er det lige det, vi vil sælge. 265 00:11:03.590 --> 00:11:05.830 I forbindelse med arrangementet, så har Roskilde Museet 266 00:11:05.830 --> 00:11:07.330 fået fremstillet et særstempel. 267 00:11:07.930 --> 00:11:10.550 Det særstempel vil forsyne alle de her postkort, 268 00:11:10.610 --> 00:11:13.350 som vi sælger, og konvolutter, som vil komme 269 00:11:13.350 --> 00:11:14.090 med diligensen. 270 00:11:14.470 --> 00:11:17.010 Men det bliver kun på selve postkortet, på 271 00:11:17.010 --> 00:11:17.910 selve konvolutten. 272 00:11:17.910 --> 00:11:19.910 Det bliver ikke annulering af frimærke. 273 00:11:20.330 --> 00:11:21.930 Og det skyldes, at for at kunne annulere 274 00:11:21.930 --> 00:11:24.050 frimærke med sådan et særstempel, så skal der 275 00:11:24.050 --> 00:11:25.470 være et der er blevet mættet rundt i 276 00:11:25.470 --> 00:11:28.010 hele Danmark og udlandet, så alle samler har 277 00:11:28.010 --> 00:11:29.770 mulighed for at kunne få fat i sådan 278 00:11:29.770 --> 00:11:30.230 et stempel. 279 00:11:30.550 --> 00:11:32.770 Så det bliver på selve postkortet, og så 280 00:11:32.770 --> 00:11:35.090 afstemmer vi frimærket med et almindeligt dagstemmel på 281 00:11:35.090 --> 00:11:36.030 Roskilde Postkontor. 282 00:11:36.150 --> 00:11:37.450 Jo, men selvom I ikke laver det, så 283 00:11:37.450 --> 00:11:39.750 vil det frimærke da alligevel have sin betydning? 284 00:11:39.930 --> 00:11:41.270 Altså også for samlerne vil det da få 285 00:11:41.270 --> 00:11:41.750 en betydning? 286 00:11:41.750 --> 00:11:44.570 Ja, selve kortet vil jo have en lokal, 287 00:11:44.830 --> 00:11:49.470 en historisk terrasse selvfølgelig, men frimærke må ikke 288 00:11:49.470 --> 00:11:51.670 annuleres af et stempel, som ikke har været 289 00:11:51.670 --> 00:11:54.550 igennem hele det system med, at vi annoncerer. 290 00:11:54.950 --> 00:11:58.770 Vi fortæller vores tre lokale frimærkeklubber, og vores 291 00:11:58.770 --> 00:12:00.450 lokale frimærker forhandler om, at vi har det 292 00:12:00.450 --> 00:12:02.310 der arrangement, så de har mulighed for at 293 00:12:02.310 --> 00:12:04.030 skaffe sig sådan nogle postkort, og det vil 294 00:12:04.030 --> 00:12:06.050 selvfølgelig også få noget samleværdi, det er klart. 295 00:12:07.010 --> 00:12:08.890 Og det var altså kun imellem klokken 10 296 00:12:08.890 --> 00:12:10.630 og 12, at I lavede det der arrangement 297 00:12:10.630 --> 00:12:10.970 her? 298 00:12:10.970 --> 00:12:13.370 Ja, og det er på grund af, som 299 00:12:13.370 --> 00:12:15.470 jeg sagde før, de trafikale problemer, vi har 300 00:12:15.470 --> 00:12:18.030 i Jernbanegade, og det vil sige, at den 301 00:12:18.030 --> 00:12:19.990 starter hernede fra klokken 10, og klokken 10 302 00:12:19.990 --> 00:12:22.310 .40 og klokken 11.20, der kører den 303 00:12:22.310 --> 00:12:24.330 her fra Købmandsgården, og forbindes med det, så 304 00:12:24.330 --> 00:12:26.230 er det et 5-10 minutters ophold på 305 00:12:26.230 --> 00:12:28.750 postkontoret, hvor man har mulighed for at købe 306 00:12:28.750 --> 00:12:31.090 postkort og forstemple sine forsendelser. 307 00:12:32.250 --> 00:12:33.070 Fra cirka 1. 308 00:12:33.150 --> 00:12:35.190 maj, der flytter Roskilde LokalTV sender. 309 00:12:35.750 --> 00:12:38.250 Vi kommer op på hovedsenderen, der hvor også 310 00:12:38.250 --> 00:12:39.370 TV2 sender fra. 311 00:12:40.910 --> 00:12:43.730 Senderstyrken bliver væsentligt forøget, for de nuværende 200 312 00:12:43.730 --> 00:12:45.910 W kommer vi op på 5 kW. 313 00:12:46.730 --> 00:12:49.290 Og da Roskilde LokalTV bliver placeret i 200 314 00:12:49.290 --> 00:12:51.270 m højde, hvor vi i dag kun er 315 00:12:51.270 --> 00:12:53.510 75 m oppe, så vil det for alle 316 00:12:53.510 --> 00:12:56.010 i Roskilde Amt blive en langt bedre gengivelse 317 00:12:56.010 --> 00:12:57.230 af både billede og lyd. 318 00:12:58.290 --> 00:13:00.950 Post og Telegrafvestet, som er den, der står 319 00:13:00.950 --> 00:13:03.530 for opbygningen af den nye Roskilde LokalTV sender, 320 00:13:03.530 --> 00:13:05.790 har fortalt os, at alle, der bor inden 321 00:13:05.790 --> 00:13:08.090 for en radius af 25 km, vil kun 322 00:13:08.090 --> 00:13:10.950 modtage den nye sender med 100% billede. 323 00:13:11.810 --> 00:13:13.870 Nu er et tv-signal ikke noget, man 324 00:13:13.870 --> 00:13:16.150 sådan er herover, og derfor, når Post og 325 00:13:16.150 --> 00:13:18.950 Telegrafvesten siger 100%, så er de meget afhængige 326 00:13:18.950 --> 00:13:19.530 af modtagerforholdene. 327 00:13:21.990 --> 00:13:23.550 Hvor langt den nye sender kommer til at 328 00:13:23.550 --> 00:13:25.150 række, det ved vi først, når vi begynder 329 00:13:25.150 --> 00:13:26.370 at lave prøveudsendelser. 330 00:13:26.730 --> 00:13:28.770 Og det gør vi om 2-4 måneder. 331 00:13:28.770 --> 00:13:30.730 Men en ting, det ved vi, at både 332 00:13:30.730 --> 00:13:33.110 Sverige og Østjyskland har måttet give tilladelse til, 333 00:13:33.550 --> 00:13:35.510 at vi på Roskilde LokalTV må benytte den 334 00:13:35.510 --> 00:13:36.830 nye Kanal 55. 335 00:13:37.830 --> 00:13:39.750 Senderen, vi sender det her program på, er 336 00:13:39.750 --> 00:13:42.310 placeret i City 2 i Tostrup, og er 337 00:13:42.310 --> 00:13:44.730 som sagt kun på 200 watt, og er 338 00:13:44.730 --> 00:13:46.730 heller ikke placeret ret højt oppe. 339 00:13:46.850 --> 00:13:48.430 Og derfor er det ikke alle, der kan 340 00:13:48.430 --> 00:13:50.010 modtage vores udsendelser i Roskilde. 341 00:13:50.390 --> 00:13:53.410 Det bliver langt bedre om 2-3 måneder. 342 00:13:54.330 --> 00:13:56.030 Nu har vi hørt noget om, hvordan senderforholdene 343 00:13:56.030 --> 00:13:57.850 er, men der er jo også en modtagerdel, 344 00:13:57.910 --> 00:13:59.230 og den står vi ved lige i øjeblikket. 345 00:13:59.390 --> 00:14:01.290 Vi har bedt en antennespecialist her fra Roskilde 346 00:14:01.290 --> 00:14:03.010 om at komme og give et bud på, 347 00:14:03.310 --> 00:14:04.690 hvad man skal gøre for at få Kanal 348 00:14:04.690 --> 00:14:06.010 55 bedst muligt ind. 349 00:14:06.590 --> 00:14:07.650 Og Ole, hvad skal man gøre? 350 00:14:08.010 --> 00:14:13.250 Ja, man skal få monteret en antenne, en 351 00:14:13.250 --> 00:14:15.710 Kanal 55 antenne, og så kan man køre 352 00:14:15.710 --> 00:14:19.050 ind på det eksisterende anlæg med et filter, 353 00:14:20.490 --> 00:14:22.650 og så skulle det være klaret. 354 00:14:22.650 --> 00:14:25.990 Antennen ser jo anderledes ud, normalt ville de 355 00:14:25.990 --> 00:14:27.510 ligge ned, men den her står op. 356 00:14:27.610 --> 00:14:30.650 Ja, det er et lødret på stationen, den 357 00:14:30.650 --> 00:14:31.110 kører på. 358 00:14:31.390 --> 00:14:33.110 Hvis kanalerne kommer til at ligge for tæt, 359 00:14:33.490 --> 00:14:34.350 så vender man nogle af dem. 360 00:14:34.630 --> 00:14:35.750 Og i det her tilfælde er det jo 361 00:14:35.750 --> 00:14:38.550 53 og 55, der de sender ud for 362 00:14:38.550 --> 00:14:39.370 hovedet, begge to. 363 00:14:39.750 --> 00:14:43.030 53 er det nuværende TV 2, og også 364 00:14:43.030 --> 00:14:45.210 TV Løje, der sender derfra, og hvor vi 365 00:14:45.210 --> 00:14:46.450 så kommer på Kanal 55. 366 00:14:46.790 --> 00:14:49.230 Og det skulle så gøre, at modtager-signalet 367 00:14:49.230 --> 00:14:51.870 bliver tempereret, og det bliver så godt, at 368 00:14:51.870 --> 00:14:54.330 man på denne her kan tage det Roskilde 369 00:14:54.330 --> 00:14:55.430 Lokal TV væsentligt bedre. 370 00:14:56.690 --> 00:14:59.550 Nu siger Post til Grafvesen i går nok, 371 00:14:59.630 --> 00:15:01.770 at det er 25 km fra hovedcellerne, at 372 00:15:01.770 --> 00:15:03.830 man kan tage et 100% billede, men 373 00:15:03.830 --> 00:15:05.730 det er jo ikke med antennen, sådan at 374 00:15:05.730 --> 00:15:07.310 man bare sætter den op, og så håber 375 00:15:07.310 --> 00:15:08.030 man, at det kommer ind. 376 00:15:08.110 --> 00:15:09.430 Der skal jo laves et stykke arbejde. 377 00:15:10.430 --> 00:15:12.670 Det skal jo lige sættes op på masten, 378 00:15:12.970 --> 00:15:14.950 den eksisterende mast, det kan den sagtens bære, 379 00:15:15.590 --> 00:15:17.330 og så monterer man det der filter, og 380 00:15:17.330 --> 00:15:17.990 så kører man ned. 381 00:15:18.490 --> 00:15:20.350 Det er jo ikke nogen stor sag, den 382 00:15:20.350 --> 00:15:20.910 der at lave. 383 00:15:21.770 --> 00:15:24.010 Og så siger Post til Grafvesen jo også, 384 00:15:24.290 --> 00:15:26.730 at man kan tage et perfekt billede, 25 385 00:15:26.730 --> 00:15:28.850 km i radius fra hovedet. 386 00:15:29.330 --> 00:15:30.650 Vi tror altså, at den går længere ud. 387 00:15:31.410 --> 00:15:33.390 Men da de siger et perfekt billede, så 388 00:15:33.390 --> 00:15:35.230 er det der opfylder deres krav, og det 389 00:15:35.230 --> 00:15:36.970 behøves det jo ikke at gøre hjemme hos 390 00:15:36.970 --> 00:15:41.150 sin lille patient, eller i en lille ejendom. 391 00:15:41.870 --> 00:15:43.030 Alt har sin pris. 392 00:15:43.210 --> 00:15:44.470 Hvad koster så noget som det her? 393 00:15:45.510 --> 00:15:50.130 Sådan en montering der, med filter ind, den 394 00:15:50.130 --> 00:15:51.710 koster 530 kroner. 395 00:15:52.010 --> 00:15:52.770 Eksklusiv montering. 396 00:15:53.270 --> 00:15:54.710 Det vil sige, at det er en tænde, 397 00:15:54.910 --> 00:15:56.290 og det er filter, det drejer sig om? 398 00:15:56.410 --> 00:15:59.430 Ja, og så kommer monteringen, og det er 399 00:15:59.430 --> 00:15:59.590 ca. 400 00:16:00.070 --> 00:16:00.990 350 kroner. 401 00:16:02.130 --> 00:16:03.190 Altså for under 1000 kroner? 402 00:16:03.210 --> 00:16:04.510 For under 1000 kroner, så ser man et 403 00:16:04.510 --> 00:16:05.170 perfekt billede. 404 00:16:06.530 --> 00:16:08.310 Og jeg tror stadigvæk, at man kan tage 405 00:16:08.310 --> 00:16:10.530 det i en radius af omkring 50 km. 406 00:16:11.270 --> 00:16:12.430 Det vil sige, at det meste af Sierland 407 00:16:12.430 --> 00:16:13.490 skulle få nøjes af os? 408 00:16:13.490 --> 00:16:14.950 Det tror jeg. 409 00:16:16.070 --> 00:16:19.090 Dem der har anlæg nu, hvordan skal de 410 00:16:19.090 --> 00:16:19.370 gøre? 411 00:16:19.530 --> 00:16:21.030 Skal de simpelthen rette henvendelse til jer? 412 00:16:21.430 --> 00:16:22.850 Eller kan man købe sådan noget løst her? 413 00:16:22.910 --> 00:16:23.450 Det kan man også. 414 00:16:23.770 --> 00:16:24.810 Man kan selv montere det jo. 415 00:16:25.010 --> 00:16:26.050 Hvis det er det man vil, så køb 416 00:16:26.050 --> 00:16:26.590 det i løsdel. 417 00:16:26.890 --> 00:16:29.030 Så sparer man jo selvfølgelig monteringen, og det 418 00:16:29.030 --> 00:16:30.330 er jo en let sag. 419 00:16:30.570 --> 00:16:33.090 Men hvis man kommer ind på et større 420 00:16:33.090 --> 00:16:34.950 anlæg, så skal man altså passe på, at 421 00:16:34.950 --> 00:16:36.170 man ikke får nogle problemer. 422 00:16:36.430 --> 00:16:38.570 Men der er noget med geografiske forhold. 423 00:16:38.630 --> 00:16:39.590 Der er noget med, at der godt kan 424 00:16:39.590 --> 00:16:41.190 stå en skorsten foran og generere. 425 00:16:41.770 --> 00:16:43.350 Så må man jo flytte lidt, for der 426 00:16:43.350 --> 00:16:44.570 kan jo komme sådan nogle skygger på. 427 00:16:45.230 --> 00:16:46.010 Og det er jo ikke sant. 428 00:16:46.090 --> 00:16:47.650 Og så lægger man måske også de billeder, 429 00:16:47.710 --> 00:16:48.510 man har i forvejen. 430 00:16:48.630 --> 00:16:49.070 Og det er jo ikke det, der er 431 00:16:49.070 --> 00:16:49.650 meningen. 432 00:16:49.910 --> 00:16:52.810 Og da I har instrumenter, der kan måle 433 00:16:52.810 --> 00:16:54.010 ud, hvad det drejer sig om? 434 00:16:54.030 --> 00:16:55.810 Der har vi udstyr, vogne, montør og det 435 00:16:55.810 --> 00:16:56.030 hele. 436 00:16:56.610 --> 00:16:57.870 Klart, det er lynhurtigt. 437 00:16:59.940 --> 00:17:03.280 I den forbindelse, færre ude fra Hovedet, det 438 00:17:03.280 --> 00:17:06.280 er jo en forholdsvis kraftig sender, der er 439 00:17:06.280 --> 00:17:07.400 sat op på Kanal 55. 440 00:17:07.619 --> 00:17:09.060 Det er 5 kW, og så sidder den 441 00:17:09.060 --> 00:17:10.619 altså i en højde af 200 meter. 442 00:17:11.319 --> 00:17:13.000 Det er derfor, at vi tror, at den 443 00:17:13.000 --> 00:17:13.619 kan sende langt. 444 00:17:14.700 --> 00:17:16.380 Og hvis vi nu tager det i forhold 445 00:17:16.380 --> 00:17:18.000 til det, vi kan se nu på Kanal 446 00:17:18.000 --> 00:17:18.579 25? 447 00:17:21.329 --> 00:17:25.450 Ja, altså, det er jo geografiske forhold, der 448 00:17:25.450 --> 00:17:26.470 gør sig gældende. 449 00:17:26.650 --> 00:17:28.730 Men jeg tror, vi kan gå helt ned 450 00:17:28.730 --> 00:17:29.630 til Ringsted. 451 00:17:31.410 --> 00:17:33.250 Og i øjeblikket, hvad ser vi? 452 00:17:33.510 --> 00:17:35.970 Altså, der er jo nogen, der kan se 453 00:17:35.970 --> 00:17:36.870 det dernede omkring. 454 00:17:37.350 --> 00:17:38.770 Men der bliver jo endnu flere. 455 00:17:40.770 --> 00:17:42.450 Vi er ikke så lokalt kendt omkring Ringsted. 456 00:17:42.450 --> 00:17:43.730 Og Køge er den vej nedover. 457 00:17:44.130 --> 00:17:47.050 Men oppe i Hornshade er der jo mange, 458 00:17:47.210 --> 00:17:47.490 der ser det. 459 00:17:48.490 --> 00:17:49.670 Nu har der jo mange, der har rejst 460 00:17:49.670 --> 00:17:51.930 kritik for, at Roskilde Lokaltv, som de sender 461 00:17:51.930 --> 00:17:53.710 i øjeblikket, altså på Kanal 25, ikke engang 462 00:17:53.710 --> 00:17:55.210 kan ses ved Roskilde Domkirke. 463 00:17:55.770 --> 00:17:56.430 Bliver det lettere? 464 00:17:57.090 --> 00:17:58.530 Ja, meget lettere. 465 00:17:59.390 --> 00:18:01.770 Oppe ved Roskilde Domkirke, eller lige bagved kirken, 466 00:18:01.810 --> 00:18:03.750 der kan man ikke se Lokalt 25 i 467 00:18:03.750 --> 00:18:04.390 øjeblikket. 468 00:18:04.810 --> 00:18:08.250 Men når senderen kommer op til Lokalt 55, 469 00:18:09.190 --> 00:18:10.710 så kan de se det nede bagved. 470 00:18:10.710 --> 00:18:12.130 Det kan godt være, at det ikke bliver 471 00:18:12.130 --> 00:18:14.750 100%, men så kan man montere en forstærker 472 00:18:14.750 --> 00:18:17.830 ind på den, og så har man det 473 00:18:17.830 --> 00:18:18.070 igen. 474 00:18:18.630 --> 00:18:19.730 Det koster altså mere? 475 00:18:20.030 --> 00:18:20.970 Det koster så mere, ja. 476 00:18:21.730 --> 00:18:23.270 Men hvornår går I i gang med det 477 00:18:23.270 --> 00:18:23.490 her? 478 00:18:25.510 --> 00:18:29.250 Der bliver jo sendt det i luften imellem 479 00:18:29.250 --> 00:18:30.630 den første i fjerde og den første i 480 00:18:30.630 --> 00:18:30.990 femte. 481 00:18:32.310 --> 00:18:34.530 Og før den går i luften, så kan 482 00:18:34.530 --> 00:18:35.470 vi jo heller ikke montere noget. 483 00:18:37.430 --> 00:18:40.950 Men så, hvad skal vi sige? 484 00:18:41.070 --> 00:18:42.390 Hvis nu vi holder på, at den kommer 485 00:18:42.390 --> 00:18:45.150 den første i fjerde, så kan vi jo 486 00:18:45.150 --> 00:18:46.150 alligevel montere nogle stykker. 487 00:18:46.770 --> 00:18:49.230 For der bliver jo mange fællesanlæg, der skal 488 00:18:49.230 --> 00:18:50.310 have koblet om jo. 489 00:18:51.210 --> 00:18:52.670 Og dem kontakter vi allerede nu. 490 00:18:53.970 --> 00:18:55.010 Det vil også være svært at nævne her, 491 00:18:55.070 --> 00:18:56.670 at alle dem, der har hybridnægt, de skal 492 00:18:56.670 --> 00:18:57.990 egentlig ikke spikulere på noget som helst? 493 00:18:58.150 --> 00:18:58.610 Overhovedet ikke. 494 00:18:58.770 --> 00:19:01.430 Den ligger fast på den kanal, de køber 495 00:19:01.430 --> 00:19:01.850 ud på nu. 496 00:19:01.850 --> 00:19:05.410 Der er det KTS, der tager det manuelle 497 00:19:05.410 --> 00:19:07.330 arbejde og flytter antennen, så den bare er 498 00:19:07.330 --> 00:19:08.350 den nye, der kommer derud. 499 00:19:08.910 --> 00:19:10.050 Jamen tak, fordi du kom. 500 00:19:11.130 --> 00:19:11.690 Sundhedskanalen. 501 00:19:12.410 --> 00:19:14.410 Et program om sundhed og sygdom. 502 00:19:14.990 --> 00:19:17.390 Den sidste onsdag hver måned på Roskilde Lokal 503 00:19:17.390 --> 00:19:17.710 TV. 504 00:19:19.770 --> 00:19:21.890 Sundhedskanalen er et tilbud til alle, der vil 505 00:19:21.890 --> 00:19:23.410 vide mere om sundhed og sygdom. 506 00:19:24.390 --> 00:19:27.150 Du kan sende spørgsmål og forslag til Sundhedskanalen, 507 00:19:27.570 --> 00:19:30.810 Amsgården, Køgevej 80, 4000 Roskilde. 508 00:19:31.570 --> 00:19:34.310 Vi skal have brevene senest fredagen før, hvis 509 00:19:34.310 --> 00:19:36.030 vi skal have mulighed for at besvare dem 510 00:19:36.030 --> 00:19:36.830 om onsdagen. 511 00:19:37.410 --> 00:19:39.210 Det er altså nu på fredag den 23. 512 00:19:39.550 --> 00:19:42.550 februar, at Sundhedskanalen skal have deres brev, hvis 513 00:19:42.550 --> 00:19:44.790 de vil have svar i næste udsendelse, som 514 00:19:44.790 --> 00:19:46.150 er onsdag den 28. 515 00:19:46.390 --> 00:19:46.790 februar. 516 00:19:47.330 --> 00:19:48.550 Det var, hvad vi havde valgt at bringe 517 00:19:48.550 --> 00:19:49.910 i denne udgave af Nyt for Roskilde. 518 00:19:50.310 --> 00:19:51.650 Vi er tilbage igen på onsdag. 519 00:19:51.990 --> 00:19:53.050 Tak for nu og på gensyn. 520 00:20:01.070 --> 00:20:02.510 Undertekster af Amara.org fællesskab
Serie
Dato udgivet
Emneord
Forfatter
Kommentarer