nyheder+ Go Morgen Roskilde 18. februar 1990

WEBVTT

1
00:01:04.110 --> 00:01:05.770
Nyt fra Roskilde den 18.

2
00:01:05.870 --> 00:01:06.870
februar, godaften.

3
00:01:07.390 --> 00:01:09.930
I den kommende uge er der vinterferie for

4
00:01:09.930 --> 00:01:11.130
skolerne i Roskilde.

5
00:01:11.210 --> 00:01:14.470
Og traditionens ro, så har Roskilde Museum aktiviteter

6
00:01:14.470 --> 00:01:17.170
i gang i Lythøvs Københavnsgård i Ringstedgade.

7
00:01:18.070 --> 00:01:20.290
Hver gang tanen kommer på gamle dage, så

8
00:01:20.290 --> 00:01:22.070
siger man altid, det var hundekoldt.

9
00:01:22.070 --> 00:01:23.410
Og netop i februar måtte det have været

10
00:01:23.410 --> 00:01:23.930
hundekoldt.

11
00:01:23.930 --> 00:01:25.190
Var det ikke koldt at sidde deroppe?

12
00:01:25.890 --> 00:01:28.510
Det har været meget koldt på vinterdage med

13
00:01:28.510 --> 00:01:31.270
10 graders rost og køre en hel dag

14
00:01:31.270 --> 00:01:33.410
siddende på bogen der, det er helt sikkert.

15
00:01:34.110 --> 00:01:36.210
Hvem var det, der betjente de vogne her?

16
00:01:36.910 --> 00:01:40.430
Ja, i den første del, altså jeg skal

17
00:01:40.430 --> 00:01:42.830
lige starte med at sige, at postvæsenet begyndte

18
00:01:42.830 --> 00:01:46.410
at have med personbefordringen, med Dilsjanse at gøre

19
00:01:46.410 --> 00:01:49.030
i 1853.

20
00:01:50.210 --> 00:01:53.130
Og der var det private vognmænd, der havde

21
00:01:53.130 --> 00:01:54.730
ruten som entreprise.

22
00:01:55.370 --> 00:01:57.190
Det var dem, der skulle sørge for den

23
00:01:57.190 --> 00:01:59.850
praktiske befordring, sørge for at køre vognene.

24
00:02:02.410 --> 00:02:04.210
Og der har man jo kørt, den første

25
00:02:04.210 --> 00:02:07.830
rute, der blev oprettet, det var København-Hamborg.

26
00:02:08.830 --> 00:02:11.790
Og man tog afsted lørdag aften og var

27
00:02:11.790 --> 00:02:14.450
i Hamburg seks dage efter, så lang tid

28
00:02:14.450 --> 00:02:14.690
tog det.

29
00:02:14.690 --> 00:02:17.450
Alt efter, hvordan forholdene var at komme over

30
00:02:17.450 --> 00:02:21.190
Storebælt og Lillebælt, der skulle man jo befordres

31
00:02:21.190 --> 00:02:22.270
over med skib.

32
00:02:23.110 --> 00:02:24.630
Så det har taget sin tid dengang i

33
00:02:24.630 --> 00:02:26.570
hvert fald, men i første omgang var det

34
00:02:26.570 --> 00:02:28.490
private vognmænd, der kørte.

35
00:02:29.370 --> 00:02:31.510
Har du noget indtryk af, hvordan systemet dengang

36
00:02:31.510 --> 00:02:33.130
blev brugt af borgerne?

37
00:02:34.130 --> 00:02:35.790
Det var jo ikke alle, der rejste.

38
00:02:36.350 --> 00:02:40.110
Det var helt sikkert kun i de højere

39
00:02:40.110 --> 00:02:42.510
kredse, at man havde råd til at rejse

40
00:02:42.510 --> 00:02:43.750
og blive befordret på den måde.

41
00:02:44.670 --> 00:02:46.050
Det var slet ikke normalt.

42
00:02:46.110 --> 00:02:49.150
Almindelige mennesker, de rejste ikke på den måde.

43
00:02:49.410 --> 00:02:52.270
I første omgang har det været kongen og

44
00:02:52.270 --> 00:02:55.710
kongehuset, der havde brug for at få sendt

45
00:02:55.710 --> 00:02:59.490
pakker fra København til Altona eller til Hamburg.

46
00:03:00.490 --> 00:03:02.650
Så det har været for dem, at det

47
00:03:02.650 --> 00:03:03.730
blev lavet i første omgang.

48
00:03:04.410 --> 00:03:06.110
Denne her blev taget ud af drift sammen

49
00:03:06.110 --> 00:03:08.850
fra 1912, og der var det mellem Roskilde

50
00:03:08.850 --> 00:03:09.470
og Skiby.

51
00:03:10.050 --> 00:03:12.110
Hvornår kommer det lokale ind i billedet så?

52
00:03:13.690 --> 00:03:15.510
Det med Roskilde og Skiby, det var i

53
00:03:15.510 --> 00:03:17.790
1875, at man finder på at lave den

54
00:03:17.790 --> 00:03:18.090
rute.

55
00:03:18.470 --> 00:03:21.590
Man havde tidligere ruter, der gik til Kallenborg

56
00:03:21.590 --> 00:03:24.050
via Holbæk.

57
00:03:24.550 --> 00:03:29.330
Da jernbanen blev oprettet først 1847 til Roskilde,

58
00:03:29.790 --> 00:03:33.910
og så senere i 1856 til Kallenborg, der

59
00:03:33.910 --> 00:03:38.010
bliver diligenceruten til Kallenborg nedlagt mellem Roskilde og

60
00:03:38.010 --> 00:03:38.410
Kallenborg.

61
00:03:39.690 --> 00:03:41.710
Og så synes man, at der er behov

62
00:03:41.710 --> 00:03:44.730
for en diligence til Skiby, og så opretter

63
00:03:44.730 --> 00:03:46.250
man den rute, der hedder Roskilde-Skiby.

64
00:03:46.390 --> 00:03:49.190
Og den kører sig helt frem til 1912,

65
00:03:49.610 --> 00:03:53.550
hvor postvæsenet som helhed opgiver det med personbefordring.

66
00:03:54.010 --> 00:03:55.390
Da er det slut med det, så er

67
00:03:55.390 --> 00:03:57.590
det gået over til private vognmænd.

68
00:03:57.870 --> 00:03:59.370
Nu talte du før om rejsen til Hamburg.

69
00:04:00.530 --> 00:04:01.630
Der havde man jo bagage med.

70
00:04:01.690 --> 00:04:02.770
Det havde man jo også, hvis man skulle

71
00:04:02.770 --> 00:04:03.370
til Skiby.

72
00:04:03.510 --> 00:04:04.990
Men hvordan fik man den ned her på

73
00:04:04.990 --> 00:04:06.550
sådan en vogn som denne her?

74
00:04:06.550 --> 00:04:09.230
Jo, der var jo plads på taget af

75
00:04:09.230 --> 00:04:13.070
diligencen deroppe, og hvis det var regnvejr og

76
00:04:13.070 --> 00:04:14.530
dårlig vejr om vinteren, så kunne man lægge

77
00:04:14.530 --> 00:04:15.230
en præsending hen over.

78
00:04:15.329 --> 00:04:15.850
Det har man gjort.

79
00:04:16.209 --> 00:04:19.209
Ligesåvel som bagved her har der kunnet ligge

80
00:04:19.209 --> 00:04:22.270
noget bagage der.

81
00:04:23.310 --> 00:04:26.150
Det post, man fik med undervejs, det havde

82
00:04:26.150 --> 00:04:27.390
man jo den store kasse til.

83
00:04:27.970 --> 00:04:31.690
Både til pakker og til breve, mens værdiposten

84
00:04:31.690 --> 00:04:35.170
kom ind under kuskesædet her på den anden

85
00:04:35.170 --> 00:04:35.450
side.

86
00:04:36.170 --> 00:04:38.770
Der havde man en nøgle og en låge,

87
00:04:38.810 --> 00:04:40.530
og så lagde man værdiposten ind der.

88
00:04:41.110 --> 00:04:41.710
Sådan gør man det.

89
00:04:42.190 --> 00:04:43.530
Når der var værdiposten med, så måtte der

90
00:04:43.530 --> 00:04:45.810
jo også være nogle sikkerhedsforanstaltninger, der var forbundet

91
00:04:45.810 --> 00:04:46.050
med det.

92
00:04:46.190 --> 00:04:47.590
Eller er det kun det, man forbinder med

93
00:04:47.590 --> 00:04:50.110
kropper i de tider, Weston og sådan noget?

94
00:04:50.310 --> 00:04:52.590
Nej, der har været problemer, helt sikkert, og

95
00:04:52.590 --> 00:04:55.930
jo længere tilbage i tiden, vi går, jo

96
00:04:55.930 --> 00:04:56.910
større problemer.

97
00:04:56.990 --> 00:05:01.050
Der har været røveriske overfald af posttilschancer, næsten

98
00:05:01.050 --> 00:05:03.870
som i USA eller i Amerika.

99
00:05:03.870 --> 00:05:09.250
Men nok ikke så udbredt og ikke heroiseret

100
00:05:09.250 --> 00:05:11.870
på samme måde som i Amerika.

101
00:05:12.050 --> 00:05:13.210
Ej, der har været overfald, det er helt

102
00:05:13.210 --> 00:05:16.290
sikkert, på sådan nogle tilschancer her.

103
00:05:16.930 --> 00:05:18.850
Og det er noget af den oplevelse, I

104
00:05:18.850 --> 00:05:21.210
nu vil give skolebørnene i den kommende uge

105
00:05:21.210 --> 00:05:22.870
her, den uge hvor der er vinterferie i

106
00:05:22.870 --> 00:05:23.250
skolerne?

107
00:05:23.610 --> 00:05:25.750
Ja, i uge 8, altså fra den 19.

108
00:05:25.870 --> 00:05:26.850
til den 23.

109
00:05:27.270 --> 00:05:29.510
februar, der vil vi køre rundt med den

110
00:05:29.510 --> 00:05:32.130
her i Roskilde by en tur rundt.

111
00:05:32.130 --> 00:05:36.050
Her fra Købmansgården som udgangspunkt, og om formiddagen

112
00:05:36.050 --> 00:05:37.510
fra 10 til 12 vil vi køre op

113
00:05:37.510 --> 00:05:40.710
til postkontoret oppe i Jernbanegade.

114
00:05:41.990 --> 00:05:43.890
Og der kan man få, ja det er

115
00:05:43.890 --> 00:05:47.730
sgu måske overladet at fortælle til repræsentanterne fra

116
00:05:47.730 --> 00:05:48.470
Postvæsenet.

117
00:05:48.670 --> 00:05:49.790
Det taler vi med ham om senere, men

118
00:05:49.790 --> 00:05:51.170
vi skal nok også lige pointere det der

119
00:05:51.170 --> 00:05:52.610
med, at det koster godt nok penge at

120
00:05:52.610 --> 00:05:52.930
komme med.

121
00:05:53.650 --> 00:05:55.450
Det er noget jeg må sige nu, at

122
00:05:55.450 --> 00:05:58.130
man er nødt til at indtegne sig på

123
00:05:58.130 --> 00:06:01.770
forhånd hernede i Købmansgården, Roskilde Museums Købmansgård, Ringstedgade

124
00:06:01.770 --> 00:06:01.970
nr.

125
00:06:03.050 --> 00:06:03.370
8.

126
00:06:04.290 --> 00:06:07.150
Og billetterne koster jo så 25 for voksne

127
00:06:07.150 --> 00:06:09.570
og 15 kroner for børn.

128
00:06:09.950 --> 00:06:12.270
Og det skal man gøre inden vi begynder

129
00:06:12.270 --> 00:06:14.610
at køre på mandag, fordi vi skal have

130
00:06:14.610 --> 00:06:16.970
det til at hænge sammen økonomisk, så det

131
00:06:16.970 --> 00:06:19.070
håber vi på kan lade sig gøre at

132
00:06:19.070 --> 00:06:21.070
køre rundt med sådan en flot tilschancer som

133
00:06:21.070 --> 00:06:21.450
denne her.

134
00:06:21.450 --> 00:06:23.150
Hvad type hest skal I have på her?

135
00:06:23.830 --> 00:06:25.850
Vi skal have ikke helt rigtige heste.

136
00:06:26.030 --> 00:06:27.670
Det er et lille problem der.

137
00:06:27.790 --> 00:06:29.570
Det bliver nordbakker vi får foran, og det

138
00:06:29.570 --> 00:06:30.930
har ikke været det almindelige man brugte.

139
00:06:31.150 --> 00:06:32.530
Det har været større heste, det har fx

140
00:06:32.530 --> 00:06:34.930
været freksborgheste man brugte.

141
00:06:35.430 --> 00:06:38.590
Men det er en vognmand vi kender og

142
00:06:38.590 --> 00:06:40.770
bruger også om sommeren, og vi har meget

143
00:06:40.770 --> 00:06:42.230
tillid til ham, og det er godt at

144
00:06:42.230 --> 00:06:44.270
have betryggende forhold, når der bliver kørt rundt

145
00:06:44.270 --> 00:06:45.830
med sådan en vogn som denne her.

146
00:06:46.090 --> 00:06:47.950
Hvis det er til hestene i trafikken i

147
00:06:47.950 --> 00:06:48.710
90'erne?

148
00:06:49.810 --> 00:06:51.150
Der er det godt at have nogle heste

149
00:06:51.150 --> 00:06:52.810
man har styr på, helt sikkert, og det

150
00:06:52.810 --> 00:06:54.130
ved vi at han er god til.

151
00:06:54.730 --> 00:06:56.190
Jeg tror ikke vi får nogen problemer med

152
00:06:56.190 --> 00:06:56.350
det.

153
00:06:56.850 --> 00:07:00.330
Inden bagved der ligger noget af datidens uniformer,

154
00:07:00.390 --> 00:07:01.590
er det dig der vil have dem på?

155
00:07:01.930 --> 00:07:03.970
Ja, jeg synes det kunne være sjovt, og

156
00:07:03.970 --> 00:07:07.850
da det var muligt af Postmuseet at låne

157
00:07:07.850 --> 00:07:11.150
uniformer, kopier af uniformer, så ville vi gøre

158
00:07:11.150 --> 00:07:11.630
det også.

159
00:07:11.770 --> 00:07:13.290
Dem vil vi iføre os, i hvert fald

160
00:07:13.290 --> 00:07:16.650
om formiddagen på turene, så kusken har uniform

161
00:07:16.650 --> 00:07:20.410
på, og jeg vil have uniform på i

162
00:07:20.410 --> 00:07:22.630
det omfang jeg kører med, så der er

163
00:07:22.630 --> 00:07:25.730
to uniformklæder deroppe.

164
00:07:26.150 --> 00:07:29.210
Jeg kan da lige vise den, hvis vi

165
00:07:29.210 --> 00:07:30.890
vil også forsøge, og jeg vil ikke love

166
00:07:30.890 --> 00:07:31.410
noget nu.

167
00:07:32.350 --> 00:07:34.650
Jeg har prøvet at indøve et signal, for

168
00:07:34.650 --> 00:07:36.810
jeg er ikke så god til det, men

169
00:07:36.810 --> 00:07:38.670
jeg vil prøve at nå at lære det

170
00:07:38.670 --> 00:07:42.030
til næste uge, så vi kan blæse signaler

171
00:07:42.030 --> 00:07:43.530
mens vi kører undervejs.

172
00:07:43.530 --> 00:07:46.310
Det var sådan, at man normalt blæste signaler,

173
00:07:46.330 --> 00:07:49.390
når man bad folk om at stige ind

174
00:07:49.390 --> 00:07:49.790
i vognen.

175
00:07:50.110 --> 00:07:51.050
Der var et signal fra det.

176
00:07:51.450 --> 00:07:53.330
Der var et signal fra, hvis man ønskede,

177
00:07:53.610 --> 00:07:55.950
at trafikken omkring skulle fjerne sig, for nu

178
00:07:55.950 --> 00:07:58.610
kom delisjansen, for den havde forkørselsret over for

179
00:07:58.610 --> 00:07:59.810
alle andre vogne.

180
00:08:00.430 --> 00:08:02.450
Ligesådan havde man et signal, når man var

181
00:08:02.450 --> 00:08:04.590
gulvet op, og når man ankom til det

182
00:08:04.590 --> 00:08:06.890
bestemmelsested, man nu skulle.

183
00:08:07.410 --> 00:08:09.430
Så brugte man forskellige signaler på de her

184
00:08:09.430 --> 00:08:09.590
hunde.

185
00:08:09.590 --> 00:08:11.490
Jeg kan nok love at lære et eller

186
00:08:11.490 --> 00:08:12.470
to signaler.

187
00:08:12.930 --> 00:08:14.590
Det kan vi sige med helt sikkerhed, at

188
00:08:14.590 --> 00:08:15.810
det ikke bliver galop i hvert fald.

189
00:08:16.170 --> 00:08:18.790
Nej, det bliver stille og roligt kørsel op

190
00:08:18.790 --> 00:08:19.310
igennem byen.

191
00:08:20.630 --> 00:08:21.730
Der var mere til.

192
00:08:22.770 --> 00:08:25.270
Er stoffet der originalt?

193
00:08:25.890 --> 00:08:26.650
Er det så tæt på?

194
00:08:26.750 --> 00:08:29.150
Det er så tæt på en kopi af

195
00:08:29.150 --> 00:08:30.870
det, man brugte, som vi kan komme.

196
00:08:31.610 --> 00:08:33.030
Det er da enormt kraftigt.

197
00:08:33.610 --> 00:08:37.010
Du spurgte, hvor koldt det var siden vinteren,

198
00:08:37.010 --> 00:08:37.970
og der skal virkelig noget til.

199
00:08:37.970 --> 00:08:44.110
Lange underbukser, træskostøvler osv., og forskellige dækkender op

200
00:08:44.110 --> 00:08:45.170
til kusken.

201
00:08:45.370 --> 00:08:47.270
Det er et par kraftige bukser og en

202
00:08:47.270 --> 00:08:51.190
meget flot farve, som passer fint til uniformen

203
00:08:51.190 --> 00:08:51.390
her.

204
00:08:51.550 --> 00:08:54.150
Det er en meget flot uniform.

205
00:08:54.890 --> 00:08:56.590
Og hatten er der selvfølgelig også.

206
00:08:57.690 --> 00:09:00.050
Jeg skal derfor sige, at denne uniform er

207
00:09:00.050 --> 00:09:04.070
tilbage i omkring midten af 1800-tallet.

208
00:09:04.650 --> 00:09:07.510
Den er altså væsentligt ældre end vognen her?

209
00:09:08.190 --> 00:09:09.130
Den er væsentligt ældre, ja.

210
00:09:12.670 --> 00:09:14.910
Har du noget indtryk af, hvad det kostede?

211
00:09:14.990 --> 00:09:16.530
Hvad var portionen på et brød dengang?

212
00:09:19.110 --> 00:09:20.830
Det var i skilling, og det er meget

213
00:09:20.830 --> 00:09:21.610
svært at omregne.

214
00:09:21.670 --> 00:09:23.570
Jeg kan ikke lige overskue omregningen, men det

215
00:09:23.570 --> 00:09:24.970
var noget med fire skilling.

216
00:09:26.330 --> 00:09:30.130
På et tidspunkt omregnede man i 1873 til

217
00:09:30.130 --> 00:09:30.730
kroner og øvre.

218
00:09:32.370 --> 00:09:35.950
En reksdaler var to kroner, og en mark.

219
00:09:36.130 --> 00:09:37.490
Der er sådan noget med 12 mark til

220
00:09:37.490 --> 00:09:39.810
en reksdaler, og så skulle der måske 12.

221
00:09:40.650 --> 00:09:42.230
Nu ruder jeg mig ud i noget, som

222
00:09:42.230 --> 00:09:44.250
jeg ikke er helt sikker på, men måske

223
00:09:44.250 --> 00:09:46.570
også 12 skilling til en mark.

224
00:09:46.730 --> 00:09:47.850
Det er jo også svært at sige, hvad

225
00:09:47.850 --> 00:09:49.650
købkraften var af den.

226
00:09:50.190 --> 00:09:52.430
Ja, det er svært at sige på stående

227
00:09:52.430 --> 00:09:52.590
fod.

228
00:09:53.610 --> 00:09:55.150
I hørte før, at Per Carlsen fra Roskilde

229
00:09:55.150 --> 00:09:58.130
Museum fortæller om, at Roskilde Postvesten går ind

230
00:09:58.130 --> 00:09:58.310
i det.

231
00:09:58.310 --> 00:09:59.970
Hvad er det for et arrangement, eller hvad

232
00:09:59.970 --> 00:10:01.330
del af arrangementet er det, I går ind

233
00:10:01.330 --> 00:10:01.450
i?

234
00:10:01.950 --> 00:10:03.330
Inden jeg kommer ind på det, så vil

235
00:10:03.330 --> 00:10:05.050
jeg lige sige, at Roskilde by er en

236
00:10:05.050 --> 00:10:06.750
veldig interessant by at bo i.

237
00:10:06.970 --> 00:10:08.150
Jeg kommer f.eks. fra Sønderjylland.

238
00:10:08.450 --> 00:10:09.610
Jeg synes, der er så mange dygtige og

239
00:10:09.610 --> 00:10:12.370
aktive borgere her i byen, og det friske

240
00:10:12.370 --> 00:10:15.690
initiativ, som Per Carlsen fra Roskilde Museums købmandsgård

241
00:10:15.690 --> 00:10:18.390
er kommet med, at postdiligensen skal køre rundt

242
00:10:18.390 --> 00:10:20.590
i byen her i næste uge, det er

243
00:10:20.590 --> 00:10:22.230
jo noget, som vi også ser med meget

244
00:10:22.230 --> 00:10:23.150
stor spænding på.

245
00:10:23.150 --> 00:10:25.910
Og postkontoret er også interesseret i at komme

246
00:10:25.910 --> 00:10:27.070
ind i byen, når der er så noget

247
00:10:27.070 --> 00:10:28.030
med postdiligensen.

248
00:10:28.150 --> 00:10:29.110
Det vil jo bare mangle.

249
00:10:29.810 --> 00:10:31.690
I forbindelse med det arrangement, der er noget

250
00:10:31.690 --> 00:10:36.130
med de trafikale situationer oppe omkring Jernbanegade, og

251
00:10:36.130 --> 00:10:37.490
der har vi sådan, at mellem kl.

252
00:10:37.610 --> 00:10:38.190
10 og kl.

253
00:10:38.310 --> 00:10:40.070
12, hvor der ikke er så meget trafik

254
00:10:40.070 --> 00:10:42.490
deroppe, der er der mulighed for, at diligensen

255
00:10:42.490 --> 00:10:45.050
holder inde på det parkeringsområde, hvor vi har

256
00:10:45.050 --> 00:10:46.430
vores postbiler holdende.

257
00:10:47.190 --> 00:10:48.430
Og i forbindelse med det, så har vi

258
00:10:48.430 --> 00:10:50.150
altså fået fremstillet en stor reklamepostkasse.

259
00:10:50.650 --> 00:10:52.030
Den er så stor, at der kan stå

260
00:10:52.030 --> 00:10:54.050
en mandagen, og der vil han sælge nogle

261
00:10:54.050 --> 00:10:55.790
postkort og nogle frimærker.

262
00:10:56.050 --> 00:10:57.350
Og når nu synes, at vi får et

263
00:10:57.350 --> 00:11:01.230
nyt frimærke i morgen for Kunstindustrimuseets 100-årsdag,

264
00:11:01.550 --> 00:11:02.770
så er det lige det, vi vil sælge.

265
00:11:03.590 --> 00:11:05.830
I forbindelse med arrangementet, så har Roskilde Museet

266
00:11:05.830 --> 00:11:07.330
fået fremstillet et særstempel.

267
00:11:07.930 --> 00:11:10.550
Det særstempel vil forsyne alle de her postkort,

268
00:11:10.610 --> 00:11:13.350
som vi sælger, og konvolutter, som vil komme

269
00:11:13.350 --> 00:11:14.090
med diligensen.

270
00:11:14.470 --> 00:11:17.010
Men det bliver kun på selve postkortet, på

271
00:11:17.010 --> 00:11:17.910
selve konvolutten.

272
00:11:17.910 --> 00:11:19.910
Det bliver ikke annulering af frimærke.

273
00:11:20.330 --> 00:11:21.930
Og det skyldes, at for at kunne annulere

274
00:11:21.930 --> 00:11:24.050
frimærke med sådan et særstempel, så skal der

275
00:11:24.050 --> 00:11:25.470
være et der er blevet mættet rundt i

276
00:11:25.470 --> 00:11:28.010
hele Danmark og udlandet, så alle samler har

277
00:11:28.010 --> 00:11:29.770
mulighed for at kunne få fat i sådan

278
00:11:29.770 --> 00:11:30.230
et stempel.

279
00:11:30.550 --> 00:11:32.770
Så det bliver på selve postkortet, og så

280
00:11:32.770 --> 00:11:35.090
afstemmer vi frimærket med et almindeligt dagstemmel på

281
00:11:35.090 --> 00:11:36.030
Roskilde Postkontor.

282
00:11:36.150 --> 00:11:37.450
Jo, men selvom I ikke laver det, så

283
00:11:37.450 --> 00:11:39.750
vil det frimærke da alligevel have sin betydning?

284
00:11:39.930 --> 00:11:41.270
Altså også for samlerne vil det da få

285
00:11:41.270 --> 00:11:41.750
en betydning?

286
00:11:41.750 --> 00:11:44.570
Ja, selve kortet vil jo have en lokal,

287
00:11:44.830 --> 00:11:49.470
en historisk terrasse selvfølgelig, men frimærke må ikke

288
00:11:49.470 --> 00:11:51.670
annuleres af et stempel, som ikke har været

289
00:11:51.670 --> 00:11:54.550
igennem hele det system med, at vi annoncerer.

290
00:11:54.950 --> 00:11:58.770
Vi fortæller vores tre lokale frimærkeklubber, og vores

291
00:11:58.770 --> 00:12:00.450
lokale frimærker forhandler om, at vi har det

292
00:12:00.450 --> 00:12:02.310
der arrangement, så de har mulighed for at

293
00:12:02.310 --> 00:12:04.030
skaffe sig sådan nogle postkort, og det vil

294
00:12:04.030 --> 00:12:06.050
selvfølgelig også få noget samleværdi, det er klart.

295
00:12:07.010 --> 00:12:08.890
Og det var altså kun imellem klokken 10

296
00:12:08.890 --> 00:12:10.630
og 12, at I lavede det der arrangement

297
00:12:10.630 --> 00:12:10.970
her?

298
00:12:10.970 --> 00:12:13.370
Ja, og det er på grund af, som

299
00:12:13.370 --> 00:12:15.470
jeg sagde før, de trafikale problemer, vi har

300
00:12:15.470 --> 00:12:18.030
i Jernbanegade, og det vil sige, at den

301
00:12:18.030 --> 00:12:19.990
starter hernede fra klokken 10, og klokken 10

302
00:12:19.990 --> 00:12:22.310
.40 og klokken 11.20, der kører den

303
00:12:22.310 --> 00:12:24.330
her fra Købmandsgården, og forbindes med det, så

304
00:12:24.330 --> 00:12:26.230
er det et 5-10 minutters ophold på

305
00:12:26.230 --> 00:12:28.750
postkontoret, hvor man har mulighed for at købe

306
00:12:28.750 --> 00:12:31.090
postkort og forstemple sine forsendelser.

307
00:12:32.250 --> 00:12:33.070
Fra cirka 1.

308
00:12:33.150 --> 00:12:35.190
maj, der flytter Roskilde LokalTV sender.

309
00:12:35.750 --> 00:12:38.250
Vi kommer op på hovedsenderen, der hvor også

310
00:12:38.250 --> 00:12:39.370
TV2 sender fra.

311
00:12:40.910 --> 00:12:43.730
Senderstyrken bliver væsentligt forøget, for de nuværende 200

312
00:12:43.730 --> 00:12:45.910
W kommer vi op på 5 kW.

313
00:12:46.730 --> 00:12:49.290
Og da Roskilde LokalTV bliver placeret i 200

314
00:12:49.290 --> 00:12:51.270
m højde, hvor vi i dag kun er

315
00:12:51.270 --> 00:12:53.510
75 m oppe, så vil det for alle

316
00:12:53.510 --> 00:12:56.010
i Roskilde Amt blive en langt bedre gengivelse

317
00:12:56.010 --> 00:12:57.230
af både billede og lyd.

318
00:12:58.290 --> 00:13:00.950
Post og Telegrafvestet, som er den, der står

319
00:13:00.950 --> 00:13:03.530
for opbygningen af den nye Roskilde LokalTV sender,

320
00:13:03.530 --> 00:13:05.790
har fortalt os, at alle, der bor inden

321
00:13:05.790 --> 00:13:08.090
for en radius af 25 km, vil kun

322
00:13:08.090 --> 00:13:10.950
modtage den nye sender med 100% billede.

323
00:13:11.810 --> 00:13:13.870
Nu er et tv-signal ikke noget, man

324
00:13:13.870 --> 00:13:16.150
sådan er herover, og derfor, når Post og

325
00:13:16.150 --> 00:13:18.950
Telegrafvesten siger 100%, så er de meget afhængige

326
00:13:18.950 --> 00:13:19.530
af modtagerforholdene.

327
00:13:21.990 --> 00:13:23.550
Hvor langt den nye sender kommer til at

328
00:13:23.550 --> 00:13:25.150
række, det ved vi først, når vi begynder

329
00:13:25.150 --> 00:13:26.370
at lave prøveudsendelser.

330
00:13:26.730 --> 00:13:28.770
Og det gør vi om 2-4 måneder.

331
00:13:28.770 --> 00:13:30.730
Men en ting, det ved vi, at både

332
00:13:30.730 --> 00:13:33.110
Sverige og Østjyskland har måttet give tilladelse til,

333
00:13:33.550 --> 00:13:35.510
at vi på Roskilde LokalTV må benytte den

334
00:13:35.510 --> 00:13:36.830
nye Kanal 55.

335
00:13:37.830 --> 00:13:39.750
Senderen, vi sender det her program på, er

336
00:13:39.750 --> 00:13:42.310
placeret i City 2 i Tostrup, og er

337
00:13:42.310 --> 00:13:44.730
som sagt kun på 200 watt, og er

338
00:13:44.730 --> 00:13:46.730
heller ikke placeret ret højt oppe.

339
00:13:46.850 --> 00:13:48.430
Og derfor er det ikke alle, der kan

340
00:13:48.430 --> 00:13:50.010
modtage vores udsendelser i Roskilde.

341
00:13:50.390 --> 00:13:53.410
Det bliver langt bedre om 2-3 måneder.

342
00:13:54.330 --> 00:13:56.030
Nu har vi hørt noget om, hvordan senderforholdene

343
00:13:56.030 --> 00:13:57.850
er, men der er jo også en modtagerdel,

344
00:13:57.910 --> 00:13:59.230
og den står vi ved lige i øjeblikket.

345
00:13:59.390 --> 00:14:01.290
Vi har bedt en antennespecialist her fra Roskilde

346
00:14:01.290 --> 00:14:03.010
om at komme og give et bud på,

347
00:14:03.310 --> 00:14:04.690
hvad man skal gøre for at få Kanal

348
00:14:04.690 --> 00:14:06.010
55 bedst muligt ind.

349
00:14:06.590 --> 00:14:07.650
Og Ole, hvad skal man gøre?

350
00:14:08.010 --> 00:14:13.250
Ja, man skal få monteret en antenne, en

351
00:14:13.250 --> 00:14:15.710
Kanal 55 antenne, og så kan man køre

352
00:14:15.710 --> 00:14:19.050
ind på det eksisterende anlæg med et filter,

353
00:14:20.490 --> 00:14:22.650
og så skulle det være klaret.

354
00:14:22.650 --> 00:14:25.990
Antennen ser jo anderledes ud, normalt ville de

355
00:14:25.990 --> 00:14:27.510
ligge ned, men den her står op.

356
00:14:27.610 --> 00:14:30.650
Ja, det er et lødret på stationen, den

357
00:14:30.650 --> 00:14:31.110
kører på.

358
00:14:31.390 --> 00:14:33.110
Hvis kanalerne kommer til at ligge for tæt,

359
00:14:33.490 --> 00:14:34.350
så vender man nogle af dem.

360
00:14:34.630 --> 00:14:35.750
Og i det her tilfælde er det jo

361
00:14:35.750 --> 00:14:38.550
53 og 55, der de sender ud for

362
00:14:38.550 --> 00:14:39.370
hovedet, begge to.

363
00:14:39.750 --> 00:14:43.030
53 er det nuværende TV 2, og også

364
00:14:43.030 --> 00:14:45.210
TV Løje, der sender derfra, og hvor vi

365
00:14:45.210 --> 00:14:46.450
så kommer på Kanal 55.

366
00:14:46.790 --> 00:14:49.230
Og det skulle så gøre, at modtager-signalet

367
00:14:49.230 --> 00:14:51.870
bliver tempereret, og det bliver så godt, at

368
00:14:51.870 --> 00:14:54.330
man på denne her kan tage det Roskilde

369
00:14:54.330 --> 00:14:55.430
Lokal TV væsentligt bedre.

370
00:14:56.690 --> 00:14:59.550
Nu siger Post til Grafvesen i går nok,

371
00:14:59.630 --> 00:15:01.770
at det er 25 km fra hovedcellerne, at

372
00:15:01.770 --> 00:15:03.830
man kan tage et 100% billede, men

373
00:15:03.830 --> 00:15:05.730
det er jo ikke med antennen, sådan at

374
00:15:05.730 --> 00:15:07.310
man bare sætter den op, og så håber

375
00:15:07.310 --> 00:15:08.030
man, at det kommer ind.

376
00:15:08.110 --> 00:15:09.430
Der skal jo laves et stykke arbejde.

377
00:15:10.430 --> 00:15:12.670
Det skal jo lige sættes op på masten,

378
00:15:12.970 --> 00:15:14.950
den eksisterende mast, det kan den sagtens bære,

379
00:15:15.590 --> 00:15:17.330
og så monterer man det der filter, og

380
00:15:17.330 --> 00:15:17.990
så kører man ned.

381
00:15:18.490 --> 00:15:20.350
Det er jo ikke nogen stor sag, den

382
00:15:20.350 --> 00:15:20.910
der at lave.

383
00:15:21.770 --> 00:15:24.010
Og så siger Post til Grafvesen jo også,

384
00:15:24.290 --> 00:15:26.730
at man kan tage et perfekt billede, 25

385
00:15:26.730 --> 00:15:28.850
km i radius fra hovedet.

386
00:15:29.330 --> 00:15:30.650
Vi tror altså, at den går længere ud.

387
00:15:31.410 --> 00:15:33.390
Men da de siger et perfekt billede, så

388
00:15:33.390 --> 00:15:35.230
er det der opfylder deres krav, og det

389
00:15:35.230 --> 00:15:36.970
behøves det jo ikke at gøre hjemme hos

390
00:15:36.970 --> 00:15:41.150
sin lille patient, eller i en lille ejendom.

391
00:15:41.870 --> 00:15:43.030
Alt har sin pris.

392
00:15:43.210 --> 00:15:44.470
Hvad koster så noget som det her?

393
00:15:45.510 --> 00:15:50.130
Sådan en montering der, med filter ind, den

394
00:15:50.130 --> 00:15:51.710
koster 530 kroner.

395
00:15:52.010 --> 00:15:52.770
Eksklusiv montering.

396
00:15:53.270 --> 00:15:54.710
Det vil sige, at det er en tænde,

397
00:15:54.910 --> 00:15:56.290
og det er filter, det drejer sig om?

398
00:15:56.410 --> 00:15:59.430
Ja, og så kommer monteringen, og det er

399
00:15:59.430 --> 00:15:59.590
ca.

400
00:16:00.070 --> 00:16:00.990
350 kroner.

401
00:16:02.130 --> 00:16:03.190
Altså for under 1000 kroner?

402
00:16:03.210 --> 00:16:04.510
For under 1000 kroner, så ser man et

403
00:16:04.510 --> 00:16:05.170
perfekt billede.

404
00:16:06.530 --> 00:16:08.310
Og jeg tror stadigvæk, at man kan tage

405
00:16:08.310 --> 00:16:10.530
det i en radius af omkring 50 km.

406
00:16:11.270 --> 00:16:12.430
Det vil sige, at det meste af Sierland

407
00:16:12.430 --> 00:16:13.490
skulle få nøjes af os?

408
00:16:13.490 --> 00:16:14.950
Det tror jeg.

409
00:16:16.070 --> 00:16:19.090
Dem der har anlæg nu, hvordan skal de

410
00:16:19.090 --> 00:16:19.370
gøre?

411
00:16:19.530 --> 00:16:21.030
Skal de simpelthen rette henvendelse til jer?

412
00:16:21.430 --> 00:16:22.850
Eller kan man købe sådan noget løst her?

413
00:16:22.910 --> 00:16:23.450
Det kan man også.

414
00:16:23.770 --> 00:16:24.810
Man kan selv montere det jo.

415
00:16:25.010 --> 00:16:26.050
Hvis det er det man vil, så køb

416
00:16:26.050 --> 00:16:26.590
det i løsdel.

417
00:16:26.890 --> 00:16:29.030
Så sparer man jo selvfølgelig monteringen, og det

418
00:16:29.030 --> 00:16:30.330
er jo en let sag.

419
00:16:30.570 --> 00:16:33.090
Men hvis man kommer ind på et større

420
00:16:33.090 --> 00:16:34.950
anlæg, så skal man altså passe på, at

421
00:16:34.950 --> 00:16:36.170
man ikke får nogle problemer.

422
00:16:36.430 --> 00:16:38.570
Men der er noget med geografiske forhold.

423
00:16:38.630 --> 00:16:39.590
Der er noget med, at der godt kan

424
00:16:39.590 --> 00:16:41.190
stå en skorsten foran og generere.

425
00:16:41.770 --> 00:16:43.350
Så må man jo flytte lidt, for der

426
00:16:43.350 --> 00:16:44.570
kan jo komme sådan nogle skygger på.

427
00:16:45.230 --> 00:16:46.010
Og det er jo ikke sant.

428
00:16:46.090 --> 00:16:47.650
Og så lægger man måske også de billeder,

429
00:16:47.710 --> 00:16:48.510
man har i forvejen.

430
00:16:48.630 --> 00:16:49.070
Og det er jo ikke det, der er

431
00:16:49.070 --> 00:16:49.650
meningen.

432
00:16:49.910 --> 00:16:52.810
Og da I har instrumenter, der kan måle

433
00:16:52.810 --> 00:16:54.010
ud, hvad det drejer sig om?

434
00:16:54.030 --> 00:16:55.810
Der har vi udstyr, vogne, montør og det

435
00:16:55.810 --> 00:16:56.030
hele.

436
00:16:56.610 --> 00:16:57.870
Klart, det er lynhurtigt.

437
00:16:59.940 --> 00:17:03.280
I den forbindelse, færre ude fra Hovedet, det

438
00:17:03.280 --> 00:17:06.280
er jo en forholdsvis kraftig sender, der er

439
00:17:06.280 --> 00:17:07.400
sat op på Kanal 55.

440
00:17:07.619 --> 00:17:09.060
Det er 5 kW, og så sidder den

441
00:17:09.060 --> 00:17:10.619
altså i en højde af 200 meter.

442
00:17:11.319 --> 00:17:13.000
Det er derfor, at vi tror, at den

443
00:17:13.000 --> 00:17:13.619
kan sende langt.

444
00:17:14.700 --> 00:17:16.380
Og hvis vi nu tager det i forhold

445
00:17:16.380 --> 00:17:18.000
til det, vi kan se nu på Kanal

446
00:17:18.000 --> 00:17:18.579
25?

447
00:17:21.329 --> 00:17:25.450
Ja, altså, det er jo geografiske forhold, der

448
00:17:25.450 --> 00:17:26.470
gør sig gældende.

449
00:17:26.650 --> 00:17:28.730
Men jeg tror, vi kan gå helt ned

450
00:17:28.730 --> 00:17:29.630
til Ringsted.

451
00:17:31.410 --> 00:17:33.250
Og i øjeblikket, hvad ser vi?

452
00:17:33.510 --> 00:17:35.970
Altså, der er jo nogen, der kan se

453
00:17:35.970 --> 00:17:36.870
det dernede omkring.

454
00:17:37.350 --> 00:17:38.770
Men der bliver jo endnu flere.

455
00:17:40.770 --> 00:17:42.450
Vi er ikke så lokalt kendt omkring Ringsted.

456
00:17:42.450 --> 00:17:43.730
Og Køge er den vej nedover.

457
00:17:44.130 --> 00:17:47.050
Men oppe i Hornshade er der jo mange,

458
00:17:47.210 --> 00:17:47.490
der ser det.

459
00:17:48.490 --> 00:17:49.670
Nu har der jo mange, der har rejst

460
00:17:49.670 --> 00:17:51.930
kritik for, at Roskilde Lokaltv, som de sender

461
00:17:51.930 --> 00:17:53.710
i øjeblikket, altså på Kanal 25, ikke engang

462
00:17:53.710 --> 00:17:55.210
kan ses ved Roskilde Domkirke.

463
00:17:55.770 --> 00:17:56.430
Bliver det lettere?

464
00:17:57.090 --> 00:17:58.530
Ja, meget lettere.

465
00:17:59.390 --> 00:18:01.770
Oppe ved Roskilde Domkirke, eller lige bagved kirken,

466
00:18:01.810 --> 00:18:03.750
der kan man ikke se Lokalt 25 i

467
00:18:03.750 --> 00:18:04.390
øjeblikket.

468
00:18:04.810 --> 00:18:08.250
Men når senderen kommer op til Lokalt 55,

469
00:18:09.190 --> 00:18:10.710
så kan de se det nede bagved.

470
00:18:10.710 --> 00:18:12.130
Det kan godt være, at det ikke bliver

471
00:18:12.130 --> 00:18:14.750
100%, men så kan man montere en forstærker

472
00:18:14.750 --> 00:18:17.830
ind på den, og så har man det

473
00:18:17.830 --> 00:18:18.070
igen.

474
00:18:18.630 --> 00:18:19.730
Det koster altså mere?

475
00:18:20.030 --> 00:18:20.970
Det koster så mere, ja.

476
00:18:21.730 --> 00:18:23.270
Men hvornår går I i gang med det

477
00:18:23.270 --> 00:18:23.490
her?

478
00:18:25.510 --> 00:18:29.250
Der bliver jo sendt det i luften imellem

479
00:18:29.250 --> 00:18:30.630
den første i fjerde og den første i

480
00:18:30.630 --> 00:18:30.990
femte.

481
00:18:32.310 --> 00:18:34.530
Og før den går i luften, så kan

482
00:18:34.530 --> 00:18:35.470
vi jo heller ikke montere noget.

483
00:18:37.430 --> 00:18:40.950
Men så, hvad skal vi sige?

484
00:18:41.070 --> 00:18:42.390
Hvis nu vi holder på, at den kommer

485
00:18:42.390 --> 00:18:45.150
den første i fjerde, så kan vi jo

486
00:18:45.150 --> 00:18:46.150
alligevel montere nogle stykker.

487
00:18:46.770 --> 00:18:49.230
For der bliver jo mange fællesanlæg, der skal

488
00:18:49.230 --> 00:18:50.310
have koblet om jo.

489
00:18:51.210 --> 00:18:52.670
Og dem kontakter vi allerede nu.

490
00:18:53.970 --> 00:18:55.010
Det vil også være svært at nævne her,

491
00:18:55.070 --> 00:18:56.670
at alle dem, der har hybridnægt, de skal

492
00:18:56.670 --> 00:18:57.990
egentlig ikke spikulere på noget som helst?

493
00:18:58.150 --> 00:18:58.610
Overhovedet ikke.

494
00:18:58.770 --> 00:19:01.430
Den ligger fast på den kanal, de køber

495
00:19:01.430 --> 00:19:01.850
ud på nu.

496
00:19:01.850 --> 00:19:05.410
Der er det KTS, der tager det manuelle

497
00:19:05.410 --> 00:19:07.330
arbejde og flytter antennen, så den bare er

498
00:19:07.330 --> 00:19:08.350
den nye, der kommer derud.

499
00:19:08.910 --> 00:19:10.050
Jamen tak, fordi du kom.

500
00:19:11.130 --> 00:19:11.690
Sundhedskanalen.

501
00:19:12.410 --> 00:19:14.410
Et program om sundhed og sygdom.

502
00:19:14.990 --> 00:19:17.390
Den sidste onsdag hver måned på Roskilde Lokal

503
00:19:17.390 --> 00:19:17.710
TV.

504
00:19:19.770 --> 00:19:21.890
Sundhedskanalen er et tilbud til alle, der vil

505
00:19:21.890 --> 00:19:23.410
vide mere om sundhed og sygdom.

506
00:19:24.390 --> 00:19:27.150
Du kan sende spørgsmål og forslag til Sundhedskanalen,

507
00:19:27.570 --> 00:19:30.810
Amsgården, Køgevej 80, 4000 Roskilde.

508
00:19:31.570 --> 00:19:34.310
Vi skal have brevene senest fredagen før, hvis

509
00:19:34.310 --> 00:19:36.030
vi skal have mulighed for at besvare dem

510
00:19:36.030 --> 00:19:36.830
om onsdagen.

511
00:19:37.410 --> 00:19:39.210
Det er altså nu på fredag den 23.

512
00:19:39.550 --> 00:19:42.550
februar, at Sundhedskanalen skal have deres brev, hvis

513
00:19:42.550 --> 00:19:44.790
de vil have svar i næste udsendelse, som

514
00:19:44.790 --> 00:19:46.150
er onsdag den 28.

515
00:19:46.390 --> 00:19:46.790
februar.

516
00:19:47.330 --> 00:19:48.550
Det var, hvad vi havde valgt at bringe

517
00:19:48.550 --> 00:19:49.910
i denne udgave af Nyt for Roskilde.

518
00:19:50.310 --> 00:19:51.650
Vi er tilbage igen på onsdag.

519
00:19:51.990 --> 00:19:53.050
Tak for nu og på gensyn.

520
00:20:01.070 --> 00:20:02.510
Undertekster af Amara.org fællesskab
  • I den kommende uge er der vinterferie, for skolerne i Roskilde, og Roskilde Museum har traditionen tro valgt, at lave en udstilling, i år er det om Postdiligencen
  • Ny sender til Kanal 3 Roskilde
  • Hanne Eisen synger i Go Morgen Roskilde bland andet om problemerne i Roskilde Byråd
  • Formanden for Ligningskommissionen, Else Petersen, fortæller om at der er mange skatteborgere, der ikke forstår skattelovgivningen
  • Efterlønsmodtagere har oprette en forening i Roskilde
Dato udgivet
Dope sheet: Klik for at downloade
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 647 646 9
Varighed tidskode
00:55:20:00
Varighed sekunder
3320
Klassifikationsnummer
Båndnummer
2068
Cirka
Afbrudt
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet

Kommentarer